Części i regeneracja

ponad rok temu  19.01.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Wymiana paska rozrządu w nowoczesnym silniku benzynowym

– Peugeot 407/607 3.0 (211 hp) 6000 rpm, montowany w 2004-2009. Autodata – światowy lider informacji technicznych dla wtórnego rynku motoryzacyjnego – tworzy i dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych podczas napraw i serwisowania pojazdów. Baza danych obejmuje 29 000 modeli z całego świata od 80 producentów. Flagowym produktem jest baza danych online.

Jak często wymieniamy pasek zębaty?
- Pojazdy wyprodukowane od 30.06.2008 r. (normalne warunki eksploatacji) – co 240 000 km lub co 120 miesięcy.
- Pojazdy wyprodukowane do 1.07.2008 r. (normalne warunki eksploatacji) – co 240 000 km lub co 120 miesięcy.
- Pojazdy wyprodukowane od 31.12.2007 r. (niekorzystne warunki eksploatacji) – co 180 000 km lub co 120 miesięcy.
- Pojazdy wyprodukowane od 1.01.2008 r. do 30.06.2008 r. (niekorzystne warunki eksploatacji) – co 180 000 km lub co 120 miesięcy.
- Pojazdy wyprodukowane od 1.07.2008 r. (niekorzystne warunki eksploatacji) – co 180 000 km lub co 120 miesięcy.

Czasy napraw
- Z elektronicznie regulowanym zawieszeniem tylnych kół – łańcuch rozrządu/pasek zębaty wałka rozrządu (wym. i zam.): 3,80 h.
- Bez elektronicznie regulowanego zawieszenia tylnych kół – łańcuch rozrządu/pasek zębaty wałka rozrządu (wym. i zam.): 3,80 h.

Narzędzia specjalne
- Trzpień ustalający wału korbowego – nr (-).0187.A.
- Trzpienie ustalające wałka rozrządu – 4 x nr (-).0187.B.
- Trzpień sprawdzający regulacji wałka rozrządu – nr (-).0187.CZ.
- Uchwyt piasty koła rozrządu zaworów ssących – FACOM D12.
- Uchwyt piasty koła rozrządu zaworów wydechowych – nr (-).0187.F.
- Czujnik naciągu paska – nr S.0192.
- Przyrząd napinający – FACOM S 161.
- Przyrząd napinający – FACOM R 161.
- Klamra mocująca paska zębatego – nr (-).0187.J.

Zapamiętaj!
- Rozłącz przewód masy akumulatora.
- NIE obracaj wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
- Wykręć świece zapłonowe, aby silnik łatwiej się obracał.
- Obróć wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
- Obracaj TYLKO kołem wału korbowego, a nie żadnym innym kołem zębatym.
- Zwróć uwagę na wszystkie momenty dokręcania.

Zdejmowanie
- Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
- Wymontować następujące elementy:
 - prawe przednie koło,
 - osłonę prawego nadkola,
 - pasek/paski napędowe dodatkowych podzespołów,
 - napinacz paska napędowego dodatkowych podzespołów,
 - śruby koła pasowego wału korbowego 1 (rys. 1),
 - koło pasowe wału korbowego 2 (rys. 1),
 - koło pasowe pompy układu wspomagania kierowania.
- Podeprzeć silnik.
- Wymontować następujące elementy:
 - zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego; NIE rozłączać węży,
 - wspornik momentu obrotowego u góry z prawej strony,
 - prawą poduszkę silnika,
 - pompę układu wspomagania kierowania; NIE rozłączać węży,
 - uchwyt pompy układu wspomagania kierowania,
 - górne osłony paska zębatego 3 (rys. 1),
 - dolną osłonę paska zębatego 4 (rys. 1).
- Obrócić wałem korbowym w prawo w położenie nastawiania.
- Trzpienie ustalające umieścić w wałkach rozrządu 5 (rys. 2) – narzędzie nr (-).0187.B.
- Wsunąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3) – narzędzie nr (-).0187.A.
- Wykręcić śrubę uchwytu napinacza 7 (rys. 4).
- Poluzować śruby uchwytu napinacza 8 (rys. 4).
- Poluzować nakrętkę rolki napinającej 9 (rys. 4).
- Obrócić rolkę napinającą w prawo – narzędzie 10 nr FACOM R 161 (rys. 5).
- Zdjąć rolkę prowadzącą (11 G2, rys. 6).
- Zdjąć pasek zębaty, rozpoczynając od rolki napinającej i koła na pompie wodnej.

Zakładanie
- Sprawdzić, czy rolki prowadzące i koło pompy wodnej swobodnie się obracają. W razie potrzeby wymienić.
- Sprawdzić, czy trzpienie ustalające są prawidłowo umieszczone w wałku rozrządu 5 (rys. 2).
- Sprawdzić, czy trzpień ustalający wału korbowego został prawidłowo umieszczony 6 (rys. 3).
- Poluzować śruby każdego z kół rozrządu zaworów wydechowych o 1/4 obrotu 12 (rys. 7)
- Koła rozrządu zaworów wydechowych muszą się swobodnie obracać bez przechylania się.
- Koła rozrządu zaworów wydechowych obrócić w podłużnych otworach całkowicie w prawo.
- Pasek zębaty założyć na koło wału korbowego.
- Założyć klamrę mocującą na pasek zębaty 13 (rys. 8) – narzędzie nr (-).0187.J.
- Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:
 - rolka prowadząca (G3),
 - koło rozrządu (CA1),
 - koło rozrządu CA2).

- Zamontować rolkę prowadzącą (11 G2, rys. 6). Moment dokręcania: 80 Nm. Zastosować preparat zabezpieczający Loctite lub podobny.
- Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:
 - rolka prowadząca (G2),
 - koło rozrządu (CA3),
 - koło rozrządu (CA4),
 - rolka napinająca,
 - koło pompy wodnej,
 - rolka prowadząca (G1).

Zwróć uwagę na oznaczenie kierunku ruchu paska lub na to, czy litery są widoczne od strony przodu silnika. Podczas ustawiania zębów paska obracać kołami rozrządu zaworów wydechowych w lewo. Koła zębate nie powinny się przesunąć o więcej niż jeden ząb 14 (rys. 9).
- Ustawić uchwyt rolki napinającej w prawidłowym położeniu i wkręcić śrubę 7 (rys. 4) – narzędzie 15 nr FACOM S 161 (rys. 4).
- Dokręcić śruby uchwytu napinacza: 7 (rys. 4) i 8 (rys. 4). Moment dokręcania: 25 Nm.
- Obrócić rolkę napinającą w lewo, aż dojdzie do ogranicznika – narzędzie 10 nr FACOM R 161 (rys. 5).
- Nie obracać rolki napinającej poza ogranicznik.
- Dokręcić nakrętkę rolki napinającej 9 (rys. 4). Moment dokręcania: 10 Nm.
- Śruby kół rozrządu zaworów wydechowych nie powinny znajdować się na końcach podłużnych otworów. W razie potrzeby powtórzyć czynność zakładania.
- W każdym kole rozrządu zaworów wydechowych dokręcić co najmniej dwie śruby 12 (rys. 7). Moment dokręcania: 10 Nm.
- Wymontować następujące elementy:
 - trzpienie ustalające 5 (rys. 2) i 6 (rys. 3),
 - klamrę mocującą paska zębatego 13 (rys. 8).
- Powoli obrócić wałem korbowym o dwa obroty w prawo.
- Nie dopuścić, aby wał korbowy obrócił się w lewo.
- Wsunąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3).
- Poluzować nakrętkę rolki napinającej o 1/4 obrotu (9, rys. 4).
- Ustawić rolkę napinającą, aż znaki pokryją się bez poluzowania paska 16 (rys. 10) i 17 (rys. 10) – narzędzie 10 nr FACOM R 161 (rys. 5).
- Dokręcić nakrętkę rolki napinającej 9 (rys. 4). Moment dokręcania: 25 Nm.
- Wyjąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3).
- Powoli obrócić wałem korbowym o dwa obroty w prawo.
- Nie dopuścić, aby wał korbowy obrócił się w lewo.
- Wsunąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3).
- Znaki na rolce napinającej wału korbowego muszą się pokrywać 16 (rys. 10) i 17 (rys. 10). W razie potrzeby powtórzyć napinanie.
- Trzpień ustalający umieścić w kole rozrządu zaworów wydechowych (CA1) 5 (rys. 2).
- Jeżeli można wsunąć trzpień ustalający, poluzować śruby o 45°.
- Jeżeli nie można wsunąć trzpienia ustalającego, poluzować śruby o 45° i ustawić piastę koła zębatego – narzędzie nr (-).0187.F.
- Trzpień ustalający umieścić w kole rozrządu zaworów wydechowych (CA4) 5 (rys. 2).
- Jeżeli można wsunąć trzpień ustalający, poluzować śruby o 45°.
- Jeżeli nie można wsunąć trzpienia ustalającego, poluzować śruby o 45° i ustawić piastę koła zębatego – narzędzie nr (-).0187.F.
- W koła rozrządu wsunąć trzpienie ustalające (CA2) i (CA3) 5 (rys. 2). Jeżeli trzpieni ustalających nie można wsunąć, obrócić nieco koła rozrządu – narzędzie nr FACOM D12.
- Śruby kół rozrządu zaworów wydechowych nie powinny znajdować się na końcach podłużnych otworów. W razie potrzeby powtórzyć czynność zakładania.
- Dokręcić śruby koła rozrządu zaworów wydechowych (CA1). Moment dokręcania: 10 Nm.
- Dokręcić śruby koła rozrządu zaworów wydechowych (CA4). Moment dokręcania: 10 Nm.
- Wyjąć trzpienie ustalające 5 (rys. 2) i 6 (rys. 3).
- Czujnik naciągu paska przyłożyć do paska w punkcie – narzędzie nr S.0192. Czujnik naciągu paska musi wskazywać wartość 70-100 jednostek SEEM. Jeżeli naciąg paska nie odpowiada wartości wymaganej, należy sprawdzić rolkę napinającą, rolki prowadzące oraz pasek zębaty i powtórzyć zakładanie paska.
- Powoli obrócić wałem korbowym o dwa obroty w prawo.
- Nie dopuścić, aby wał korbowy obrócił się w lewo.
- Wsunąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3).
- Trzpień sprawdzający sterowania wałkiem rozrządu musi się łatwo wsuwać w każdą z piast kół rozrządu – narzędzie nr (-).0187-CZ. Jeżeli tak nie jest: powtórzyć czynność zakładania.
- Wyjąć trzpień ustalający wału korbowego 6 (rys. 3).
- Zamontować elementy w kolejności odwrotnej niż przy demontowaniu.
- Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego 1 (rys. 1). Moment dokręcania: 25 Nm.

Aby dowiedzieć się więcej na temat oprogramowania Autodata, odwiedź stronę www.data.precyzja. net.pl lub zadzwoń do specjalistów – tel. 52 339 26 35.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony