Paliwa i oleje

ponad rok temu  18.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych

Wymiana oleju przekładniowego jest szczególnie ważna w pojazdach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika elektrycznego i spalinowego prowadzi do większego obciążenia przekładni zmiany biegów. Jednocześnie pracuje ona z mniejszą ilością oleju z powodu braku przemiennika momentu obrotowego/konwertera hydrokinetycznego. Dlatego ZF Aftermarket radzi warsztatom, aby przestrzegały krótszych okresów między wymianami oleju w przekładniach hybrydowych, i udziela niezbędnych wskazówek dotyczących bezpiecznej wymiany.

Profesjonalnie przeprowadzona wymiana oleju może znacznie wydłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów i poprawić komfort zmiany biegów. W rezultacie może w dużym stopniu zapobiec awariom.
W przypadku automatycznych przekładni zmian biegów stosowanych w pojazdach hybrydowych ZF Aftermarket zaleca wymianę oleju w krótszych odstępach czasu niż w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów. Decydującym czynnikiem jest z jednej strony większe obciążenie systemu, a z drugiej mniejsza ilość oleju: ze względu na połączenie silnika elektrycznego i spalinowego przekładnie hybrydowe muszą przenosić moment obrotowy silnika spalinowego oraz elektrycznego, a zatem pracują pod większym obciążeniem, a co za tym idzie – w wyższej temperaturze. W bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach. Ponadto przekładnie hybrydowe mają o około 2 l mniej oleju z powodu pominięcia przemiennika momentu obrotowego/konwertera hydrokinetycznego – w porównaniu do konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, które mają około 10-11 l. Mniejsza objętość oleju wymaga nie tylko intensywniejszego chłodzenia, ale także ma mniejszą możliwość absorbowania ścieru z wewnętrznych elementów przekładni, a co za tym idzie – ulega szybszemu zanieczyszczeniu.

Dodatkowe kroki bezpieczeństwa
Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych różni się od wymiany w konwencjonalnych pojazdach w kilku ważnych punktach. Podczas pracy przy pojeździe hybrydowym należy wziąć pod uwagę następujące dodatkowe kroki bezpieczeństwa:

  • Przestrzeń wokół pojazdu musi być odpowiednio odgrodzona/odseparowana. Miejsce pracy i pojazd powinny zostać odpowiednio oznakowane. Na pojeździe powinien być umieszczony żółty znak ostrzegawczy o stanie wysokiego napięcia „System wysokiego napięcia aktywny”.
  • Następnie wtyczka serwisowa/bezpieczeństwa wysokiego napięcia powinna zostać wyciągnięta i odblokowana. Rozładowanie kondensatorów w elektronice mocy i wyłączenie systemu trwa co najmniej 5 minut.
  • Złącze wtyczki serwisowej powinno się zabezpieczyć i dołączyć informację o dezaktywacji systemu, aby zapobiec nieautoryzowanemu włączeniu. Przy złączu powinna zostać umieszczona informacja „System zabezpieczony przed ponownym włączeniem”.
  • Po pomyślnym sprawdzeniu braku napięcia żółty znak ostrzegawczy o wysokim napięciu można zastąpić zielonym „Układ wysokiego napięcia nieaktywny”.
  • Pojazd nie jest już pod napięciem, więc mechanik może rozpocząć normalną wymianę oleju. 

Opisane czynności, np. odblokowanie systemu, może wykonać tylko osoba z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami do pracy na systemach wysokiego napięcia do 1 kV. Nawet po dezaktywacji systemu wysokiego napięcia odpowiednie instrukcje i postępowanie są wymagane dla wszystkich prac nieelektrycznych i czynności w bezpośrednim otoczeniu systemu wysokiego napięcia, np. zmiana koła lub jazda próbna.

Kompleksowe know-how
ZF Aftermarket wspiera warsztaty zarówno innowacyjnymi produktami, jak i praktyczną wiedzą. Dzięki kompletnym zestawom do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket warsztaty otrzymują wszystkie elementy od jednego dostawcy niezbędne, aby zapewnić płynną wymianę. Ponadto ZF Aftermarket oferuje indywidualnie zaprojektowane kursy szkoleniowe z zakresu wysokiego napięcia dla niezależnych warsztatów w połączeniu ze szkoleniami dotyczącymi wymiany oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych.
Fot. ZF

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Aby zasygnalizować stan układu wysokiego napięcia, do pojazdu musi być przymocowane odpowiednie oznakowanie wysokiego napięcia (system WN aktywny)
Wyłącz układ wysokiego napięcia. Uwaga: zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami producenta i poczekaj, aż system się wyłączy!
Po udanej dezaktywacji układu wysokiego napięcia przymocuj zieloną tabliczkę z oznakowaniem stanu wysokiego napięcia
Mechanik rozpoczyna wymianę oleju przekładniowego, odkręcając osłonę podwozia z pojazdu, uzyskuje tym samym dostęp do niezbędnych podzespołów
Mechanik napełnia zbiornik pompy olejowej odpowiednim płynem – ZF LifeguardFluid 9 (olej stosowany w przekładniach hybrydowych ZF)
Za pomocą pompy olejowej mechanik napełnia przekładnię odpowiednim olejem przekładniowym

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony