Paliwa i oleje

ponad rok temu  12.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Olej silnikowy cichy bohater generujący oszczędności paliwa

Ceny paliw stały się nieprzewidywalne, a trendu spadkowego nie widać. Taka sytuacja zmusza spedytorów częściej niż dotychczas do aktualizacji stawek paliwowych w rozliczeniach z przewoźnikami. Jednak to zaledwie jeden z wielu kroków, jakie należy podjąć, aby kontrolować wydatki i dobrze zarządzać kosztami operacyjnymi. Wśród obszarów z potencjałem oszczędności na uwagę zasługuje inwestycja w wysokiej jakości, syntetyczne oleje silnikowe, redukujące zużycie paliwa.

Paliwo od zawsze odgrywa wiodącą rolę w strukturze wydatków firmy transportowej, a środki smarne należą do tych zakupów, które generują poniżej 1% kosztów dla przewoźnika.
– Praktyka pokazuje, że czasami warto bliżej przyjrzeć się mniejszym wydatkom, które łatwo zignorować. To niejednokrotnie w nich drzemie istotny potencjał oszczędności. W przypadku optymalizacji doboru środków smarnych mówimy o kwotach rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdy pojazd ciężarowy – wyjaśnia Jerzy Domaszczyński, CVL sector specialist, Poland & EE Cluster z ExxonMobil.
Chcąc osiągnąć korzyści, po pierwsze należy zerwać ze złym nawykiem szukania szybkich oszczędności. Temat jest dobrze znany pracownikom warsztatów, którzy nierzadko z dużymi obawami realizują na żądanie klienta plan skrajnie taniego serwisowania oparty o zakup najtańszego produktu. W przypadku olejów silnikowych taka taktyka jest dużym błędem.
– Z perspektywy paliwooszczędności, ale również skuteczności ochrony silnika najwięcej korzyści oferują nowoczesne oleje syntetyczne o niskiej lepkości. Ich wyższa cena wynika z zastosowania wysokiej jakości olejów bazowych, unikatowych dodatków oraz z nakładów na inwestycje w rozwój nowych formulacji smarnych. Prace nad nowym olejem do ciężarówki to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, a paliwooszczędność produktu o niskiej lepkości – takiego jak Mobil Delvac 1 LE 5W-30 – zawsze musi iść w parze z odpornością formulacji na degradację oraz skuteczną i długotrwałą ochroną silnika – dodaje specjalista z Mobil Delvac.
Ciekawe rezultaty w zakresie ograniczania wydatków na paliwo przyniosły testy przeprowadzone u jednego z dużych europejskich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Sieć serwisowa przewoźnika od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa i emisji CO2. W ramach współpracy z firmą ExxonMobil przewoźnik zdecydował się przeprowadzić analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem silnikowym 5W-30 oraz Mobil Delvac 1 LE 5W-30. Testy porównawcze produktów syntetycznych o tej samej klasie lepkości objęły 8 pojazdów ciężarowych.
– Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W-30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego. Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy – mówi Jerzy Domaszczyński z ExxonMobil.
Dane uzyskane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1% w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyły się o ponad 1250 euro, a emisja CO2 o około 3 t. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 pojazdów ciężarowych marek MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego niemieckiego przewoźnika, wartość potencjalnych oszczędności przekroczyłaby 260 tys. euro rocznie*. 
– Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem cichego bohatera, który pomaga oszczędzać paliwo. Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie – podkreśla specjalista ExxonMobil.

* Oszczędność paliwa przy założeniu całkowitego rocznego przebiegu 200 tys. km, średniego dotychczasowego zużycia paliwa 28 l/100 km oraz ceny oleju napędowego obowiązującej w momencie zbierania danych. Redukcja emisji CO2 obliczona na podstawie współczynnika emisji 2,65 kg/l (źródło: DEKRA). Rzeczywista poprawa oszczędności paliwa może się różnić w zależności od typu pojazdu, stylu jazdy, warunków eksploatacji pojazdu i płynów eksploatacyjnych. W kalkulacji uwzględniono dodatkowy koszt oleju syntetycznego Mobil Delvac 1 LE 5W-30.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony