Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  18.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Technologia pomiaru do oceny lakierowanych powierzchni

Rhopoint Instruments Ltd. informuje, że firma Volkswagen AG wprowadziła nową technologię pomiaru do oceny powierzchni lakierowanych karoserii samochodowych. Rhopoint TAMSTM (Total Appearance Measurement System) została opracowana w ramach innowacyjnego projektu i jest obecnie wprowadzana do produkcji seryjnej.

Technologia ta jest wynikiem sześcio-letniego wspólnego projektu rozwojowego firm Rhopoint Instruments Ltd., Audi AG i Volkswagen AG, oferuje producentowi samochodów ulepszone parametry kontroli jakości wyglądu lakierowanych karoserii i części samochodowych. W wyniku pomyślnie zakończonej fazy testów na liniach produkcyjnych Rhopoint TAMSTM stała się nową technologią firmy Volkswagen AG i została włączona do warunków technicznych dostawy oraz specyfikacji testów jakości.

Rhopoint TAMSTM mierzy to, co widzisz
W obecnie stosowanej metodologii pomiaru i kontroli wyglądu malowanych powierzchni największym wyzwaniem jest skorelowanie wyników z oceną wzrokową inspektorów jakości; innymi słowy, „to, co mierzysz, nie zawsze jest tym, co widzisz”. Rhopoint Instruments Ltd. oraz działy specjalistyczne firm Audi AG i Volkswagen AG opracowały nową metodologię i technologię, aby rozwiązać ten problem. Wynikiem ich starań jest Rhopoint TAMSTM, urządzenie wykorzystujące technologię projekcji i analizy obrazu do naśladowania percepcji wzrokowej. Obrazy pasmowe wyświetlane na powierzchni są rejestrowane za pomocą podwójnej kamery, a z użyciem ustalonych technik analizy optycznej (np. funkcji transferu optycznego) obliczane są wskaźniki opisujące właściwości powierzchni w taki sam sposób jak w przypadku ludzkiego oka.
Rezultatem jest znacznie większa zgodność z percepcją wzrokową, która jest niezbędna do kontroli jakości w produkcji. Wartość parametru „jakość” (Q) urządzenia Rhopoint TAMSTM pozwala na podejmowanie decyzji o pozytywnym/negatywnym wyniku na podstawie tego ostatecznego kryterium produkcji, natomiast wartość parametru „harmonia” (H) gwarantuje to, że przylegające do siebie części nadwozia mogą być postrzegane jako optycznie równoważne lub można wykazać ewentualne różnice. W ten sposób wykluczone i zobiektyzowane zostaje subiektywne postrzeganie przez każdego obserwatora. W przypadku odchylenia jakościowego metodologia prezentacji wyników pozwala na szybką reakcję i interwencję.

Malowanie elektroforetyczne katodowe/E-Coat (KTL)
Przy zastosowaniu obecnych metod kontrola jakości matowych powłok elektroforetycznych na linii produkcyjnej była możliwa tylko poprzez wykonanie czasochłonnych i kosztownych analiz.
Urządzenie Rhopoint TAMSTM umożliwia pomiary wszystkich rodzajów powierzchni: od tych o wysokim połysku do matowych. Dzięki Rhopoint TAMSTM użytkownik może mierzyć również jakość powłok elektroforetycznych na linii produkcyjnej. Jest to tym bardziej istotne, że jakość powłoki elektroforetycznej ma bezpośredni wpływ na postrzeganą i mierzoną jakość lakieru bezbarwnego, a tym samym na ostateczny wygląd lakieru.

Wygląd ogólny
Wygląd lakierowanej powierzchni karoserii samochodu zależy w dużej mierze od falistości i chropowatości stalowych, aluminiowych lub plastikowych elementów formowanych przed lakierowaniem. Rhopoint TAMSTM może być używany do pomiaru i mapowania powierzchni na każdym etapie produkcji samochodu.
Można określić charakterystykę powłoki elektroforetycznej, wypełniacza, powłoki gruntującej i nawierzchniowej przed operacjami polerowania i po nich w celu uzyskania szczegółowego obrazu całego procesu. Ten unikalny zestaw danych daje producentowi samochodów nowe możliwości oceny przydatności surowców lub optymalizacji poszczególnych elementów procesu, co przekłada się na redukcję kosztów i poprawę jakości.
Rhopoint TAMSTM jest dostępny jako przenośne urządzenie ręczne lub jako wdrożony system automatyczny. Urządzenie RoboTAMS zostało zoptymalizowane do szybkiej automatycznej oceny jakości lakieru pojazdu i zostało przetestowane pod kątem przydatności koncepcji. Wykrywanie i charakterystyka błędów to kolejne opcje, które mogą być wyświetlane dzięki rozwiniętej technologii pomiarowej.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Technologia pomiaru do oceny lakierowanych powierzchni

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony