Części i regeneracja

ponad rok temu  16.10.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rozwiązania dla systemów start-stop

System start-stop znajduje zastosowanie zwłaszcza w miastach, przede wszystkim w korkach

Aspekty środowiskowe i niepotrzebne spalanie cennego paliwa były kluczowymi czynnikami w rozwoju technologii eco-friendly w przemyśle motoryzacyjnym. Jednym z przykładów zastosowania tej technologii są automatyczne systemy start-stop, które ograniczają zużycie paliwa o 5-7% i znacząco redukują emisję CO2. Już dziś większość nowoczesnych silników Diesla i benzynowych z turbosprężarkami wyposażona jest w system start-stop. W 2020 roku wszystkie nowo sprzedane pojazdy będą miały limit emisji CO2 wynoszący maks. 95 g/km.

W nawiązaniu do raportu Navigant Research Projects, do roku 2022 roczna łączna sprzedaż samochodów z systemem start-stop na świecie przekroczy 55 milionów, stanowiąc 54,3% całkowitej sprzedaży samochodów. Do tego czasu 82,8% pojazdów sprzedawanych w Europie Zachodniej będzie miało systemy start-stop. 
Od strony użytkownika system działa bardzo prosto – gdy pojazd zatrzymuje się na dłużej niż ok. 3 sekundy (np. na światłach lub w korku), silnik zostaje wyłączony, a po wciśnięciu pedału sprzęgła dla aut z mechaniczną skrzynią biegów lub pedału gazu dla pojazdów wyposażonych w skrzynie automatyczne zostaje w ułamku sekundy uruchomiony.
Od strony technicznej system start-stop nakłada na konstruktorów i producentów elementów tłumiących drgania, akumulatorów, rozruszników i sprężarek klimatyzacji dużo wyższe wymagania odnośnie do trwałości tych elementów. Czy wiesz, że systemy start-stop generują od 10 do 20 razy więcej uruchomień i zatrzymań silnika (czyli ok. 700. tys. cykli) niż pojazdy bez tego systemu? Ten wskaźnik zależy od otoczenia, w jakim porusza się pojazd – czy jest to taksówka w zakorkowanej aglomeracji, czy pojazd jeżdżący na dalekich odcinkach.
Zarówno zatrzymanie silnika, jak i jego uruchomienia generują duże wibracje, których wytłumieniem zajmuje się np. elastyczne koło pasowe paska wieloklinowego oraz hydrauliczna poduszka zawieszenia silnika. Firma Vibracoustic, należąca do grupy Freudenberg, od wielu lat tworzy wraz z producentami samochodów rozwiązania zapewniające zwiększenie trwałości tych elementów stosowanych w pojazdach wyposażonych w system start-stop. Skonstruowanie lub ulepszenie koła pasowego lub poduszki silnika tak, by wytrzymało nawet 20 razy więcej uruchomień silnika bez uszkodzenia, to ogromne wyzwanie. W tym celu wykonano szeroko zakrojone, bardzo szczegółowe obliczenia i badania, ale założenia zostały osiągnięte.
Zmiany w standardowym elastycznym kole pasowym lub hydraulicznej poduszce silnika, mające na celu utworzenie części spełniającej wymagania start-stop, to przede wszystkim:

  • mocniejsza geometria komponentów,
  • nowe, opracowane w naszych laboratoriach elastomery z techniką Nano-EPDM, odporne na wysoką temperaturę i obciążenia,
  • wzmocniony proces łączenia części metalowych z gumowymi w technologii wulkanizacji (min. 9 procesów technologicznych).

Corteco, jako firma z Grupy Freudenberg, odpowiedzialna za obsługę rynku niezależnego, od końca 2015 roku oznacza znakiem „Start-Stop Ready”, w widocznym miejscu na opakowaniu, wszystkie koła pasowe i poduszki silnika przeznaczone do systemów start-stop. Jest to oznaczenie najwyższej jakości i standardów OE dla tych krytycznych elementów, a zarazem potwierdzenie, że koła pasowe i poduszki silnika są:

  • kompatybilne z systemami start-stop,
  • jakości OE lub lepszej (o ile jakość OE nie przewiduje systemu start-stop),
  • gotowe na pracę w ekstremalnie trudnym środowisku silnika.

W konsekwencji zarówno warunki pracy silnika, jak i oczekiwania warsztatów montujących części z naklejką na opakowaniu będą zaspokojone i zgodne z oczekiwaniami profesjonalistów. Należy dokonać wyboru tych części ze świadomością, że koła pasowe i poduszki są zaprojektowane tak, aby znosić trudne warunki eksploatacji, które generują systemy start-stop, oraz że będą one tak trwałe jak produkty OE, które zastępują.
Te same elementy stosowane są przez producentów pojazdów do aut, które nie są wyposażone w systemy start-stop ze względu na uwarunkowania lokalnych rynków (np. brak restrykcyjnych wymogów co do czystości spalin w krajach poza UE).

Wojciech Glowaty
regional sales & marketing area manager, Corteco

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Podczas wymiany, a w szczególności montażu elastycznych kół pasowych ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi. Procedury muszą być przeprowadzane zgodnie ze specyfikacjami OE
Większość nowoczesnych silników Diesla i benzynowych z turbosprężarkami wyposażona jest w system start-stop
Porównanie zwykłego koła pasowego i koła z systemem start-stop pulley (TVD)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony