Paliwa i oleje

ponad rok temu  23.05.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Świat chemii motocyklowej – postęp technologiczny

Chemia motocyklowa jest bardzo szeroką grupą produktów. Na różnorodność i poziom zaawansowania technologicznego preparatów stosowanych do pojazdów jednośladowych wpływają dość skomplikowana konstrukcja, wysokie parametry i wymagania. Składają się na nią także odmienne warunki eksploatacji poszczególnych typów motocykli.

Produkty stosowane przez użytkowników motocykli sportowych, drogowych, turystycznych, chopperów, crossówek, enduro czy skuterów różnią się dość znacznie, a przecież są jeszcze motocykle wyczynowe, np. żużlowe. Ze względu na fakt, że motocykle muszą spełniać coraz ostrzejsze normy czystości spalin, nowe oleje są dostosowane do katalizatorów. Jeśli olej spełnia normę JASO MA2, może być zastosowany w motocyklu z katalizatorem. W normie tej zostały sprecyzowane parametry pracy mokrego sprzęgła w oleju (współczynniki tarcia), a także określone poziomy zawartości w dodatkach uszlachetniających pierwiastków tworzących popioły przy spalaniu, tak by nie wpływały na pracę katalizatora.
Dobierając olej do motocykla, warto zastosować nowoczesne produkty, np. Fuchs Silkolene oparty na nowej XP Technology (eXtreme Performance). Badania nad tym produktem, prowadzone w laboratoriach Fuchs Silkolene w Wielkiej Brytanii, trwały dwa i pół roku. Na tej technologii opiera się seria produktów Silkolene Pro 4 XP i Silkolene Comp 4 XP, zapewniających szereg korzyści, takich jak wzrost mocy, zmniejszenie zużycia paliwa i zużycia oleju, a przede wszystkim zmniejszenie zużycia ściernego współpracujących elementów. Zostało to osiągnięte poprzez ograniczenie tarcia. Zredukowano tarcie, a mimo to oleje te spełniają normę JASO MA2 i uzyskały potwierdzający to certyfikat. Nowe pakiety dodatków uszlachetniających zastosowane w połączeniu z bazami olejowymi wykorzystywanymi we wcześniejszych produktach (Silkolene Pro 4 i Silkolene Comp 4) pozwoliły na pogodzenie wykluczających się właściwości, czyli zapewnienie odpowiedniego współczynnika tarcia dla poprawnego działania mokrego sprzęgła oraz jednocześnie redukcji tarcia i strat mocy. Parametry i własności tego oleju zostały potwierdzone podczas badań na hamowni. Po testach silniki zostały rozmontowane, zaobserwowano w nich mniejsze zużycie ścierne elementów (np. gładzi cylindra, dźwigienek zaworowych) niż w silnikach smarowanych innymi olejami klasy premium. Dowodzi to także redukcji tarcia pomiędzy elementami.
W płynach stosowanych w zawieszeniach motocyklowych postęp technologiczny polega na uzyskaniu stabilnych parametrów pracy przedniego widelca i amortyzatorów tylnych, bez względu na temperaturę pracującego oleju. Podczas intensywnej pracy zawieszenia olej w amortyzatorze nagrzewa się i spada jego lepkość. Spadek lepkości powoduje, że zawieszenie jest coraz bardziej miękkie, a w skrajnych przypadkach pojawia się nawet zjawisko zanikania tłumienia. Zmiana parametrów pracy zawieszenia nie jest korzystna dla kierującego motocyklem, więc dąży się do uzyskania jak najmniejszej wrażliwości płynu amortyzatorowego na wzrost temperatury, co jest zobrazowane wysokim wskaźnikiem lepkości (im wyższy wskaźnik lepkości, tym mniej spada lepkość przy rozgrzewaniu się oleju). Płyny do zawieszeń motocyklowych Silkolene RSF posiadają tak wysokie wskaźniki lepkości, że potrzebne było wprowadzenie odpowiedniej tabeli przy zamianie ze standardowych Fork Oil na Silkolene RSF.


Stosowanie klasyfikacji lepkości SAE J300 (SAE 5W, 10W) nie jest najszczęśliwsze dla płynów amortyzatorowych, które pracują w temperaturze dużo niższej niż oleje silnikowe (SAE J300 to klasyfikacja olejów silnikowych porównująca lepkość w 100°C). Klasyfikacja ISO, opisująca lepkość w temp. 40°C, byłaby korzystniejsza i jest stosowana przez coraz większą liczbę producentów przednich widelców oraz amortyzatorów tylnych czy płynów do nich. Silkolene RSF 7,5 ma w 40°C lepkość 35,1 mm2/s, co odpowiada konkurencyjnym olejom Fork Oil 10W (Medium), natomiast wraz ze wzrostem temperatury mniej spada jego lepkość, co obrazuje bardzo wysoki wskaźnik lepkości i lepkość oleju w 100°C. Podobnie Silkolene RSF 10 w 40°C ma lepkość 47,4 mm2/s, co jest wartością zbliżoną do Fork Oil 15W, natomiast wraz ze wzrostem temperatury jego lepkość spada wolniej, co obrazuje wysoki wskaźnik lepkości. Wymiana w widelcu oleju Fork Oil 10W Medium na RSF 10 spowoduje, że zawieszenie będzie nieco „twardsze”. W praktyce użytkownicy, dopasowując parametry zawieszenia do stylu jazdy, mogą sobie podnieść lub obniżyć lepkość o jedną klasę w stosunku do zaleceń producenta pojazdu. Silkolene RSF (skrót RSF – Racing Suspension Fluid) daje możliwość precyzyjnego dopasowania zawieszenia i zachowania parametrów w każdych warunkach eksploatacji (od jazdy terenowej po wyczynową na torze wyścigowym). Poszczególne oleje RSF można ze sobą mieszać, by uzyskać oczekiwaną lepkość. Jest to więc doskonały produkt dla zaawansowanych mechaników i specjalistów od tuningu.
Poza skutecznym tłumieniem, płyny do widelców przednich mają zmniejszać tarcie pomiędzy tulejkami i rurami widelca, a także zabezpieczać wszystkie elementy przed korozją. Widelec przedniego zawieszenia przenosi obciążenia osiowe, ale także poprzeczne i stąd różnica pomiędzy zwykłymi płynami amortyzatorowymi a płynami przeznaczonymi do widelców przednich, polegająca na zawartości dodatków zmniejszających tarcie. Silkolene RSF zawierają modyfikatory tarcia skutecznie zmniejszające tarcie i zużywanie się ścierne elementów zawieszenia.
Postęp technologiczny dokonał się także w dziedzinie płynów do układów chłodzenia. Dotyczy on zastosowania w konstrukcjach głowic stopów magnezu. Nowoczesne płyny do układów chłodzenia, takie jak Silkolene Mag Cool, są wykonane w technologii OAT (Organic Acid Technology), opartej na kwasach organicznych. Płyn chłodzący Silkolene Mag Cool jest gotowym do użycia produktem opartym na glikolu, nie zawiera amin, krzemianów ani fosforanów, ma przedłużoną trwałość, może być stosowany w silnikach zbudowanych ze stopów magnezu czy aluminium, jak również w konstrukcjach wykonanych ze standardowych materiałów. Płyn jest kompatybilny z tworzywami sztucznymi i przewodami. Lepiej zabezpiecza antykorozyjnie zarówno elementy silnika, jak i chłodnicę, lepiej też przejmuje ciepło z silnika i oddaje przez chłodnicę. Natomiast zimą zapewnia ochronę przez zamarzaniem aż do -40°C.
Nowoczesna chemia motocyklowa to także środki ochrony powierzchni lakierowanych. Motocykliści to w większości pasjonaci bardzo dbający o swoje maszyny, ważne jest dla nich idealne działanie silnika i wszystkich mechanizmów, ale także wygląd motocykla. Do zabezpieczenia powierzchni lakierowanych Fuchs poleca Silkolene Pro-Prep, wysokiej jakości środek do zabezpieczania twardych powierzchni, przeznaczony do motocykli i samochodów sportowych. Produkt ten przywraca kolor elementom plastikowym oraz powierzchniom lakierowanym, co w rezultacie ułatwia późniejsze mycie pokrytych nim elementów. Ponadto, hamuje przywieranie zanieczyszczeń (zawiera silikon, pozostawia ochronną warstewkę), co bardzo często jest wykorzystywane przez zawodników motocrossowych, którzy stosują Silkolene Pro-Prep na błotniki. Środek ten daje unikalne wrażenie nowości oraz zapewnia płynne działanie ruchomych elementów plastikowych.
W zdecydowanej większość motocykli przeniesienie napędu na tylne koło odbywa się za pośrednictwem łańcucha, który musi być odpowiednio smarowany, by zmniejszyć tarcie i zabezpieczyć elementy układu przed korozją. Warunki, w jakich pracują łańcuch i zębatki (woda, błoto, temperatury zmienne w szerokim zakresie, wysokie przeciążenia), są ekstremalnie ciężkie, szczególnie w przypadku sportu wyczynowego (wyścigi drogowe, motocrossowe, żużlowe). Właśnie sport był polem doświadczalnym, na którym sprawdził się profesjonalny smar syntetyczny do łańcuchów napędowych o nazwie Silkolene Pro Chain. Jest on odpowiedni do stosowania zarówno w warunkach drogowych, jak i w terenie. Silkolene Pro Chain oferuje wyjątkowe właściwości przeciwzużyciowe i antykorozyjne, jest odporny na wyrzucanie przez siłę odśrodkową. Można go stosować do wszystkich rodzajów łańcuchów napędowych, w tym o-ringowych i x-ringowych.
Motocyklowa chemia warsztatowa to także smary do łożysk. Motocykle, szczególnie terenowe czy np. quady, są narażone na kurz, błoto, wodę. Smar musi zabezpieczać łożyska główki ramy, łożyska kół i różne mechanizmy. Silkolene Pro RG2 to wielofunkcyjny, syntetyczny smar o wysokiej temperaturze kroplenia. Charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie temperatury i wodę. Gwarantuje wypieranie wody i odporność na wymywanie, doskonale zabezpiecza przed korozją, co czyni go idealnym środkiem smarnym do wykorzystania podczas rajdów, a nawet w różnego rodzaju sprzęcie wodnym. Dla mechaników istotne jest to, że jest łatwy w aplikacji.

Bogdan Ptak
Fuchs Oil Corporation

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony