Części i regeneracja

ponad rok temu  04.04.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wymieniasz rozrząd? Nie zapominaj o pompie cieczy!

W większości popularnych modeli samochodów z rozrządem paskowym pasek zębaty napędza także pompę cieczy chłodzącej. Firma Airtex rekomenduje okresową wymianę całych zestawów. Tylko takie postępowanie daje gwarancję prawidłowego funkcjonowania rozrządu i układu chłodzenia przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Brak wycieków płynu chłodniczego i cicha praca łożysk sprawiają, że niektórzy mechanicy pomijają wymianę pompy cieczy. Tak jest szybciej i taniej. Tymczasem to duży błąd, przynajmniej z dwóch powodów.

Po pierwsze – zapobiegaj
Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że po wymianie rozrządu bardzo szybko odezwie się stara pompa. Być może będzie to efekt jej naturalnego zużycia, być może jej żywotność skróci obciążenie wywołane nowym paskiem. Tak czy inaczej, taka awaria oznacza ponowny demontaż rozrządu.

Po drugie – pomyśl
W wielu modelach samochodów pompą cieczy reguluje się naciąg paska zębatego w sposób ostateczny lub wstępny. Próba regulacji starą pompą prawie zawsze kończy się osłabieniem jej uszczelnienia i wyciekami. Oznacza to, że jeśli w silniku pompa cieczy odgrywa jakąkolwiek rolę w napinaniu paska, należy ją obowiązkowo wymienić, niezależnie od tego, w jakim jest stanie.

Nie zapominaj o szczegółach
Airtex przypomina: przy okazji wymiany pompy cieczy należy dokładnie zapoznać się z procedurą odpowietrzania danego silnika – czasem wymaga ona otwarcia dodatkowych zaworów odpowietrzających, a czasem także użycia ciśnienia do wypchnięcia powietrza, np. z nagrzewnicy wnętrza.
Przy okazji wymiany pompy cieczy chłodzącej warto wymienić także płyn chłodniczy i sprawdzić działanie termostatu (lub przeprowadzić pod tym kątem wywiad z użytkownikiem pojazdu).

Polegaj na oryginałach
Praktycznie każdy mechanik, który wymienia rozrząd lub części z nim współpracujące, takie jak np. pompa cieczy chłodzącej, stara się pracować na oryginalnych lub przynajmniej markowych częściach zamiennych, bo tylko takie gwarantują odpowiednią wytrzymałość przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (typowa żywotność rozrządu paskowego to od 60 do 120 tys. km). Problem w tym, że nie każdy orientuje się w ofercie rynkowej i rozpoznaje prawidłowo producentów OE.
Firmą, która od lat jest producentem wyposażenia OE, jest Airtex – jeden z największych na świecie wytwórców pomp samochodowych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że 1 na 12 montowanych pomp cieczy to właśnie produkt tej marki, choć zazwyczaj „obrandowany” inaczej. W roku 2021 Airtex rozszerzył swoją ofertę dla rynku wtórnego, dodając referencje do pomp wodnych, pomp paliwowych i zestawów paska rozrządu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony