Części i regeneracja

ponad rok temu  18.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zautomatyzowane systemy wysprzęglania

Systemy zautomatyzowanych manualnych skrzyń biegów (ASG lub AMT) nigdy nie znalazły powszechnego zastosowania w przemyśle motoryzacyjnym. Mimo to niektórzy producenci samochodów instalowali je w znacznej liczbie swoich modeli aut. Najbardziej znanym przykładem jest marka Smart.

Ekspert firmy ZF Aftermarket, oferującej na rynku części zamiennych elementy układu sprzęgłowego marki Sachs do znaczącej liczby pojazdów z ASG, wyjaśnia, jak z sukcesem przeprowadzić wymianę tego typu sprzęgła.
Blisko 20 lat temu za pomocą zautomatyzowanych skrzyń manualnych przemysł motoryzacyjny chciał stworzyć alternatywę dla klasycznych automatycznych skrzyń biegów z konwerterami momentu obrotowego. Układ opierał się na tradycyjnej manualnej skrzyni biegów w konstrukcji z wałkiem pośrednim, wyposażonej w suche sprzęgło i siłownik hydrauliczny lub elektryczny, który sterował pracą sprzęgła i wybieraka zmiany biegów.
W ten wariant napędu wyposażone zostały dwie pierwsze generacje dwumiejscowych samochodów marki Smart. Modele te zostały zbudowane w latach 1998-2015. Na początku roku 2015 ich produkcja na rynkach 46 krajów na całym świecie przekroczyła 1,7 mln egzemplarzy. Innymi producentami, którzy zdecydowali się na rozwiązanie ASG, były marki Citroën, Dacia, Renault i Iveco. Nawet Volkswagen Group stosował ASG od 2013 roku w swoich samochodach miejskich i w ich odpowiednikach marek Seat i Škoda. Ostatnim przykładem pojazdu dostępnego na rynku była Lada Vesta.

Stabilne działanie i sporadyczne awarie
Rozwiązanie ASG w pojazdach nie jest powszechnie spotykane, pomimo że zasada jego działania jest generalnie taka sama jak w przypadku manualnych skrzyń biegów. Istnieją jednak pewne zasadnicze różnice, o których należy pamiętać podczas dokonywania napraw zautomatyzowanych sprzęgieł.
Przede wszystkim są one stabilne i mniej podatne na awarie. Ponieważ załączanie biegów odbywa się za pośrednictwem elektronicznie sterowanego elementu wykonawczego, błędy obsługi spowodowane przez kierowcę są dla funkcjonowania układu praktycznie nieistotne. Automatyczna zmiana biegów zapobiega także jeździe ze zbyt małą prędkością obrotową silnika. Niemniej jednak nawet zautomatyzowane sprzęgła zużywają się po jakimś czasie, co prowadzi do niepożądanych efektów, takich jak zerwanie lub niepełne oddzielenie się tarczy sprzęgłowej od koła zamachowego. Prawidłowy montaż części zamiennych zautomatyzowanego sprzęgła ma decydujący wpływ na komfort jazdy i żywotność tego elementu, ponieważ elektroniczne sterowanie działa zgodnie ze stałymi parametrami. Nieprawidłowe wartości wyjściowe, zgodnie z którymi działa jednostka sterująca, mogą doprowadzić do m.in. nieharmonijnego rozruchu silnika.

Precyzyjne testowanie nawet przed instalacją
Części zamienne opuszczają zakłady produkcyjne przetestowane i w idealnym stanie. W wyjątkowych przypadkach w trakcie transportu mogą wystąpić niewielkie uszkodzenia, których skutkiem bywa wadliwe działanie części i konieczność ich ponownego demontażu.
Z tego powodu przed instalacją części konieczna jest dokładna kontrola stanu całego sprzęgła. Szczególną uwagę należy zwrócić na przekroczone bicie boczne tarczy sprzęgłowej. W tym celu firma ZF Aftermarket oferuje narzędzie do sprawdzania tego parametru. Jeśli wartość graniczna, czyli  0,5 mm, zostanie przekroczona, to mechanik powinien wyeliminować bicie boczne tarczy sprzęgła za pomocą widelca prostującego.
Oprócz uszkodzeń tarczy sprzęgła może również dojść do uszkodzenia siłownika. Elementy te można wymienić tylko w całości, co nie wymaga wielkiego wysiłku ze względu na zastosowanie elektrycznego połączenia z pojazdem. Uwaga: w przypadku niektórych modeli samochodów warsztat musi wyregulować napięcie wstępne siłownika poprzez sprężynę równoważącą, czasem musi też posiadać urządzenie diagnostyczne do „nauczenia” sprzęgła, w którym jednostka sterująca skrzyni biegów określa punkt załączania sprzęgła.
Jeżeli pracownicy warsztatu przestrzegają podstawowych zasad, takich jak zachowanie czystości elementów i prawidłowe centrowanie tarczy sprzęgła przed montażem, pomyślne przeprowadzenie naprawy jest wręcz gwarantowane.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Zautomatyzowane systemy wysprzęglania

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony