Klimatyzacja

ponad rok temu  26.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Zatarcie sprężarki a wymiana chłodnicy klimatyzacji

Przy serwisowaniu klimatyzacji należy zawsze przeprowadzić wizualną ocenę stanu technicznego całego układu

Z taką kwestią spotykają się klienci i mechanicy serwisujący układy klimatyzacji. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż konieczność wymiany chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) w tym przypadku uzależniona jest od zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego w danym aucie.

Można przyjąć zasadniczy podział chłodnic klimatyzacji ze względu na przepływ czynnika na skraplacze o konstrukcji szeregowej oraz równoległej. Skraplacze o budowie szeregowej mają jedną, uformowaną w kształt serpentyny rurkę, która bezpośrednio łączy króciec wejściowy z wyjściem ze skraplacza. Skraplacze o konstrukcji równoległej mają strukturę wielorurkową oraz rurki z kanalikami o bardzo małych przekrojach. Poszczególne, równolegle ułożone rurki wpadają do komór pośrednich, tworząc strukturę segmentową skraplacza, w której czynnik przepływa raz w jedną, a potem w przeciwną stronę. Skraplacze równoległe są lekkie, a zarazem bardzo wydajne. Można przyjąć, że obecnie skraplacze równoległe występują powszechnie w popularnych autach jeżdżących na naszych drogach.
Gdy do skraplacza wraz z czynnikiem dostają się  zabrudzenia lub opiłki, konieczne jest podjęcie próby ich wypłukania za pomocą specjalistycznych urządzeń i płynów do tego przeznaczonych, aby nie dostały się one ponownie do układu klimatyzacji. Płukanie może być w miarę skuteczne przy skraplaczach wykonanych w technice szeregowej (jedna rurka – „serpentyna”), natomiast płukanie skraplaczy wykonanych w technice równoległej, z uwagi na liczne komory pośrednie i wąskie przekroje kanalików, w większości przypadków nie usunie zanieczyszczeń i opiłków z wnętrza skraplacza. W takich przypadkach, aby mieć pewność, że opiłki ze starego skraplacza nie dostaną się do układu ponownie, należy profilaktycznie zamontować nowy skraplacz klimatyzacji. 
Zastosowanie po zatarciu sprężarki klimatyzacji starego skraplacza równoległego może spowodować przedostanie się do układu opiłków, przez co może dojść do zablokowania zaworu rozprężnego lub dyszy rozprężnej, a także uszkodzeń nowej sprężarki.
Należy pamiętać, aby przy serwisowaniu klimatyzacji zawsze przeprowadzić wizualną ocenę stanu technicznego całego układu, w tym ocenę stanu skraplacza klimatyzacji. W przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków żaluzji skraplacza zaleca się montaż nowego skraplacza klimatyzacji. Niedostateczna wydajność cieplna starego skraplacza klimatyzacji może powodować „grzanie” się sprężarki klimatyzacji oraz jej przyspieszone zużycie lub zatarcie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony