Ogumienie

ponad rok temu  04.04.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

PZPO: 28% samochodów w Polsce ma problemy z kołami

Jak podkreślają eksperci, istotne jest dokładne wyważanie wszystkich kół 2 razy w roku

Badania Komisji Europejskiej dowodzą, że średnio 20% samochodów w Europie posiada ogumienie z widocznymi wadami spowodowanymi złą eksploatacją. W Polsce w podobnej sytuacji może być 28% samochodów, co jest czwartym najgorszym wynikiem w UE. Obok odpowiedniego doboru i prawidłowej eksploatacji opon – kontroli ciśnienia i głębokości bieżnika – jednym z ważnych elementów zapobiegania usterkom związanym z oponami jest prawidłowe wyważenie kół.

Z uwagi na przeciążenia, na jakie narażone są koła (podczas jazdy z prędkością 130 km/h koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę), prawidłowe rozłożenie masy jest bardzo istotne. Błędnie wyważone koła źle wpływają nie tylko na drgania kierownicy, powodują też szybsze zużycie układu kierowniczego i zawieszenia. Przyczyniają się również do nadmiernego zużycia opon.
Nieprawidłowemu wyważeniu kół towarzyszą wzrastający wraz z prędkością hałas i drgania zawieszenia oraz kierownicy, często mylone z awarią układu kierowniczego. Stopniowo pogarsza się także sterowność samochodu, a na oponach możemy zauważyć ślady nietypowego zużycia bieżnika. Efektem złego wyważenia będzie ponadto szybsze zużycie elementów zawieszenia, np. amortyzatorów czy poduszek amortyzatorów. Regularna kontrola ustawień kół pomoże uniknąć kosztownych napraw i wymiany rozbudowanych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Z tego powodu zalecane jest wyważanie kół przy każdej sezonowej wymianie ogumienia, a także 2 razy w roku, nawet w przypadku korzystania z opon całorocznych.
– Wyważanie kół to czynność serwisowa, która jest często bagatelizowana przez kierowców – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Kontrola ustawień i odpowiednie rozłożenie masy w kołach powinno towarzyszyć każdej sezonowej zmianie opon. Dlatego tak ważne jest dokładne wyważanie wszystkich kół dwa razy w roku, zarówno w przypadku opon letnich i zimowych, jak i całorocznych. Dzięki temu zwiększamy komfort jazdy, unikając drgań kierownicy i nadwozia. W razie większych problemów pamiętajmy też o kontroli geometrii całego zawieszenia na precyzyjnej maszynie, przy odpowiednio napompowanych oponach. Dokładne wyważenie kół i precyzyjne ustawienie zawieszenia wydłużają życie naszych opon, gwarantują prawidłowe działanie układu zawieszenia i zachowanie odpowiedniej sterowności samochodu.

Kiedy należy skontrolować wyważenie koła w samochodzie?
- Zawsze przy okazji sezonowej wymiany opon.
- Każdorazowo po kolizji czy wypadku.
- W przypadku uderzenia o krawężnik lub po wjechaniu w dziurę w jezdni przy większej prędkości.

Zarówno po kolizji, jak i uderzeniu bocznym w krawężnik przy większej prędkości trzeba sprawdzić geometrię zawieszenia. Może się bowiem okazać, że zawieszenie zmieniło swoje nastawy i będzie np. ząbkowało opony, doprowadzając do ich wcześniejszego zużycia.
– Pamiętajmy, że dobry serwis oponiarski jest przede wszystkim dokładny, a nie szybki. Dobre narzędzia, precyzyjne wyważanie czy dokręcanie kół kluczem dynamometrycznym to znaki rozpoznawcze renomowanych serwisów. Warto więc pojechać tam, gdzie wymiana opon potrwa może 10 minut dłużej, ale będzie zrobiona profesjonalnie – dodaje Piotr Sarnecki.
Głównym czynnikiem wpływającym na stan ogumienia jest jego eksploatacja, a nie czas przechowywania. Jeżdżąc z nieustawionym zawieszeniem czy niewyważonymi kołami, skracamy życie swoich opon.
Kontrolując wyważenie kół, warto zadbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach. Wpływa ono na trwałość ogumienia, przyczepność samochodu i drogę hamowania. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia pomoże również zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony