Regeneracja

ponad rok temu  19.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Naprawa sprzęgła – Mercedes Vito 2,1 D 115 CDI, 2003-2010

Autodata – światowy lider informacji technicznych dla wtórnego rynku motoryzacyjnego – tworzy i dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych podczas napraw i serwisowania pojazdów. Baza danych obejmuje 29 000 modeli z całego świata od 80 producentów. Flagowym produktem jest baza danych on-line. Przedstawiamy przykład wymiany sprzęgła popularnego Mercedesa Vito 115 CDI.

Czynności opisane w instrukcjach Autodaty mogą wymagać użycia narzędzi i sprzętu uznawanych za „standardowy sprzęt warsztatowy”. Przykład: podnośniki pojazdów, podnośniki do skrzyń biegów, belki do podwieszania silnika. Personel wykonujący te czynności musi być w pełni wykwalifikowany do obsługi sprzętu oraz musi przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeżeli tarcza dociskowa sprzęgła ma zostać użyta ponownie, należy ją odpowiednio oznakować, aby można ją było zamontować na kole zamachowym w oryginalnym położeniu. W tym celu należy zaznaczyć kierunek zakładania tarczy ciernej sprzęgła, aby można ją było później prawidłowo zamontować. Następnie odłączamy przewód masy akumulatora. Sprawdzamy stan łożyska pilotującego, jeżeli występuje. W razie potrzeby wymieniamy. Wielowypust wałka wejściowego przekładni musi być czysty, a tarcza cierna sprzęgła łatwo się przesuwać. Nasmarować wielowypust wałka wejściowego przekładni i mechanizm łożyska wyciskowego podanym smarem (tam gdzie podane). Nie używać klucza udarowego do luzowania lub dokręcania śrub. Jeżeli to konieczne, po zamontowaniu odpowietrzyć układ hydrauliczny sprzęgła. Zastosować podany płyn hamulcowy.

Do wymiany potrzebne są narzędzia specjalne:
- narzędzie do ustawiania sprzęgła – Mercedes-Benz nr 201 589 08 15 00,
- narzędzie do ustawiania zespołu łączników zmiany biegów – Mercedes-Benz nr 639 589 03 63 00.

Wymontowanie przekładni krok po kroku
a) Wymontować przekładnię spod pojazdu.
b) Elementy do wymontowania:
- dolna osłona silnika,
- poprzecznica przekładni,
- wałek przegubowy z przekładni. Zaznaczyć ustawienie wałka przegubowego w stosunku do kołnierza wałka wyjściowego przekładni.

c) Napęd na cztery koła:
- wymontować przedni wałek przegubowy ze skrzyni rozdzielczej. Zaznaczyć ustawienie wałka przegubowego w stosunku do kołnierza wałka wyjściowego skrzyni rozdzielczej,
- wymontować tylny wałek przegubowy ze skrzyni rozdzielczej. Zaznaczyć ustawienie wałka przegubowego w stosunku do kołnierza wałka wyjściowego skrzyni rozdzielczej.

Wymiana sprzęgła
W tym zakresie modeli występuje tarcza dociskowa sprzęgła z automatyczną regulacją. Przed zamontowaniem nowej tarczy ciernej sprzęgła należy ustawić mechanizm automatycznej regulacji tarczy dociskowej sprzęgła.

Tarcza dociskowa sprzęgła
a) Tarcza dociskowa sprzęgła, która ma być ponownie użyta, musi zostać ustawiona przed zamontowaniem:
- tarcza dociskowa sprzęgła musi być podparta (rys. 1),
- ścisnąć sprężynę membranową tarczy dociskowej sprzęgła przy użyciu odpowiedniego sprzętu (prasa hydrauliczna) – rys. 2,
- przesunąć pierścień regulacyjny w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara (rys. 2),
- przytrzymać pierścień regulacyjny na znakach odniesienia na tarczy dociskowej sprzęgła (rys. 3),
- poluzować sprężynę membranową tarczy dociskowej sprzęgła.

b) Zamontować tarczę cierną sprzęgła (narzędzie nr 201 589 08 15 00).
c) Zamontować tarczę dociskową sprzęgła.

Montowanie przekładni
a) Zakładanie:
- według najlepszych obecnych rozwiązań w branży wszystkie nakrętki, śruby i mocowania związane z bezpieczeństwem powinny być wymienione,
- zamontować elementy w kolejności odwrotnej niż przy demontowaniu,
- podczas montowania wałków przegubowych zwrócić uwagę na znaki odniesienia.

b) Ustawianie zespołu łączników zmiany biegów:
- wymontować osłonę konsoli środkowej w celu uzyskania dostępu do zespołu łączników zmiany biegów,
- odłączyć cięgno zmiany biegów (rys. 4),
- wymontować mechanizm dźwigni zmiany biegów ze wspornika (rys. 4),
- odłączyć cięgno zmiany biegów (rys. 4),
- odblokować regulatory cięgien zmiany biegów przy użyciu odpowiedniego narzędzia (drut 3-mm) – rys. 5.

c) Regulatory cięgien zmiany biegów muszą pozostać odblokowane:
- zamontować cięgno zmiany biegów w mechanizmie dźwigni zmiany biegów (rys. 4),
- zamontować mechanizm dźwigni zmiany biegów na wsporniku i dokręcić śruby (rys. 4),
- zamontować cięgno zmiany biegów w mechanizmie dźwigni zmiany biegów,
- zamontować narzędzie do ustawiania zespołu łączników zmiany biegów (rys. 6),
- wyjąć kawałek drutu, aby zablokować regulatory cięgien zmiany biegów (rys. 5),
- wymontować specjalne narzędzie (rys. 6).

d) Zamontować osłonę konsoli środkowej.

Ustawianie sprzęgła nie jest wymagane, ponieważ występuje automatyczna regulacja.

Aby dowiedzieć się więcej na temat nowego, innowacyjnego oprogramowania Autodata, odwiedź stronę www.data.precyzja.net.pl lub zadzwoń do specjalistów tel. 52 339 26 35, kom. 725 504 500.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony