Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Pigułka wiedzy o olejach silnikowych RAVENOL

Porównanie oleju USVO ze standardowym olejem silnikowym

Oprócz konwencjonalnych olejów silnikowych Ravenol oferuje również dwie wyróżniające się serie olejów o ulepszonych właściwościach. Pierwsza – CleanSynto – przeznaczona jest dla silników użytkowanych w normalnych warunkach drogowych. Dla silników o większej mocy, wymagających lepszej ochrony, bo używanych często w bardziej ekstremalny sposób, przeznaczone są USVO (Ultra Strong Viscosity Oil). Technologia USVO świetnie sprawdza się w środowisku tuningowanych samochodów, w których modyfikuje się silniki, podnosząc moc powyżej seryjnych parametrów.

Oleje z obu serii spełniają wymagania takich producentów samochodów, jak: BMW, Mercedes, Audi/VW, Porsche, Toyota, Ford i wielu innych.

1. Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii CleanSynto?
Oleje w tej technologii produkowane są w większości z wysokiej jakości baz hydrokrakowanych (HC), choć można znaleźć też produkty w pełni syntetyczne.
2. Jakie oleje bazowe stosuje Ravenol do produkcji olejów silnikowych w technologii USVO?
W tej technologii baza olejowa produkowana jest wyłącznie z olejów syntetycznych IV i V grupy, są to oleje w pełni syntetyczne.

3. Czym wyróżniają się oleje w technologii CleanSynto, skoro produkowane są na olejach bazowych HC, podobnie jak 99% olejów silnikowych dostępnych na rynku?
Oleje te wyróżniają się przede wszystkim zastosowaniem wysokiej jakości składników oraz doskonałym ich zbalansowaniem w każdej formulacji, dzięki czemu, jak nazwa technologii wskazuje, pozwala to zachować wysoką czystość silnika, a więc i optymalne warunki jego pracy.

4. Czy sama czystość silnika może być gwarancją wysokiej jakość oleju (przy założeniu, że silnik jest w pełni sprawny)?
Dokładnie tak, a to dlatego, że słabszej jakości olej, gorzej spełniający swoje funkcje, szybciej generuje zanieczyszczenia. Nawet dodanie do słabej formulacji oleju większej ilości dodatków myjących na dłuższą metę tego nie zmieni. Czystość utrzymywana przez cały okres eksploatacji oleju jest doskonałym miernikiem jego jakości. Każda oszczędność czy pójście na skróty przy tworzeniu oleju uwidacznia się w postaci osadów nagaru, szlamu i innych zanieczyszczeń w różnych częściach silnika. Prawdopodobnie stąd wynika duża popularność różnych dodatków poprawiających właściwości olejów lub dodatków do olejów czyszczących silnik, które stosuje się podczas wymiany na nowy. Olej silnikowy klasy premium gwarantuje utrzymanie czystości silnika i nie wymaga zastosowania żadnych dodatkowych specyfików.

5. Czy oleje w technologii CleanSynto spełniają wymagania OEM producentów silników?
Jak najbardziej, a właściwie standardowo je przewyższają. Wszystko to dzięki odpowiedniej specjalizacji olejów w zależności od oczekiwanych parametrów. Produkcja większej gamy olejów dedykowanych pozwala nie tylko na dokładne odwzorowanie parametrów oleju dla danych norm, ale także przewyższenie wymagań stawianych produktom OEM. Dla przykładu obecnie w ofercie Ravenol znajduje się 12 rodzajów olejów o lepkości 5W-30.

6. Jak powstała technologia USVO i do jakich zastosowań jest przeznaczona?
Technologia USVO powstała jako rozwinięcie technologii CleanSynto w trakcie wieloletnich doświadczeń zdobywanych przez Ravenol w motorsporcie. Olejom używanym w ekstremalnych warunkach wyścigów torowych stawiane są dużo wyższe wymagania niż olejom używanym w normalnych warunkach drogowych. Duża popularność samochodów sportowych o wysokiej mocy silników zachęciła inżynierów Ravenol do przekucia doświadczenia z motorsportu na stworzenie olejów specjalnie przeznaczonych do tego typu silników.
Oleje w technologii USVO posiadają ekstremalną odporność na zużycie, więc są doskonałe dla silników mocno obciążanych, szczególnie o dużej mocy, również tuningowanych, poddawanych dodatkowym modyfikacjom mającym na celu podniesienie mocy powyżej seryjnych parametrów.

7. Na czym polega przewaga olejów w technologii USVO nad pozostałymi olejami silnikowymi?
Główną cechą nowych olejów Ravenol USVO jest fakt, że ze względu na specjalne formułowanie wybranych olejów bazowych i dodatków niemal nie występuje w nich obniżenie odporności na ścinanie (utrata lepkości). Jest to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu w pełni syntetycznych olejów bazowych. Jednak nie mniej istotnym powodem zwiększenia stabilności parametrów jest eliminacja wad polimerowych modyfikatorów poprawiających indeks lepkości (VI). Uzyskuje się to na dwa sposoby:
a) w formulacji oleju nie stosuje się w ogóle polimerowych modyfikatorów lepkości (powszechnie stosuje się polimery liniowe), a żądany indeks lepkości uzyskuje się przez odpowiednie zmieszanie ze sobą olejów bazowych o różnych lepkościach;
b) w formulacji stosuje się bardzo wysokiej jakości, ekstremalnie odporne na ścinanie, polimery gwiaździste, które z uwagi na kulistą strukturę zużywają się znacznie wolniej, a co więcej, stosuje się je w znacznie niższych ilościach, więc stopień zanieczyszczenia oleju jest znikomy.

Ogólnie stosowane polimery liniowe mogą stanowić 15% składu standardowego oleju (to 99% oferty olejów na rynku). Są one największym generatorem zanieczyszczeń pochodzenia olejowego, ponieważ zostają niszczone, rozrywane i koksowane w czasie intensywnego użytkowania. W wyniku tego podczas eksploatacji zarówno indeks lepkości, jak i lepkość oleju ulegają ciągłemu obniżaniu przy jednoczesnym wzroście ilości zanieczyszczeń. W Europie nie ma obecnie olejów w podobnej do USVO technologii, gwarantujących tak stabilne parametry użytkowe.

8. Jak w produktach Ravenol odróżnić oleje na bazie HC od tych w 100% syntetycznych?
Produkt Ravenol opisany na etykiecie jako syntetyczny to olej na bazie HC, natomiast ten opisany jako pełen syntetyk posiada bazę skonstruowaną z olejów grup IV i V.

9. Wielu producentów olejów informuje, że ich produkty są w 100% syntetyczne. Czy ta informacja jest prawdziwa?
Przepisy w wielu krajach, w tym w Polsce, pozwalają na nazywanie 100% syntetycznymi wszystkich olejów skonstruowanych na bazach HC, z nawet niewielkim dodatkiem baz IV czy V grupy. Zdecydowana większość producentów olejów silnikowych zamieszcza taką informację na opakowaniach, sugerując tym samym, że klienci mają do czynienia z olejem w pełni syntetycznym PAO. Nie jest to prawda.

10. Jaką mamy gwarancję, że w przypadku olejów Ravenol opis informujący o zastosowanych bazach jest prawdziwy?
Niemcy są prawdopodobnie jedynym krajem na świecie, w którym ustawodawca określił definicję oleju w pełni syntetycznego. Co więcej, egzekwuje jego przestrzeganie. Widać to wyraźnie po tym, że etykiety olejów wielu producentów na rynku niemieckim różnią się od tych na polskim rynku. W Niemczech producenci olejów często zamiast informacji o 100% syntetycznej bazie podają tę mówiącą o zastosowaniu „technologii syntetycznej” lub nazwę podobnie sformułowaną, ale niesugerującą użycia bazy w pełni syntetycznej. Cała produkcja i konfekcjonowanie marki Ravenol odbywa się w Niemczech, więc olej dostępny w polskich sieciach dystrybucji jest dokładnie taki sam jak w sklepach w Niemczech. Oryginalność produktu można potwierdzić, wykorzystując kod ze zdrapki umieszczonej na każdym detalicznym opakowaniu olejów Ravenol.


Pomiar lepkości oleju po określonej liczbie cykli na stanowisku badawczym (odległość oznaczona w kilometrach w odniesieniu do silnika BMW 4,4 V8 Twin Turbo/S63B44T0 w trybie mieszanym: autostrada – tor wyścigowy)

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony