Części i regeneracja

ponad rok temu  22.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Szarpanie przy ruszaniu w krótkim czasie po wymianie sprzęgła [GRUPA PSA]

Fot. 1. Układ półhydrauliczny

Szarpanie przy ruszaniu w krótkim czasie po wymianie sprzęgła w samochodach grupy PSA.

W większości przypadków sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby. W zależności od rozwiązania wyróżniamy układy:
- półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła (fot.1),
- w pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC (fot. 2).

(zdjęcia poniżej w galerii zdjęć)

W omawianym przypadku (wersja 1) pojawił się efekt poszarpywania wkrótce po montażu sprzęgła o nr 623 3325 00 w samochodzie Citroën Berlingo 16HDi. Warsztat zachował się w pełni profesjonalnie, wymieniając razem ze sprzęgłem większość układu wysprzęglania w postaci sworznia kulistego i dźwigni sprzęgła. Skąd w takim razie problem? Zasadniczo powinno to zapewnić bezproblemową i długą eksploatację.

Weryfikacja
Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwa. Co zauważyliśmy:
1. Przegrzane łożysko oporowe i wyciek smaru.
2. Wypracowanie dźwigni sprzęgła w punktach kontaktowych: w połączeniu z łożyskiem oporowym i sworzniem kulistym.
3. Zaolejenie skrzyni biegów.

Skąd pooszarpywanie? Główną przyczyną efektu „tarki” w półhydraulicznych układach wysprzęglania jest jego zużycie lub usterka. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy. Łożysko oporowe ma dociskać sprężynę talerzową siłą ok. 12 kg, wyrównując jej listki. W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie łapy, powodujące szarpanie i przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór części współpracujących o wysokiej jakości.

Rozwiązanie problemu
W tej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż zarówno tarcza, jak i docisk sprzęgła nie wykazywały jakichkolwiek wad. Niezbędne było natomiast odtłuszczenie docisku i koła zamachowego. Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl i na stronie www.schaeffler.pl.

Kacper Zabłocki

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 2. W pełni hydrauliczny układ CSC
Przegrzane łożysko, zużycie dźwigni sprzęgła (łapy)
Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu
Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu
Stan docisku z widocznymi śladami po poszarpywaniach
Stan docisku z widocznymi śladami po poszarpywaniach
Różnica w jakości dźwigni tkwi w szczegółach

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Luk 1 ponad rok temu Nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Miałem taki przypadek po zamontowaniu nowego sprzęgła luka tj tarcza docisk łożysko szarpało podczas ruszania zaraz po zamontowaniu. Po przejechaniu około 5 tys km zostało sprzęgło kompletne zamontowane nowe też luka bez łap itd i nie było tego problemu wadliwe sprzęgło tylko i wyłącznie!!
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony