Części i regeneracja

ponad rok temu  15.06.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Niepokonany w teście jakości

Alternator SC Denso

Firma Denso przeprowadziła testy alternatora marki X (nazwa producenta została zmieniona, aby zapewnić jego anonimowość) w oparciu o standardy projektowania Denso (DDS). Celem testów było zbadanie wydajności i trwałości alternatora X oraz przeanalizowanie składu połączeń spawanych. Alternator marki X nie zdał wszystkich testów, podczas gdy wyniki alternatora Denso za każdym razem przekraczały standardy DDS.

Test wydajności
Na potrzeby testu alternator został najpierw rozgrzany do właściwej temperatury pracy i obracał się z prędkością 5000 obrotów na minutę przez 30 minut. Następnie w ciągu 60 sekund przeprowadzono zmianę prędkości obrotów z 1000 obr./min na 10 000 obr./ min w temperaturze otoczenia 25°C i 90°C. Wartości obrotów są powiązane z obrotami alternatora: 1800 obr./min odpowiada prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym, a 5000 obr./min – normalnej prędkości silnika podczas jazdy.
Kryterium zaliczenia testu było spełnienie lub przekroczenie standardów DDS dla mocy wyjściowej w każdym z czterech scenariuszy testu. W każdym z testów moc wyjściowa alternatora marki X nie spełniła wymagań DDS. Co więcej, alternator marki X nie tylko nie zaliczył testu wydajnościowego, stopiła się w nim również żywica izolacyjna wirnika – częsta przyczyna przedwczesnego uszkodzenia alternatora. Alternator Denso we wszystkich testach przekroczył kryteria wydajności DDS.

Test wytrzymałości
W celu przetestowania wytrzymałości alternatora Denso zastosowało analizę „w górę i w dół”, czyli przyspieszanie i zwalnianie jego obrotów w zakresie od 0 do 22 500 obr./min. Alternator był testowany w temperaturze 90°C w 20-sekundowych cyklach: 1 sekunda przyspieszenia, 9 sekund przy 22 500 obr./min, 1 sekunda zwalniania i 9 sekund przy 0 obr./min.
Aby zdać test, po 45 000 cykli moc wyjściowa alternatora powinna zmniejszyć się maksymalnie o 10%. Nie powinny wystąpić żadne uszkodzenia mechaniczne ani pęknięcia elementów spawanych.
Alternator marki X uległ uszkodzeniu po 1227 cyklach z powodu pęknięcia w uzwojeniu wirnika. Test nie mógł być dokończony. Po demontażu odnotowano kontakt pomiędzy wirnikiem a uzwojeniem. Wynikał on z odkształcenia bieguna wirnika i pęknięcia żywicy izolacyjnej w punkcie spajającym. Wykryte usterki pokazały, że testowana jednostka marki X ma bardzo krótką żywotność, odpowiadającą ok. 6 miesiącom pracy.
Alternator Denso nie wykazał żadnych oznak awarii przez około 90 000 cykli, co odpowiada ponad 15 latom użytkowania. Uszkodzenie mechaniczne może wystąpić po 130 000 cykli, z powodu awarii połączeń spawanych wentylatora.

Badanie składu połączeń spawanych
W ostatnim teście za pomocą skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) i analizatora rentgenowskiego (EDX) przeanalizowano skład chemiczny stopów spawalniczych w alternatorze marki X. SEM zapewnia szczegółowe obrazy w wysokiej rozdzielczości, a EDX służy do identyfikacji pierwiastków, które składają się na próbkę. Aby zapewnić zgodność nie tylko z DDS, ale również z ustawodawstwem europejskim, spawanie powinno odbywać się bezołowiowo, ponieważ ołów jest materiałem szkodliwym. Mimo to test wykazał obecność ołowiu i cyny w stopie spawalniczym w alternatorze marki X.
Ustawodawstwo europejskie zabrania stosowania tych metali ciężkich w częściach takich jak alternatory ze względu na ich słabą wytrzymałość mechaniczną i niską temperaturę topnienia, co przekłada się na zagrożenie pożarowe. W przeszłości prawie wszystkie spoiny zawierały ołów, ale obawy dotyczące bezpieczeństwa w coraz większym stopniu dyktowały stosowanie stopów bezołowiowych. Ponadto zastosowanie lutowania w celu połączenia fazy stojana i prostownika oraz ramy regulatora podkreśla słabą jakość alternatora marki X.
W przeciwieństwie do tego producenta Denso stosuje spawanie metodą TIG w celu połączenia fazy stojana i prostownika i spawanie punktowe dla ramy regulatora, zawsze z użyciem stopów bezołowiowych.

Alternatory SC Denso
Pierwsze alternatory samochodowe Denso zostały wprowadzone na rynek w latach 60. ubiegłego wieku. Od tego czasu opracowaliśmy wiele pionierskich konstrukcji alternatorów, które są zdolne do wytwarzania większej mocy elektrycznej z większą wydajnością, mimo że same urządzenia są coraz mniejsze i lżejsze. Przykładowo – w 2000 roku firma Denso jako pierwsza na świecie wprowadziła alternator typu SC, wykorzystujący w uzwojeniu stojana drut o przekroju prostokątnym. Zwiększając gęstość uzwojenia z 45% do 70%, Denso wyprodukowało alternator SC, który był o 20% lżejszy i miał o 50% wyższą moc od standardowego alternatora.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Stopiona żywica izolacyjna alternatora X
Oznaki kontaktu między uzwojeniem a wirnikiem w alternatorze X
Pęknięcie w uzwojeniu wirnika alternatora X

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony