Części i regeneracja

ponad rok temu  14.09.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Obsługa układu hamulcowego

Wibracje podczas hamowania i piszczenie klocków – na to najczęściej skarżą się klienci po naprawie układu hamulcowego

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w większości przypadków wygląda na czynność nieskomplikowaną. Pamiętajmy jednak, że ingerujemy bezpośrednio w układ, który odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. 

Najpopularniejsze usterki zgłaszane przez klientów po naprawie układu hamulcowego to wibracje podczas hamowania i piszczenie klocków. Na ich powstanie ma wpływ szereg czynników związanych ze stanem układu hamulcowego i zawieszenia, a także jakość montowanych produktów. 
Na podstawie ocen reklamacji tarcz hamulcowych można wysnuć wniosek, że większość problemów wynika z niewłaściwego montażu podzespołów, braku podstawowych narzędzi i wiedzy dotyczącej obsługi układów hamulcowych. Czynnik wpływający na zaistnienie takiej sytuacji to presja czasu i ceny wywierana przez klientów, właścicieli serwisów i samych mechaników. W celu przyspieszenia obsługi pomijane są czynności związane z czystością i kontrolą wykonanej pracy.
Dokonując prawidłowej wymiany tarcz i klocków hamulcowych, nie można pominąć żadnej ze wskazanych czynności:
1. Kontrola układu hamulcowego (jakość płynu hamulcowego, stan przewodów elastycznych, zacisków i elementów gumowych).
2. Ocena zużycia tarcz i klocków hamulcowych. W przypadku wymiany samych klocków hamulcowych należy zmierzyć grubość tarcz. Tarcze nadmiernie zużyte spowodują uszkodzenie klocków i ich piszczenie oraz niską skuteczność hamowania.
3. Wciśnięcia tłoków zacisków należy dokonać za pomocą odpowiednich narzędzi. W przypadku hamulca elektrycznego tłoki należy cofnąć przy użyciu testera diagnostycznego. 
4. Wciskając tłok, należy poluzować odpowietrznik, a nadmiar płynu hamulcowego zlać do pojemnika. 
5. Przed zamontowaniem nowych tarcz należy dokładnie oczyścić piastę koła oraz jarzmo zacisku. Wskazana jest kontrola płaszczyzny piasty za pomocą liniału.
6. Pomiędzy piastę i tarczę nie wolno stosować żadnych smarów! 
7. Zamontowaną tarczę należy zamocować za pomocą śrub w odpowiedniej kolejności, równym momentem (zalecany min. 50% nominalnego) i sprawdzić bicie tarczy przy użyciu miernika zegarowego. Przyjmuje się, że maksymalne bicie osiowe tarczy nie może być większe niż 0,05 mm. W przypadku przekroczenia tej wartości należy skontrolować bicie piasty. Jeśli jest ono większe niż dopuszczalne 0,02 mm, należy dokonać jej naprawy lub wymiany. 

Uwaga! Zawsze należy sprawdzić dopuszczalne bicie tarcz zalecane przez producenta. W przypadku BMW X5’ 2006 maksymalne dopuszczalne bicie tarcz nie powinno przekroczyć 0,01 mm. 
Pomiar bicia zamontowanej tarczy jest niezwykle istotny dla całego procesu naprawy. Jeśli bicie tarczy wykryte zostanie na tym etapie, jesteśmy w stanie błyskawicznie zdiagnozować źródło problemu: 
- błąd montażu – brud pod tarczą,
- niedokładnie wyczyszczona piasta,
- uszkodzona piasta koła,
- wadliwie wykonana tarcza hamulcowa.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że bicie tarczy najczęściej pojawia się po przejechaniu 1000-2000 kilometrów. Ma to związek z niewłaściwym ułożeniem tarczy na piaście. Tarcza, obracając się, ociera o klocki: na przemian z zewnętrznej i wewnętrznej strony. Powoduje to powstanie charakterystycznych wgłębień rozmieszczonych po jej przeciwległych stronach. Tak zużyta powoduje odczuwalne bicie tarcz hamulcowych. Wgłębienia te można zaobserwować, jedynie dokonując pomiaru grubości tarczy maksymalnie co 45%. Dopuszczalna odchyłka grubości tarczy to 0,01 mm. 
Reklamacja klienta jest momentem, w którym mechanik decyduje się na zastosowanie miernika zegarowego. Niestety, jest na to za późno o 1000-2000 kilometrów. Wyczuwalne bicie przy hamowaniu jest najlepszym dowodem na niewłaściwą pracę układu. Wynik pomiaru, oczywiście, wykaże bicie tarcz, ale w tym momencie jest on pozbawiony sensu, bo powinniśmy dokonać pomiaru tolerancji grubości tarcz, a nie pomiaru bicia. Pomiar bicia powinniśmy wykonać bezpośrednio po montażu.

Piotr Podrażka
manager ds. marketingu w Europie Środkowo-Wschodniej Delphi Product & Service Solutions

Pamiętajmy, aby podczas naprawy układu hamulcowego montować produkty tylko i wyłącznie dobrej jakości!

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony