Auto detailing

ponad rok temu  14.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Renowacja powierzchni skórzanych

Środki do czyszczenia i konserwacji skór

Sentyment do skórzanego pokrycia sprawia, że zastanawiamy się nad tym, czy warto ratować wieloletni mebel lub tapicerkę. Przywiązanie emocjonalne może prowadzić do tego, że samodzielnie podejmujemy się próby renowacji. W publikowanym artykule chcielibyśmy pokazać, jak taka renowacja przebiega krok po kroku.

Krok 1. Czyszczenie całej powierzchni
Zaczynamy od usunięcia brudu ze skórzanych szczelin, porów i zakamarków. Na silne zabrudzenia najlepszy będzie Strong Cleaner. Jest to środek czyszczący wraz z aplikatorem piany, niwelujący szkodliwą w nadmiarze wodę. Szczotkę, którą wykonujemy czyszczenie, przepłukujemy co jakiś czas w wodzie, aby pozbyć się brudu. Drugim środkiem, przeznaczonym do nowszych tapicerek lub mniejszych zabrudzeń, jest mniej intensywny Soft Cleaner.

Krok 2. Dobór odpowiedniego koloru farby
Próbę dobrania wykonujemy na powierzchni mniej wyeksploatowanej, ale w stanie najbardziej zbliżonym do oryginalnego koloru tapicerki. W przypadku samochodów są to zagłówki, natomiast jeśli chodzi o meble, na boku lub z tyłu. Istnieje też możliwość skorzystania z gotowego próbnika kolorów.
 
Krok 3. Przygotowanie do malowania, odtłuszczanie
Weryfikacji stanu zatłuszczenia powierzchni dokonujemy poprzez obserwację i dotyk. Jeśli skóra jest zimna oraz odbarwiona – w przypadku foteli samochodowych są to okolice oparcia, zagłówki lub siedziska – oznacza to, że wymaga specjalnego odtłuszczenia. Kierowca ma największy kontakt z kierownicą samochodową i to ona najczęściej wymaga renowacji. Tłuszcz, który wniknął w powierzchnię skóry, jest obciążeniem. Jeśli pominiemy pozbycie się go w procesie renowacji, musimy liczyć się z tym, że farba zacznie odchodzić.
Standardowe zatłuszczenia usuwamy benzyną. W przypadku zatłuszczeń grubego kalibru najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie Fettabsorbera, który wniknie pod skórę i wyciągnie tłuszcz na zewnątrz. Proces jest prosty, ale niestety czasochłonny. W zależności od stopnia natłuszczenia, nakładamy środek do momentu, kiedy żel zaschnie bez oznak tłuszczu. Po wyschnięciu i utworzeniu się kruchej struktury preparatu ściągamy ją za pomocą odkurzacza lub szczotki oraz czyścimy szmatką nasączoną benzyną. Jeśli uzyskamy równomierny biały kolor, oznacza to, że proces odtłuszczania przebiegł pomyślnie i skóra została prawidłowo przygotowana do dalszej renowacji.
Szmatkę nasączamy rozpuszczalnikiem. Przecieramy równomiernie miejsce uszkodzenia, by zebrać resztki starej farby i powłoki zabezpieczającej. Po każdym przetarciu podsuszamy opalarką lub czekamy na wyschnięcie. Czynność wykonujemy do momentu, w którym dostrzegamy naruszenie farby i lepkość.
Kolejnym krokiem jest wyrównanie i wygładzenie szorstkiej nawierzchni za pomocą pada szlifującego (na sucho). Szlifowanie usuwa też stary top coat. Pad można nawilżyć rozpuszczalnikiem, który efektownie wygładzi miejsce nierówności. Po każdym jego wykorzystaniu oczyszczamy miejsce szmatką z benzyną, aby pozbyć się mikrobrudu, pozostawionego po szlifie. Pamiętamy o omijaniu nici, by ich wygląd był nienaruszony i niezmechacony.
Jeśli samym padem szlifującym nie uzyskamy zadowalającego nas wyglądu, decydujemy się na szpachlowanie. Leder filler jest wypełniaczem, który wchodzi w pęknięcia, rysy i inne ubytki, wyrównując ich poziom. Można wyrównać je padem szlifującym. Czynność powtarzamy do momentu uzyskania równej i gładkiej powierzchni.

Krok 4. Malowanie, zabezpieczenie, konserwacja
Malowanie to ostatni etap renowacji. Do pistoletu aplikujemy farbę wraz z gruntem i utwardzaczem. Przelewamy mieszaninę przez sitko, by usunąć wszelkie zanieczyszczenia z cieczy.
Grunt jako spoiwo łączy farbę ze skórą, natomiast utwardzacz dodatkowo poprawia odporność na ścieranie oraz posiada właściwości ochronne top coatu. Wszystko razem daje idealne warunki wytrzymałościowe lakieru. Po każdym nałożeniu warstwy podsuszamy, delikatnie szlifujemy (niebieskim bądź czerwonym padem 3000) oraz czyścimy powierzchnię benzyną. W momencie uzyskania odpowiedniego wyglądu możemy spryskać ją lakierem wykończeniowym. Podobnie jak pigment, lakier wykończeniowy przefiltrowujemy, dodając utwardzacz, nakładamy na powierzchnię dwie warstwy.
Pamiętamy, że farbę czy top coat ze zmieszanym utwardzaczem przygotowujemy tuż przed malowaniem. Każdą naniesioną warstwę podsuszamy, a następnie przecieramy czerwonym padem. Proporcje ustalamy w zależności od stopnia połysku. Najpopularniejszą proporcją jest 50/50% czy 70% mat/30% połysk.
Po prawidłowym zaaplikowaniu wszystko musi dokładnie wyschnąć. Po 24 h weryfikujemy stan skóry i przechodzimy do ostatniej fazy – nałożenia preparatu konserwującego i utrwalającego Leder Versiegelung. Aplikujemy je szmatką i/lub pistoletem. Jedna warstwa bezbarwnego preparatu tworzy powłokę zabezpieczającą przed przetarciami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Chroni lakier wykończeniowy. Proces nakładania Leder Versiegelung w zależności od eksploatacji powtarzamy co 3-6 miesięcy.

Jakub Szafarz 
Colourlock

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Fabry Colourlock – malowanie skór
Środek czyszczący – Strong Cleaner
Rozpuszczalnik GLD – przygotowanie powierzchni

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony