Części i regeneracja

ponad rok temu  14.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Skutki montażu nieodpowiedniego akumulatora

Bez fachowej wiedzy niemożliwe jest prawidłowe dopasowanie akumulatora do pojazdu

Jak dowodzą eksperci, montaż zwykłego akumulatora rozruchowego w samochodzie wyposażonym w technologię start-stop podnosi ryzyko przedwczesnej awarii.

Start-stop to zaawansowana technologia, która ma bez wątpienia wiele zalet, ale jednocześnie stanowi większe obciążenie dla akumulatora. Funkcja ta może wyłączać silnik po każdym zatrzymaniu pojazdu i ponownie uruchamiać go po naciśnięciu pedału gazu lub zwolnieniu pedału hamulca.
Przy aktywnej funkcji start-stop, na przykład gdy samochód stoi na czerwonym świetle, spora liczba odbiorników elektrycznych nadal wymaga zasilania. Radio gra, smartfon się ładuje, a klimatyzacja zapewnia przyjemny chłód. Ponadto, gdy tylko światło zmieni się na zielone, akumulator musi umożliwić ponowne uruchomienie silnika. Aby spełnić te wymagania, opracowano specjalne akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start-stop. Montaż nieodpowiedniego może mieć przykre konsekwencje.

Skutki montażu konwencjonalnego akumulatora kwasowego
Konwencjonalny akumulator rozruchowy nie spełnia wymagań samochodu z systemem start-stop. Dotyczy to zarówno pojazdów z podstawowymi systemami start-stop wyposażonymi w akumulatory EFB, jak i tych z zaawansowanymi systemami tego typu. Modele z systemem rekuperacji magazynują w akumulatorze AGM energię wygenerowaną w procesie hamowania.
Oto możliwe skutki zastosowania tradycyjnego akumulatora rozruchowego w samochodzie z systemem start-stop:

- Utrata gwarancji
Montaż nieodpowiedniego akumulatora rozruchowego skutkuje utratą gwarancji. Za wszelkie szkody i utratę funkcjonalności odpowiada serwis/warsztat lub kierowca.

- Pogorszenie komfortu jazdy
W idealnych warunkach system zarządzania akumulatorem (BMS) wykrywa montaż nieodpowiedniego i dostosowuje działanie systemu start-stop do jego mniejszej mocy, tak aby zapewnić możliwość uruchomienia silnika. Gdy silnik zostanie wyłączony przez funkcję start-stop, wszystkie elementy zwiększające komfort jazdy, np. podgrzewane siedzenia, nie są dostępne.
Jeśli system zarządzania akumulatorem nie wykryje montażu nieodpowiedniego akumulatora i nie dostosuje ustawień, może to skutkować znaczącym skróceniem jego żywotności i doprowadzić do szybkiej awarii.

- Ograniczona funkcjonalność systemu start-stop
Nieodpowiedni akumulator dostarcza zbyt małą ilość energii elektrycznej, co prowadzi do jego szybkiego zużycia oraz sprawia, że system start-stop wyłącza silnik rzadko lub wcale. To z kolei prowadzi do większego zużycia paliwa i zwiększenia emisji dwutlenku węgla.

- Ryzyko wybuchu
Ze względu na brak zgodności z systemem zarządzania akumulatorem (BMS) oraz start-stop akumulator jest chronicznie niedoładowany. Ten stan rzeczy znacząco przyspiesza korozję i zasiarczenie akumulatora, co w najgorszym wypadku może prowadzić nawet do jego wybuchu.

- Wyciek kwasu
Montaż nieodpowiedniego akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop prowadzi do szybszego jego zużycia. W wyniku nadmiernego obciążenia i zachodzących w nim procesów elektrochemicznych w ekstremalnych przypadkach może dojść do wycieku kwasu. Stanowi to poważne zagrożenie dla zdrowia.

Jaki akumulator wybrać?
Po europejskich drogach jeździ około 30 000 różnych modeli samochodów. W związku z tym bez fachowej wiedzy i pomocy dedykowanych materiałów niemożliwe jest prawidłowe dopasowanie akumulatora do każdego z nich. Dlatego VARTA stworzyła VARTA Partner Portal, pomagając serwisom i warsztatom dobrać akumulator do konkretnego modelu pojazdu, a także prowadząc krok po kroku przez proces wymiany (www.varta-automotive.pl/pl-pl/portal-biznesowy/logowanie).
Należy jednak pamiętać, że w samochodach, w których zamontowany jest akumulator AGM, należy stosować wyłącznie akumulatory AGM! Tylko w ten sposób można zapewnić prawidłowe funkcjonowanie pojazdu po jego wymianie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony