Wydarzenia

ponad rok temu  15.11.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

PIMOT otworzył centrum testowe

Przeprowadzony test zderzeniowy jednoznacznie wykazał, że czterokołowce nie zapewniają tego samego poziomu bezpieczeństwa co samochody osobowe

Testem zderzeniowym według standardów Euro NCAP zainaugurował działalność nowej infrastruktury badawczej Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów (CBTiDP) to m.in. nowoczesna hala crash-testowa i 200-metrowy tor do badania infrastruktury drogowej.

Mieszczące się przy ul. Jagiellońskiej 55 w Warszawie centrum ma być przestrzenią spotkań polskiej nauki z przemysłem wokół takich zagadnień, jak BRD, Wizja Zero, pojazdy elektryczne i autonomiczne.
Jednym z głównych wydarzeń uroczystego otwarcia CBTiDP była zaprezentowana w nowej hali BLB Przemysłowego Instytutu Motoryzacji próba zderzeniowa pojazdu kategorii L7e – „ciężkiego czterokołowca drogowego” (masa pojazdu bez wyposażenia to 450 kg). Dlaczego jest to tak istotna informacja?
Obecnie obowiązujące przepisy nie wymagają od producentów tego typu pojazdów przeprowadzania badań dynamicznych (crash-testów). Uprawnienia do kierowania nimi mogą uzyskać osoby 16- -letnie w ramach kategorii B1. Wagę problemu dostrzegła niezależna organizacja Euro NCAP, zajmująca się oceną bezpieczeństwa samochodów osobowych, która opracowuje procedury badawcze dla tego typu pojazdów.
Jak już wspomnieliśmy, test, który zaprezentowano podczas otwarcia centrum, przygotowany został zgodnie ze standardami Euro NCAP. Na betonowym bloku umieszczono barierę energochłonną typu „plaster miodu”, przed zderzeniem pojazd osiągnął prędkość 40 km/h. Warunki te odpowiadają przeciętnemu zderzeniu drogowemu z innym pojazdem w terenie zabudowanym.
– Przeprowadzony test zderzeniowy jednoznacznie wykazał, że czterokołowce nie zapewniają tego samego poziomu bezpieczeństwa co samochody osobowe – mówi Paweł Posuniak, kierownik laboratorium bezpieczeństwa pojazdów Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. – Z uwagi na brak wymagań homologacyjnych w zakresie bezpieczeństwa biernego konstrukcji pojazdu oraz niewielkie wymiary auta te nie chronią użytkowników nawet podczas zderzenia z prędkością poniżej dopuszczalnej w terenie zabudowanym. Szanse na przeżycie pasażerów podczas zaprezentowanego zderzenia są znikome. Samochody te często użytkowane są przez nieletnich, niedoświadczonych kierowców, co niesie za sobą dodatkowe zagrożenie.
CBTiDP to unikatowa infrastruktura badawcza ukierunkowana na badania związane z bezpieczeństwem czynnym i biernym środków transportu, badania symulacyjne, kompatybilności elektromagnetycznej oraz oddziaływania motoryzacji na środowisko. Jest ono wspólnym przedsięwzięciem członków powiązania kooperacyjnego skupionych wokół Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony