Paliwa i oleje

ponad rok temu  26.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Woda zamiast benzyny?

Nawet zaawansowane silniki benzynowe tracą mniej więcej jedną piątą paliwa pobieranego ze zbiornika. Zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania. Dzięki nowemu rozwiązaniu z wtryskiem wody Bosch pokazuje, że nie musi tak być.

Dodatkowe wstrzyknięcie wody pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13%, szczególnie podczas przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie.
– Wprowadzając wtrysk wody, pokazujemy, że silnik spalinowy kryje w zanadrzu jeszcze kilka możliwości – mówi dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Oszczędność jest widoczna zwłaszcza w przypadku silników trzy- i czterocylindrowych, budowanych według zasad downsizingu (tego rodzaju silniki znajdują się pod maską współczesnych samochodów klasy średniej).
Innowacyjne rozwiązanie Boscha czyni silnik nie tylko bardziej oszczędnym, ale również mocniejszym.
– Wtrysk wody może dostarczyć dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem – mówi Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH.
Wcześniejszy punkt zapłonu oznacza, że silnik pracuje efektywniej. Dzięki temu możliwe jest, aby silniki nawet w potężnych samochodach sportowych mogły rozwijać dodatkową moc.
Podstawą tej innowacyjnej techniki jest prosty fakt – nie wolno dopuścić do przegrzania silnika. Aby tego uniknąć, niemal w każdym silniku benzynowym wtryskiwane jest dodatkowe paliwo. Paliwo odparowuje i chłodzi w ten sposób elementy silnika. Tę zasadę fizyki wykorzystali inżynierowie Boscha, wprowadzając wtrysk wody. Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania wody zapewnia skuteczne chłodzenie, w związku z czym potrzebna jest tylko niewielka dodatkowa ilość wody. Na każde sto przejechanych kilometrów zużywa się zaledwie kilkaset mililitrów. W efekcie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów. A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracował bez problemu – choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych dzięki wtryśnięciu wody.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony