Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.09.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Odzyskaj kontrolę nad płynami w warsztacie

Rozmawiamy z Tomaszem Modrzejewskim, dyrektorem technicznym Grupy ARCCAN SMDP.

- Na czym polega i do kogo skierowany jest SMDP?
SMDP (System Monitoringu Dozowania Płynów) to rozwiązanie stworzone na potrzeby firm, w których istnieje potrzeba kontroli i nadzoru wydawania oraz zużycia płynów eksploatacyjnych, takich jak: oleje silnikowe, oleje przekładniowe, płyny do układu chłodzenia, olej napędowy itp. System SMDP, zainstalowany na dowolnym układzie dystrybucji wybranego płynu, rejestruje wszystkie pobrania i uniemożliwia pobranie go przez osoby nieuprawnione.

- System występuje w czterech wersjach: Basic, Standard, Professional oraz Enterprise. Czym się między sobą różnią?
Basic i Standard to wersje najprostsze, umożliwiające sterowanie tylko jednym punktem dystrybucji – najczęściej jest to olej napędowy, a systemy montowane są na przenośnych zbiornikach magazynowych. Jak wszystkie nasze, systemy wymagają podwójnej identyfikacji – osoba/pojazd. Logowanie odbywa się za pośrednictwem kodu PIN, identyfikatorów elektronicznych RFID lub pastylki Dallas, w dowolnej konfiguracji. Systemy rejestrują pobory płynu, dostarczając informacje kto, kiedy, ile, przy jakim stanie licznika i na jaki pojazd pobrał dany płyn.
System w wersji Standard ma wbudowany moduł do obliczania średniego zużycia paliwa przez pojazdy. Komunikacja terminali z oprogramowaniem (program pracuje jako serwer WWW) może odbywać się na kilka sposobów. Przenoszenie informacji pamięcią przenośną – pastylka Dallas, za pośrednictwem połączenia kablowego po magistrali komunikacyjnej CAN lub za pośrednictwem transmisji GSM sieci komórkowej.
Wersja Professional to już potężne narzędzie umożliwiające komunikację online z wieloma terminalami. Komunikacja terminali z programem PC odbywa się za pośrednictwem sieci komórkowej GPRS, połączenia kablowego CAN-LAN lub sieci WiFi. Wersja ta umożliwia budowę rozproszonych sieci stacji paliw oraz budowę wielostanowiskowych punktów dystrybucji różnych mediów. Pozwala na podłączenie urządzeń peryferyjnych, takich jak: system pomiaru rzeczywistego poziomu płynu w zbiornikach, sonda temperatury z modułem kompensacji wydanego paliwa w temperaturze referencyjnej 15° czy moduły rozszerzeń umożliwiające obsługę wielu mediów przez jeden terminal.
Wersja Enterprise stworzona została na potrzeby hurtowni paliw i firm, w których istnieje wymóg osobnego rozliczania oddziałów terenowych lub wielu klientów indywidualnych z poziomu jednej platformy, gdzie każdy z podmiotów ma własne konto rozliczeniowe oraz indywidualne potrzeby funkcjonalne.

- Modułowa budowa systemu pozwala na dostosowanie instalacji do punktów różnej wielkości. Załóżmy, że z prośbą o projekt instalacji zwraca się średniej wielkości warsztat samochodowy. Jakie elementy wejdą w skład takiego systemu?
Wszystko zależy od tego, czym dysponuje i jakie potrzeby ma dany warsztat. Nasze systemy mają budowę modułową, a rozbudowa jest bardzo prosta. Składowe systemu to: terminal do logowania – KDP100, moduły rozszerzeń – MDP220 lub MDP250, moduły komunikacji kablowej lub WiFi, przepływowe impulsatory (liczniki) i inne.
Na przykład: warsztat posiada podstawowe systemy dystrybucji, to jest pompy, pistolety dystrybucyjne, no i może zwijaki na węże. Możemy dostarczyć sam system monitoringu i w miarę potrzeby rozbudować go o kolejne punkty monitorujące wydawanie płynu. Bo dziś potrzebny jest nadzór nad trzema płynami, a jutro może już pięcioma? Możemy również dostarczyć kompleksowe wyposażenie w postaci pneumatycznych lub elektrycznych pomp do różnych mediów, zwijaków z wężami, zbiorników magazynowych i całej infrastruktury. Jesteśmy importerem znanych i cenionych od wielu lat urządzeń firm Raasm oraz Piusi.

- Czy poszczególne elementy systemu można dokupować osobno, w razie usterki któregoś z nich?
Tak jak wcześniej mówiłem, system ma budowę modułową i wszystkie składowe można dostarczyć osobno. W przypadku awarii nie musimy wymieniać całego urządzenia, tylko potrzebne elementy.

- System SMDP, zwłaszcza w bardziej rozbudowanych wersjach, to skomplikowana sieć połączonych ze sobą przewodowo i bezprzewodowo komputerów i urządzeń. Czy w związku z tym firma oferuje swoim klientom wsparcie techniczne?
Oczywiście. Jesteśmy z naszymi klientami jeszcze długo od wdrożenia systemu i zapewniamy im wsparcie techniczne. Czasami wystarczy rozmowa telefoniczna, czasami interwencja zdalna, ale zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba podjąć działania u klienta w warsztacie. Nasza pomoc nie polega tylko na wskazówkach i usuwaniu awarii czy usterek – problemy staramy się rozwiązywać wraz z właścicielem, podsuwając propozycje zmian, które mogą wpłynąć na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatu. Będąc producentem urządzeń elektronicznych i twórcą oprogramowania, możemy przygotować urządzenia o unikalnych możliwościach i zastosowaniach przewidzianych do indywidualnych potrzeb.

- Dlaczego warto zainwestować w system monitoringu? W jaki sposób warsztat samochodowy może skorzystać na jego instalacji?
Wszyscy szukają dziś oszczędności. Szczególnie jeśli w grę wchodzą tak drogie media płynne, jak paliwa i oleje. Z olejami i płynami eksploatacyjnymi w warsztatach samochodowych od zawsze były problemy. Wiadomą rzeczą jest, że każdemu właścicielowi zależy na obniżeniu kosztów zakupu potrzebnych do obsługi samochodowych materiałów eksploatacyjnych, w tym olejów. Im większe opakowanie, tym niższa cena – to logiczne.
Nie zawsze jednak przekłada się to na oszczędności, czego powodem jest brak kontroli nad tymi mediami. Jeśli z 5-litrowego pojemnika w niewyjaśniony sposób zniknie 1 litr oleju, jest to widoczne praktycznie gołym okiem. Natomiast jeśli z 208-litrowej beczki czy 600-litrowego mausera znika 1 litr, jest to niedostrzegalne w krótkim odstępie czasu. Braki wychodzą dopiero podczas remanentów i okazuje się, że nikt nie wie, gdzie podział się olej. Dlatego tak ważną rzeczą jest sprawny i wiarygodny system dystrybucji i rozliczeń mediów płynnych.
SMDP dzięki swoim możliwościom doskonale sprawdza się również w zakładowych stacjach paliw. Możliwość przypisania dwóch elektronicznych identyfikatorów (jeden do osoby, drugi do pojazdu) zapewnia bardzo dokładne rozliczanie paliw i niepodważalną wiarygodność pobrania paliwa przez konkretną osobę na konkretny pojazd. Dodatkowym parametrem, który zostaje zapisany przez SMDP, jest stan licznika kilometrów pojazdu lub motogodzin maszyny w momencie tankowania. Ten parametr umożliwia w dalszej analizie obliczanie średniego zużycia paliwa przez dany pojazd/maszynę. W firmach takich jak zakłady komunikacji czy duże firmy transportowe, posiadające zarówno warsztat, jak i stacje paliw, które obsługują głównie swój tabor transportowy, SMDP jest nieocenionym narzędziem do rozliczeń wszystkich mediów płynnych. W jednej bazie danych znajdują się wszystkie operacje pobrań na dany pojazd zarówno paliwa, jak i oleju czy płynów eksploatacyjnych. Wszystkie te dane umożliwiają szybką analizę obliczającą całkowity koszt obsługi danego pojazdu i wyłapanie pojazdu, który zużywa większe ilości paliwa lub oleju w określonym czasie czy przebiegu.

- Jak monitoring dozowania płynów wyglądał w warsztatach samochodowych wcześniej, zanim na rynek trafiły takie systemy jak SMDP?
Jak wyglądał monitoring? Jako takiego nie było wcale. I nadal nie ma go jeszcze w wielu przypadkach. Zazwyczaj jest gdzieś postawiona beczka z olejem lub innym płynem, zamontowana pompa ręczna lub nie. Olej przelewa się do jakiegoś naczynia, np. konewki, i z tą konewką mechanik biegnie do pojazdu, gdzie po drodze olej „odparowuje”. Nikt dokładnie nie wie, gdzie i czy faktycznie płyn trafił tam, gdzie powinien. Winnych brak, bo nikt nie jest za nic odpowiedzialny ani kontrolowany.
Nowoczesne systemy dystrybucji i monitoringu zapewniają też podniesienie bezpieczeństwa w sferze ekologii i BHP. Płyny trafiają tam, gdzie powinny, z pominięciem naczyń pośredniczących, eliminując zagrożenie nieumyślnego rozlania. Rozlany olej jest niebezpieczny dla środowiska i stanowi bardzo duże zagrożenie wypadkowe w warsztacie. Minimalizacja tych zagrożeń ma bardzo duże znaczenie.

- Co jeszcze znajdą dla siebie warsztaty samochodowe w Państwa ofercie?
W naszej ofercie znajdują się również urządzenia do dystrybucji wszelkich mediów płynnych i smarów. Pompy, pistolety dystrybucyjne, zwijaki, smarownice ręczne i pneumatyczne, wysysarki oleju, ściekarki, urządzenia do olejów przepracowanych. Nowością są urządzenia do dystrybucji AdBlue. Oprócz urządzeń oferujemy również to, co najcenniejsze – wiedzę, doświadczenie i indywidualne podejście do naszych klientów.

- Rozmawiał: Krzysztof Dulny

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony