Części i regeneracja

ponad rok temu  12.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sportowe tarcze hamulcowe

Sportowe tarcze hamulcowe serii GT firmy Mikoda wykonane są z żeliwa szarego o specjalnie dobranym składzie chemicznym, co pozwala na zwiększenie odporności termicznej i mechanicznej takiej tarczy.

W momencie, gdy kierowca naciska na pedał hamulca, energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię cieplną, której następstwem jest wzrost temperatury tarczy hamulcowej i pozostałych elementów układu. Ilość wydzielanej energii zależy od masy pojazdu i intensywności hamowania. Tarcze mają pewną pojemność cieplną. Po osiągnięciu określonej temperatury dalszy odbiór ciepła przez materiał i skuteczność hamowania drastycznie spada. Praca elementów ciernych w takich warunkach może doprowadzić do nadmiernego ich zużycia, a nawet zniszczenia. Aby do tego nie doszło, tarcze hamulcowe powinny być dobrze chłodzone. Właśnie dlatego produkowane są tarcze nawiercane i nacinane serii GT. Otwory i nacięcia w powierzchni ciernej powodują szybsze chłodzenie tarczy, a na skutek działania siły odśrodkowej szybciej usuwają gazy i pyły powstające podczas hamowania. Tarcze nacinane charakteryzują się wyżłobionymi rowkami na powierzchni trącej, co zapobiega m.in. powstawaniu efektu fadingu, czyli gromadzeniu się gazów pomiędzy tarczą a okładzinami. Dodatkową zaletą takich tarcz jest fakt, że nacięcia przerywają warstewkę wody tworzącą się podczas jazdy na mokrej nawierzchni, zwiększając skuteczność hamulców, a także pozwalają na odprowadzanie pary wodnej. Firma Mikoda produkuje trzy wersje tarcz sportowych: GT, GT Indy i GT SPA. Tarcze w wersji GT nadają się do ostrej, sportowej jazdy, a tarcze GT Indy i GT SPA polecane są tak samo do normalnej eksploatacji, jak i do jazdy bardzo dynamicznej i agresywnej, jak również w trudnych warunkach, np. w terenie górzystym.

Proces produkcyjny tarcz GT zaczyna się w dziale konstrukcyjnym. W zależności od średnicy tarczy dobierana jest ilość otworów i nacięć tak, aby nie obniżyć wytrzymałości tarczy. W przypadku tarcz litych nie ma problemu z rozmieszczeniem otworów, natomiast w przypadku tarczy wentylowanej rozmieszczenie otworów musi być takie, aby umiejscowione były pomiędzy żebrami. Dokładny program obróbczy opracowuje informatyk. Następnie program transmitowany jest do centrum obróbczego CNC, gdzie są wiercone otwory i frezowane nacięcia. Kolejnym etapem jest lakierowanie łba i rantów tarczy oraz wygrzewanie tarcz w specjalnych piecach przez 12 godzin, aby usunąć ewentualne naprężenia. Po tej operacji następuje ostateczna kontrola jakości i po konserwacji tarcze są pakowane i wędrują do magazynu, skąd są dystrybuowane do klientów firmy.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony