Części i regeneracja

ponad rok temu  20.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Lepsze parametry użytkowe, prostszy montaż w warsztacie

Po zdjęciu koła wystarczy przyłożyć tester do piasty, aby sprawdzić regularność jej kształtu. Każde odkształcenie wzoru będzie oznaczało uszkodzenie tarczy hamulcowej

Choć kształt tarczy hamulcowej od samego początku pozostaje bez zmian, nie oznacza to, że podzespoły te projektowane są w ten sam sposób czy wykonane z identycznego materiału.

Na przestrzeni lat konstrukcja układu hamulcowego ewoluowała. Jednak wyznaczony na początku cel – efektywne działanie hamulców i maksymalnie krótka droga zatrzymania pojazdu – wciąż pozostaje aktualny. Dążąc do jego osiągnięcia, inżynierowie Textar wykorzystują swoje bogate doświadczenia z motorsportu, dostępne współcześnie technologie i materiały oraz zintegrowane konstrukcje. Dziś przy wymianie zużytych tarcz można zastąpić je alternatywnymi rozwiązaniami.
– Na co dzień Textar współpracuje z koncernami motoryzacyjnymi przy projektowaniu elementów układu hamulcowego. Wybrane ostatecznie tarcze na pierwszy montaż nie zawsze oznaczają ograniczenie ich oferty przeznaczonej na aftermarket – mówi Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Textar w Polsce. – Referencje tych samych tarcz mogą zostać odlane z różnych stopów bądź wykończone w inny sposób. Nieraz takie elementy mają wyższe parametry użytkowe, a ich montaż w warsztacie jest znacznie prostszy.
Takim przykładem w ofercie Textar są tarcze powlekane. W serii Pro zastosowano na nich specjalną powłokę, która zarówno chroni przed korozją, jak i podnosi walory estetyczne w połączeniu z alufelgami. Ich rozwinięciem jest seria Pro+, która została odlana ze stopów o zwiększonej zawartości węgla. Rozwiązanie to zapewnia równomierny rozkład ciepła na całej powierzchni tarczy, co zapobiega jej zniekształceniom w trakcie eksploatacji.
Uzupełnieniem oferty są innowacyjne tarcze hybrydowe, gdzie pierścień odlano z żeliwa szarego o zwiększonej zawartości węgla, a cylinder wykonano z aluminium. W efekcie uzyskano nie tylko lepszą przewodność cieplną, zredukowano też masę (o 15-20%). Rezultat: mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie tarcze te, oznaczone jako „lekka technologia TMD Friction”, przeznaczone są do różnych modeli BMW.
Textar oferuje również tarcze hamulcowe zintegrowane z łożyskiem koła i magnetycznym czujnikiem ABS. Ich wybór eliminuje błędy, jakie może popełnić mechanik podczas wciskania łożyska na oś koła, i upraszcza proces wymiany tych elementów. W każdym opakowaniu znajdują się niezbędna nakrętka i zaślepka.
Dodatkowo do tarcz hamulcowych z magnetycznym czujnikiem ABS Textar dołącza niewielki, ale bardzo przydatny w warsztacie samochodowym tester. Służy on do szybkiego zweryfikowania przyczyny włączenia kontrolki ABS na desce rozdzielczej. Po zdjęciu koła wystarczy przyłożyć tester do piasty, aby sprawdzić regularność jej kształtu. Każde odkształcenie wzoru będzie oznaczało uszkodzenie tarczy hamulcowej.
W razie wątpliwości dotyczących doboru referencji Textar do konkretnego modelu samochodu można skorzystać z katalogu TecDoc lub multimedialnej aplikacji BrakeBook.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony