Diagnostyka

ponad rok temu  22.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kalibracja zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę

Zestaw do kalibracji kamer do samochodów dostawczych i ciężarowych

Wśród systemów elektronicznych stosowanych w nowoczesnych pojazdach coraz większe znaczenie zyskują te określane mianem ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), które obejmują między innymi takie rozwiązania, jak: pomoc parkowania, utrzymanie pasa ruchu czy wspomaganie hamowania awaryjnego. Wychodząc naprzeciw nowym potrzebom rynku, Texa opracowała zestawy sprzętu do kalibracji kamer złożone z licznych paneli i innych niezbędnych elementów, które w połączeniu z oprogramowaniem diagnostycznym tej firmy umożliwiają wykonanie prawidłowej kalibracji czujników stosowanych w tego typu systemach.

Zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych, oprócz niezbędnego sprzętu, kalibracja tych systemów wymaga zastosowania oprogramowania diagnostycznego Texa IDC5, zawierającego szczegółowe instrukcje dotyczące nie tylko przygotowania pojazdu do wykonania procedury kalibracji kamery, ale również opis przebiegu samej kalibracji. Zawiera ono takie informacje, jak wysokość ustawienia panelu, odległość od pojazdu, zbieżność itp., oraz krok po kroku prowadzi przez wszystkie etapy. Jest to niezwykle istotne, gdyż procedury kalibracji przebiegają w różny sposób w zależności od modelu i marki pojazdu, ponadto kalibracja kamery przedniej wymaga innego typu panelu niż kamera tylna. Modułowa architektura tego rozwiązania pozwala stworzyć optymalną kombinację paneli dostosowaną do potrzeb każdego warsztatu.
Aby dostarczyć mechanikowi możliwie najlepsze wsparcie podczas kalibracji, Texa opracowała aplikację App ADAS, która ułatwia wybór właściwego pojazdu i konkretnego systemu elektronicznego, dając bezpośredni dostęp do funkcji:
- kalibracja kamery/radaru (kalibrację radaru można przeprowadzić za pomocą paneli, jeśli producent przewidział ich wykorzystanie; w przeciwnym razie wykonywana jest automatycznie w czasie testu drogowego),
- asystent parkowania.
Aplikacje te mogą zostać aktywowane poprzez wirtualny sklep Texa App.

Również wybrane marki samochodów ciężarowych i dostawczych wymagają zastosowania właściwego sprzętu do prawidłowej kalibracji elementów systemów wspomagania kierowcy, takich jak: kamery, radary lub czujniki sterujące pracą aktywnego tempomatu, podzespołu odpowiedzialnego za utrzymanie stałej, bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego z przodu. Do tych czynności Texa proponuje rozwiązanie składające się z paneli do kalibracji przeznaczonych dla poszczególnych marek pojazdów oraz systemu regulacji optycznej, który zawiera poprzeczkę pomiarową oraz laser, niezbędny do kontroli poprawnej zbieżności, a następnie kalibracji radarów takich producentów, jak: Wabco, TRW i TRW/Knorr. Zestaw zawiera również magnetyczne uchwyty do kół, umożliwiające kontrolę zbieżności osi samochodu ciężarowego. 
Należy pamiętać, że kalibrację kamer ADAS wykonujemy po wcześniejszej kontroli prawidłowego ustawienia zbieżności. Oprogramowanie IDC5, tak jak w przypadku samochodów osobowych, prowadzi operatora krok po kroku przez wszystkie etapy kalibracji. W przypadku pojazdów, w których kalibracja kamery wykonywana jest podczas testu na drodze, procedura ta musi zostać zainicjowana i nadzorowana przy użycia testera diagnostycznego z oprogramowaniem IDC5. Należy wspomnieć, że nie wszystkie marki i modele pojazdów wymagają zastosowania zewnętrznego systemu kalibrowania kamer.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Przykładowe zdjęcia prawidłowego ustawienia paneli kalibracyjnych w kilku markach pojazdów: mata i panel do kalibracji kamery przedniej w grupie VAG; mata i panel do kalibracji kamery tylnej w grupie VAG; panel do kalibracji systemu Night Vision w marce Mercedes-Benz (przed rozpoczęciem kalibracji wymagane jest podłączenie panelu do zasilania i rozgrzanie go do temperatury kalibracji; czas rozgrzewania: 180 sekund)
Przykładowe zdjęcia prawidłowego ustawienia paneli kalibracyjnych w kilku markach pojazdów: mata i panel do kalibracji kamery przedniej w grupie VAG; mata i panel do kalibracji kamery tylnej w grupie VAG; panel do kalibracji systemu Night Vision w marce Mercedes-Benz (przed rozpoczęciem kalibracji wymagane jest podłączenie panelu do zasilania i rozgrzanie go do temperatury kalibracji; czas rozgrzewania: 180 sekund)
Przykładowe zdjęcia prawidłowego ustawienia paneli kalibracyjnych w kilku markach pojazdów: mata i panel do kalibracji kamery przedniej w grupie VAG; mata i panel do kalibracji kamery tylnej w grupie VAG; panel do kalibracji systemu Night Vision w marce Mercedes-Benz (przed rozpoczęciem kalibracji wymagane jest podłączenie panelu do zasilania i rozgrzanie go do temperatury kalibracji; czas rozgrzewania: 180 sekund)
Prawidłowe ustawienie zestawu do kalibracji kamery oraz radaru dla pojazdów marki MAN. Opis elementów: 1 – wspornik główny; 2 – panel kalibracyjny kamery; 3 – laserowy pozycjoner do kalibracji radaru; 4 – magnetyczne uchwyty kół służące do kontroli zbieżności i prawidłowego ustawienia wspornika głównego
Texa oferuje kompleksowy pakiet specjalistycznych szkoleń dla mechaników – z cyklu Texa Edu

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony