Części i regeneracja

ponad rok temu  13.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Kolejny sezon – kolejne wyzwanie dla akumulatora. O czym warto pamiętać, przygotowując go na zmienną pogodę?

Akumulatory Centra Futura wyposażono w technologię Carbon Boost 2.0, w której wykorzystuje się aktywny węgiel

Po upalnym lecie akumulator samochodowy może nie być w najlepszej kondycji. Szczególnie gdy podczas urlopu pojazd był rzadziej eksploatowany lub gdy parkowano go w mocno nasłonecznionych miejscach. Gorące lato nie było łaskawe dla akumulatorów, jednak to okres jesienno-zimowy tradycyjnie jest dla nich wyzwaniem. Dlatego już teraz warto zadbać o stan akumulatora lub – aby uniknąć przykrych niespodzianek – wymienić go na nowy, o parametrach dostosowanych do wymagań trudnych warunków atmosferycznych (np. wykonany w technologii Carbon Boost 2.0).

Ekstremalnie wysokie temperatury, prowadzące do samorozładowania akumulatora, skracają jego żywotność. Dzieje się tak szczególnie wówczas, gdy pozostawimy go w nieużywanym samochodzie na parkingu, gdzie narażony jest na działanie promieni słonecznych. Kiedy termometry wskazują 30°C albo więcej, temperatura pod maską samochodu jest jeszcze wyższa. Proces samorozładowania akumulatora, wynikający z przegrzania, przyspiesza, a jego efektem mogą być poważne problemy z uruchomieniem silnika, których nie rozwiążą nawet kable rozruchowe.

Inteligentni pomocnicy – tester i prostownik
Akumulatory używane rzadziej lub narażone na działanie wysokich temperatur wymagają częstszego ładowania i systematycznej kontroli. Jej przeprowadzenie ułatwiają profesjonalne narzędzia opracowane specjalnie z myślą o warsztatach samochodowych, takie jak np. inteligentny tester akumulatorów nowej generacji Exide EBT965P. Może on posłużyć do sprawdzania akumulatorów EFB, AGM, GEL, a także klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. To wieloczynnościowe urządzenie pomoże skontrolować system elektryczny pojazdu, sprawdzi poprawność działania rozrusznika i alternatora, ale też dostępność energii. Zweryfikuje także, czy akumulator nie wymaga wymiany. Klienci, słysząc taką diagnozę, często odkładają decyzję o wymianie akumulatora na później. Warto im uświadomić, że zima zaskakuje nie tylko drogowców, a w okresie jesienno-zimowym, gdy temperatura powietrza może spadać do 0°C, nawet optymalnie naładowany akumulator traci około jednej trzeciej wyjściowej mocy rozruchowej.
W szybkim sprawdzeniu poziomu naładowania akumulatora pomoże oczywiście woltomierz podłączony do gniazda zapalniczki samochodowej. Jest to sposób niekłopotliwy, bo niewymagający nawet otwierania maski auta, pozwalający sprawdzić ogólny stan akumulatora. Jednak, co warto przypomnieć, rzetelny wynik napięcia postojowego uzyskamy podczas pomiaru wykonanego co najmniej pół godziny po zakończeniu jazdy. Inaczej wartość będzie zawyżona.
Wartość napięcia w dobrze naładowanym akumulatorze samochodowym wynosi 12,7 V lub więcej. Gdy spadnie poniżej 12,5 V, oznacza to, że zaczął się rozładowywać. Wtedy z pomocą może przyjść inteligentny prostownik, np. Exide 12/7. Dzięki temu urządzeniu ładowanie akumulatora jest bezpieczne i proste.
Dlaczego inteligentny? Prostowniki nowej generacji, typu Exide 12/7, nie wymagają kontroli podczas pracy. Same ustalają parametry ładowania – wystarczy podłączyć akumulator, a dobiorą prąd i czas ładowania, same też je przerwą, niwelując ryzyko przeładowania. Inteligentny prostownik ma też wbudowany kompensator temperatury, który dostosuje moc ładowania do temperatury otoczenia i ochroni akumulator przed przegrzaniem.
Naładować akumulator można też za pomocą urządzenia starszej generacji. Jednak wówczas trzeba nadzorować proces, gdyż nie jest on zautomatyzowany. Chwila nieuwagi może doprowadzić do przeładowania akumulatora, co skutkuje wzrostem temperatury elektrolitu. A stąd już krótka droga do uszkodzenia urządzenia.

Konserwacja – czynność obowiązkowa
Przed kolejnym sezonem warto też zadbać o czystość akumulatora. Uniknie się wówczas problemów z uruchomieniem silnika. Doświadczeni kierowcy wiedzą, że regularna konserwacja urządzenia to czynność obowiązkowa. W wyniku użytkowania na jego obudowie czy między biegunami pojawiają się brud i kurz. Zaniedbywane zbyt długo klemy z czasem śniedzieją, a to skutkuje ograniczeniami w przepływie prądu. Wilgoć, pozostałości po oleju i kurz tworzą tzw. warstwę przewodzącą, powodującą przepływ niewielkich prądów, co przyspiesza proces samorozładowania. Jeśli zanieczyszczenia te nie będą systematycznie usuwane, może się to skończyć głębokim rozładowaniem akumulatora, a nawet jego uszkodzeniem. Dlatego czysta ściereczka i szczoteczka do klem, która poradzi sobie przy okazji także z wyczyszczeniem zacisków, powinny być stałymi elementami wyposażenia każdego warsztatu.

Assistance – SOS dla akumulatora
Jeśli mimo starań i odpowiedniego postępowania prewencyjnego akumulator odmówi posłuszeństwa, pomocny może być pakiet Assistance. Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów, np. Exide Premium czy Centra Futura, producent oferuje – oprócz 3-letniej gwarancji – dodatkowy bonus tego typu. Gdy akumulator ulegnie awarii, użytkownik może liczyć na bezpłatną pomoc w całej Polsce. Wystarczy, że zadzwoni do sieci serwisowej, a jej przedstawiciele przyjadą i uruchomią samochód. Posiadaczom akumulatorów Exide Premium lub Centra Futura taka usługa przysługuje dwukrotnie w ciągu 3 lat od daty ich zakupu.

Wyszukiwarka ułatwia zadanie
Gdy żywotność akumulatora dobiegnie końca, wówczas pomocne mogą się okazać bezpłatne narzędzia, dostarczane przez niektórych producentów akumulatorów. Exide Technologies oferuje na przykład wyszukiwarkę akumulatorów (dostępną na stronie akumulator.pl), wspomagającą kierowców chcących sprawdzić, jaki akumulator będzie kompatybilny z ich samochodem. Narzędzie oferowane przez Exide może przydać się nie tylko indywidualnym klientom, ale również warsztatom samochodowym.
Ponadto do ich dyspozycji producent przygotował także wyszukiwarkę internetową Exide Battery Finder, umożliwiającą odnalezienie odpowiedniego akumulatora po numerze VIN. Można też pobrać ze stron App Store i Google Play bezpłatną aplikację Exide Battery Finder na systemy iOS i Androida. Narzędzie to pozwala wyszukać odpowiedni akumulator nie tylko po numerze VIN lub modelu pojazdu. W wyszukiwarkę można także wpisać numer części lub numer OE i w ten sposób go znaleźć. Użytkownicy korzystający z aplikacji na telefonie mają także dodatkową opcję – mogą zeskanować kod kreskowy dowolnej części (kod EAN).

Carbon Boost 2.0 – technologia przyjazna dla akumulatora i użytkownika
Kto chce spać spokojnie przez cały rok i nie martwić się zmieniającymi się temperaturami, może przy okazji wymiany akumulatora wybrać model z technologią Carbon Boost 2.0, w której wykorzystuje się aktywny węgiel. Wyposażono w nią np. akumulatory Exide Premium i Centra Futura.
Akumulatory, w których zastosowano technologię Carbon Boost 2.0, doskonale radzą sobie w ekstremalnych temperaturach i niesprzyjających warunkach pogodowych. Ładują się bowiem do dwóch razy szybciej niż tradycyjne. Technologia ta sprawdza się w ruchu miejskim, gdy wydajność pracy alternatora jest bardzo niska. Dzięki dodatkowi aktywnego węgla takie akumulatory mają większą wydajność i dłuższą żywotność. A to się kierowcom po prostu opłaca – zachowanie przez dłuższy czas optymalnego naładowania akumulatora minimalizuje bowiem ryzyko awarii, co z pewnością docenią.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Posiadaczom akumulatorów Exide Premium i Centra Futura przysługuje bezpłatna pomoc, gdy ulegną one awarii
Prostownik Exide 12/7
Tester Exide EBT965P

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony