Ogumienie

ponad rok temu  22.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Michelin przyspiesza bicie serc – nie tylko kibiców motosportu

Sébastien Loeb, jeżdżąc w serii WRC, używa opon MICHELIN Pilot Sport

Technologiczny lider w natarciu z kolejną nowością w segmencie wysokich osiągów! Tym razem dla aut typu SUV.

Przyczepność i wysokie osiągi na suchej i mokrej nawierzchni stanowią unikalną cechę w świecie opon sportowych i zarazem odwieczną bolączkę dla producentów opon. Wraz z wprowadzaniem w 2017 roku opony MICHELIN Pilot Sport 4 S dla aut osobowych o wysokich osiągach Michelin zademonstrował, że jest w stanie na bazie wieloletnich badań oraz doświadczeń zebranych w motosporcie stworzyć produkt, który w pełni odpowiada na oczekiwania użytkowników tego segmentu, jednocześnie dominując swoich konkurentów.
Powiedzieć, że Michelin inwestuje w badania i rozwój ponad 600 mln euro rocznie, to powiedzieć stanowczo za mało, by dowieść, jak bardzo wysiłek inżynierów skupionych w trzech ośrodkach badawczo-rozwojowych francuskiego koncernu koncentruje się na dostarczaniu ogumienia naszpikowanego innowacyjną technologią. Koncern pozyskuje wiedzę z dwóch obszarów: centrów R&D i motosportu, w ramach którego kluczowe znaczenie dla testowania prototypowych rozwiązań mają tak spektakularne wydarzenia, jak rajdy WRC, Le Mans czy Formuła E.

WRC
World Rally Championship (WRC), rajdowe samochodowe mistrzostwa świata, to oczywiście najwyższa kategoria rywalizacji w rajdach samochodowych, gdzie o zwycięstwo walczą najlepsi kierowcy oraz konstruktorzy aut. Cykl składa się z kilkunastu rajdów organizowanych na całym świecie, odbywających się w najtrudniejszych naturalnych warunkach drogowych. Tegoroczna przedostatnia runda WRC w Hiszpanii przejdzie do historii jako triumf Sébastiena Loeba (Citroën/Michelin), który odnotował 79. zwycięstwo na światowej arenie, osiągając najkrótsze czasy na profesjonalnych oponach MICHELIN Pilot Sport! 

24 h Le Mans
Jest to największy na świecie 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, którego celem jest przejechanie jak największej liczby okrążeń w ciągu jednej doby. Aż 29 zespołów partnerskich Michelin maksymalizuje rezultaty na trasie o długości 13 629 km, korzystając ze wsparcia 45-osobowej ekipy Michelin, w skład której wchodzi m.in. 15 inżynierów i ekspertów produktowych. Składający się w dużej mierze z dróg lokalnych – wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym – tor w południowej części Le Mans jest uważany za szybki i wymagający pod względem techniki jazdy. Prędkości sięgają tu 340 km/h, a najeżone wirażami i punktami ostrego hamowania stanowią idealny poligon doświadczalny. Skądinąd to tu testowano technologię RFID, dzięki której eksperci Michelin obecni na wyścigu mogli na bieżąco śledzić dane o osiągach poszczególnych opon. Wszystko to za sprawą wbudowanych w boki opon chipów, które gromadzą informacje, by w czasie rzeczywistym przesyłać je do oficjalnego systemu krótkiego postoju na czas tankowania aut w boksach.

Formuła E i elektromobilność
Doprawdy trudno przecenić poligon doświadczalny motosportu, odkąd Formuła E – znana z rywalizacji bolidów z napędem elektrycznym – urosła do dyscypliny niezwykle istotnej z punktu widzenia przyszłości motoryzacji. Trasa wyścigu poprowadzona za każdym razem ulicami największych światowych metropolii, prędkości ok. 300 km/h – to wszystko stanowi jakże autentyczny poligon doświadczalny dla prototypowania, a w końcu walidacji najnowszych propozycji dla oczekujących od opon coraz to wyższych osiągów. Ponieważ kierowcy Formuły E podczas jednego wyścigu, uwzględniając jazdy testowe i kwalifikacje, będą mogli wykorzystać tylko jeden komplet opon, Michelin specjalną uwagę poświęcił żywotności nowych opon. 
Czy to motosport, czy cywilne zastosowania – grunt to dobra przyczepność na mokrym i suchym asfalcie. Aby zoptymalizować zużycie energii i ułatwić transfer technologii opracowanych na potrzeby sportów motorowych do samochodów osobowych, opony Michelin do elektrycznych bolidów mają średnicę 18 cali. Tym samym Formuła E jest pierwszą klasą jednomiejscowych samochodów wyścigowych wykorzystującą opony o tym rozmiarze.
Dodajmy do tego partnerstwa technologiczne Michelin z producentami najbardziej zaawansowanych aut na świecie. I tu w pierwszej kolejności pojawia się spektakularny projekt, jakim jest Mercedes Project One. Homologowany bolid do jazdy drogowej i torowej z dziesięcioramiennymi obręczami zaopatrzono – a jakże – w MICHELIN Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 285/35 R19 z przodu i 335/30 R20 z tyłu.

MICHELIN Pilot Sport 4 S 
Słów wreszcie więcej o propozycji, która przyspiesza bicie serc. Nowość Michelin zaprezentowana w Paryżu trafiła do sprzedaży w Europie w styczniu 2017 roku. Od tego czasu pozostaje oponą o ultrawysokich osiągach, która łączy świat motosportu i zastosowania cywilne. Obecnie dostępna jest w 87 rozmiarach, dzięki czemu pokrywa zapotrzebowanie na ponad 92% rynku. Stanowi najczęstszy wybór kierowców o ambicjach sportowych, posiadaczy aut sportowych czy mocnych wersji luksusowych sedanów. Mając na uwadze fakt, iż zdecydowana większość samochodów sportowych ma koła o dużej średnicy, wyposażone w opony niskoprofilowe, MICHELIN Pilot Sport 4 S zaopatrzono w praktyczne i estetyczne ranty ochronne felg, pozwalające uniknąć ich uszkodzeń o krawężniki.
Za każdym razem ma się wykazywać w całym spektrum możliwych warunków na szlaku – od suchego jak pieprz asfaltu po mokre nawierzchnie, gdzie regułą jest ryzyko aquaplaningu. Apetytu na rynku wymiany ogumienia (zachęta to oczywiście niesamowita dla serwisów oponiarskich) dodaje fakt, że montowana jest już seryjnie m.in. w wybranych nowych modelach Ferrari, Porsche, Mercedes AMG czy BMW M, których wspólnym mianownikiem są przecież ultrawysokie osiągi. Nietrudno zgadnąć, że służy przede wszystkim „wykręcaniu” najkrótszych czasów w ciasno pokonywanych zakrętach. W dodatku „od pierwszego do ostatniego kilometra”.

Nowość w segmencie SUV –  MICHELIN Pilot Sport 4 SUV
Michelin nie poprzestaje na nowościach dla aut osobowych i wprowadza do swojej gamy w 2019 roku nową, przełomową oponę do segmentu SUV. Opona dostępna będzie w 49 kluczowych rozmiarach od 17 do 21 cali, posiadając homologacje m.in. do pojazdów marek Volvo, Jaguar, Mercedes czy Porsche. MICHELIN Pilot Sport 4 SUV rozpoznamy po estetycznym wykończeniu logotypu Michelin w technologii Premium Touch Design i asymetrycznym bieżniku, którego część zewnętrzna pracuje z nawierzchnią suchą, a część wewnętrzna radzi sobie z mokrą. Rant ochronny felgi ma skuteczniej chronić przed przypadkowym zadrapaniem ozdobnych felg.
MICHELIN Pilot Sport 4 SUV czerpie z DNA modeli opon osobowych MICHELIN Pilot Sport 4 (podstawowa opona sportowa z oferty Michelin wyróżniona w testach „Autobild” jako „wzorowa”) oraz wspomnianej już Michelin Pilot Sport 4 S. Co najważniejsze – dziedzicząc numer 1 w swej klasie. Przewyższa bowiem rywali w długodystansowych testach na nawierzchni suchej oraz w testach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Gwarantuje też najlepszy czas okrążenia na mokrej nawierzchni. Wart uwagi jest też test pokazujący zachowanie osiągów, gdzie testowanym parametrem jest hamowanie na mokrej nawierzchni – na początku i na końcu jej cyklu życia. Michelin w ten sposób podkreśla swoje zaangażowanie w konstruowanie produktów, których parametry w trakcie użytkowania są utrzymywane na jak najwyższym poziomie, gwarantując bezpieczeństwo podróżującym. Takie wyniki osiągnięto w miesiącach letnich poprzedniego roku, porównując podobnej klasy propozycje rynkowe w rozmiarze 235/60 R 18 montowane w samochodzie Audi Q5 i Hyundai Sante Fe CRDi.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Test hamowania na suchej nawierzchni z prędkości 100 km/h do 0 km/h przeprowadzony przez TÜV-SÜD Product Service na zlecenie Michelin we wrześniu 2018 r. na rozmiarze 235/60 R 18 107W i pojeździe Audi Q5 2.0 TDI
Test hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h do 20 km/h przeprowadzony przez TÜV-SÜD Product Service na zlecenie Michelin w sierpniu 2018 r. na rozmiarze 235/60 R 18 107W i pojeździe Audi Q5 2.0 TDI. *Opona zużyta oznacza oponę startą na maszynie ściernej do wysokości wskaźnika TWI, zgodnie z europejską regulacją dotyczącą wysokości TWI ECE R30r03f
Test hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h do 20 km/h przeprowadzony przez TÜV-SÜD Product Service na zlecenie Michelin w sierpniu 2018 r. na rozmiarze 235/60 R 18 107W i pojeździe Audi Q5 2.0 TDI. *Opona zużyta oznacza oponę startą na maszynie ściernej do wysokości wskaźnika TWI, zgodnie z europejską regulacją dotyczącą wysokości TWI ECE R30r03f
Test przebiegu prowadzony przez DEKRA TEST CENTER na zlecenie Michelin w sierpniu i wrześniu 2018 r. na rozmiarze 235/60R18 107W i pojeździe Hyundai Sante Fe CRDi. Całkowity przebieg do wysokości 1,6 mm, oszacowany po przejechaniu 10 000 km w warunkach standardowego użytkowania. Wynik przebiegu określono na podstawie statystycznego wyniku (D50)
Michelin przyspiesza bicie serc – nie tylko kibiców motosportu

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony