Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  09.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Lakiery Standox na najszybszych samochodach świata

Koenigsegg wytwarza jedne z najszybszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie

Mose Freyer, właściciel rodzinnej firmy Moses Bil & Lack z niewielkiej wioski Sätaröd w południowej Szwecji, zajmuje się lakierowaniem samochodów marki Koenigsegg. Cały proces może trwać nawet 1200 godzin i wymaga niezwykłej precyzji oraz starannego doboru materiałów. Z pomocą przychodzą produkty niemieckiej marki Standox, z których korzysta Freyer.

Firma Moses Bil & Lack powstała w 1991 r. – Pierwszy samochód lakierowałem w 1977 r., a następnie – w latach 80. – pracowałem jako lakiernik. Jestem jednak kompletnym samoukiem – mówi Mose Feyer, założyciel firmy. Dziś na powierzchni 5000 m2 ok. 50 osób pracuje nad samochodami najbardziej ekskluzywnych marek świata. – Warsztat na pewno doceni każdy wielbiciel motoryzacji. Ale jesteśmy przede wszystkim firmą rodzinną.
Birgitta, jego żona, ich syn Björn i córka Lina pełnią w firmie kluczowe funkcje.

Świat inny niż wszystkie
Od ponad 6 lat Moses Bil & Lack jest zaufanym dostawcą marki Koenigsegg produkującej najszybsze samochody świata. W zakładzie produkcyjnym w Ängelholm firmowa lakiernia pracuje z maksymalną wydajnością, dlatego też Moses Bil & Lack oferuje ekskluzywnej marce niezależne usługi lakiernicze zgodne z tymi samymi, bardzo wysokimi standardami. W warsztacie mogą być lakierowane jednocześnie cztery auta – firma zainwestowała w oddzielną linię lakierniczą specjalnie dla Koenigsegga. Mose Freyer blisko współpracuje ze swoimi pracownikami i często uczestniczy w kursach oferowanych przez Axalta Refinish Academy w Göteborgu.
– Praca nad tymi samochodami wymaga prawdziwego kunsztu, tego nie da się porównać z żadnym innym procesem. Wymaga niesamowitej intuicji, instynktu i prawdziwego oddania jakości, która jest absolutnie najważniejsza – wyjaśnia Mose Freyer. 

Każdy egzemplarz to dzieło sztuki
Zanim luksusowy Koenigsegg z nadwoziem z włókna węglowego trafi do lakierni Moses Bil & Lack, Lina przy współpracy z Lisą Johansson, Koenigsegg’s art director, ustala dokładnie, jaki kolor wybrał klient. – Możemy zostać poproszeni o dopasowanie koloru do istniejącego przedmiotu – klienci pytali już o dopasowanie nadwozia do lakieru do paznokci, a nawet chińskiego pasma górskiego w regionie, w którym się wychowali. Klienci Koenigsegga często biorą aktywny udział w określaniu parametrów swojego samochodu i przykładają dużą wagę do detali, dlatego ustalenie idealnego odcienia jest niezwykle ważne – mówi Mose Freyer. – Pytania o 24-karatowe złoto lub opiłki platyny w lakierze to nic nadzwyczajnego.
Podczas żmudnego procesu dopasowywania koloru Lina korzysta z bazy 8000 kolorów dostępnych w programie Color Box Standox oraz regularnie kontaktuje się z Koenigseggiem, aby upewnić się, że wybrany kolor odpowiada wymaganiom klienta.
Gdy części trafiają do ekspertów z Moses Bil & Lack, resztki żywicy epoksydowej pozostałe po procesie formowania elementów z włókna węglowego są starannie usuwane z powierzchni. W przeciwnym wypadku z upływem czasu na lakierze mogą pojawiać się przebarwienia. Po dokładnym oczyszczeniu powierzchni włókno węglowe jest pokrywane wieloma warstwami lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra. Po każdej warstwie element jest suszony w kabinie. Następnie aplikowany jest lakier bazowy Standoblue, który pozwala uzyskać ostateczny kolor.
– Każda czynność wymaga niesłychanej precyzji i wyczucia – podkeśla Mose Freyer.
Po wyschnięciu lakieru bazowego lakiernicy dokładnie analizują każdy centymetr powłoki, zanim wykonają natrysk wierzchnich warstw lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra Clearcoat, który nadaje nadwoziu wyjątkowy połysk. Następnie wszystkie elementy są dokładnie szlifowane i polerowane. Cały proces zajmuje do 1200 godzin, a ukończone elementy samochodu wracają do Koenigsegga dopiero, gdy kolor jest w 100% dopasowany do ustalonego.

Jakość ponad wszystko
Wymagania, jakie Mose Freyer stawia produktom, są bardzo surowe.
 – Standox to jedyna marka, która pozwala uzyskać jakość, jakiej oczekuję. Wyróżnia ją jeden z najlepszych procesów aplikacji na rynku oraz łatwość stosowania i trwałość – wyjaśnia. – Wszystkie produkty są niezrównane. W Moses Bil & Lack dążymy do tych samych celów: chcemy przekraczać oczekiwania naszych klientów. Dlatego od 30 lat korzystamy z produktów marki Standox.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze produkty są z takim powodzeniem używane do produkcji supersamochodów marki Koenigsegg. Przywiązanie do jakości, profesjonalizm i zorientowanie na realizację celów, jakimi wykazuje się Mose, czynią z niego niezwykle cennego klienta – mówi Ann-Charlotte Cardestig, country sales manager dla Standox w Szwecji.
Polakierowane samochody są montowane w zakładzie Koenigsegga i dostarczane do klienta.
Jesienią 2017 r. jeden z supersamochodów szwedzkiego producenta pobił pięć rekordów jako najszybszy samochód produkcyjny świata. – To ogromny zaszczyt lakierować samochody bijące rekordy świata. Cały proces przypomina nieco pracę nad dziełem sztuki – kończy Freyer.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Pojazdy Koenigsegg można było podziwiać m.in. na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie
Pojazdy Koenigsegg można było podziwiać m.in. na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony