Diagnostyka

ponad rok temu  13.08.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jeszcze mechanik czy już informatyk? – oblicza współczesnej diagnostyki

Texa nie tylko nadąża za światowymi trendami w rozwoju motoryzacji, ale również stara się je przewidywać

Nowoczesne pojazdy to nie tylko zaawansowane rozwiązania mechaniczne, ale przede wszystkim ogromna ilość elektroniki i elektryki wspomagającej optymalną pracę układów mechanicznych. Widok mechanika naprawiającego pojazd przy wsparciu komputera nie jest już niczym nadzwyczajnym.

Przez wiele lat przyzwyczajaliśmy się do tego, że duża część usterek występujących w pojeździe wiąże się z koniecznością wykorzystania testera diagnostycznego. Przysłowiowy „komputer” niezbędny jest również w przypadku np. prostej wymiany oleju, klocków hamulcowych czy choćby wymiany kół.
Powiązanie umiejętności mechanicznych z zastosowaniem diagnostyki komputerowej to niejednokrotnie klucz do sukcesu – osiągnięcia celu, który byłby nieuchwytny bez pomocy testera.
Ale czy tylko warsztaty powinny udoskonalać swoje umiejętności i sprzęt? Otóż nie. Duża odpowiedzialność pod tym względem spoczywa także na producentach testerów. Zadaniem odpowiedzialnego producenta jest zagwarantować użytkownikowi swoich urządzeń aktualizacje oprogramowania oraz poszerzanie funkcjonalności produktu. Bardzo dobry przykład przemyślanego podejścia do diagnostyki prezentuje firma Texa, nieustannie poszerzając możliwości testerów, nadążając za nowościami, a nawet przewidując kierunek, w którym zmierza diagnostyka. O przykładowych nowościach piszemy poniżej.
Texa IDC5 to udoskonalona platforma operacyjna popularnego oprogramowania IDC4 do wielomarkowej diagnostyki pojazdów osobowych, dostawczych, motocykli, ciężarowych, rolniczych, budowlanych oraz sprzętu motorowodnego. Jest on odpowiedzią na zmiany w wymaganiach dotyczących obsługi nowoczesnych pojazdów naszpikowanych zaawansowaną elektroniką. IDC5 jest nowością nie tylko z racji zmiany szaty graficznej, ale przede wszystkim z powodu całkowitego przebudowania kodu źródłowego, mającego na celu zwiększenie prędkości działania oraz funkcjonalności każdego etapu operacji związanych z naprawą i konserwacją pojazdów. IDC5 zostało zaprojektowane z myślą o zapewnieniu zgodności z nową normą ISO 13400, dotyczącą diagnostyki, znaną również jako protokół komunikacyjny Ethernet/DoIP (Diagnostic over Internet Protocol). Na uwagę zasługuje profesjonalnie opracowana obsługa systemów TPMS – monitorowania ciśnienia w kołach. Dzięki urządzeniom Texa z obsługą TPMS mechanik wykona pełen zakres czynności niezbędnych przy obsłudze czujników ciśnienia – począwszy od odczytu ID czujnika, po jego programowanie czy klonowanie.
W tym miejscu należy również wspomnieć o najnowszym interfejsie diagnostycznym – Texa TXTs, który oprócz diagnostyki szeregowej sterowników pozwala na korzystanie z protokołu PASS THRU, dzięki któremu tester może współpracować z oprogramowaniami serwisowymi OEM.
Wśród systemów elektronicznych stosowanych w nowoczesnych pojazdach coraz większe znaczenie zyskują systemy ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), asysty parkowania, utrzymania pasa ruchu czy pomocy w hamowaniu awaryjnym. W tym przypadku Texa również przygotowała się na potrzeby związane z ich obsługą, opracowując Zestaw kalibracji kamer złożony z licznych paneli przeznaczonych do poszczególnych marek samochodów, który w połączeniu z oprogramowaniem diagnostycznym Texa umożliwia prawidłową kalibrację czujników stosowanych w tego typu systemach.
Coraz bardziej wymagające oprogramowanie potrzebuje wydajnej jednostki, na której zostanie zainstalowane. Mając to na uwadze, Texa wprowadziła innowacyjną jednostkę wyświetlającą Axone Nemo, należącą do najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń przeznaczonych do zastosowań warsztatowych. Cechuje się ona niezwykłą wytrzymałością i odpornością na silne wstrząsy, a dzięki zastosowaniu opatentowanej przez Texa technologii posiada zdolność utrzymywania się na powierzchni wody. Obudowa Axone Nemo ma magnezową obudowę, a jego wnętrze zawiera szereg zaawansowanych rozwiązań technologicznych: ultrapanoramiczny, 12-calowy ekran dotykowy o imponującej rozdzielczości 2160x1440, chroniony przez twarde szkło Gorilla Glass. Sercem urządzenia jest procesor Intel Quad Core N3160 z 8 GB pamięci RAM i dyskiem SSD o pojemności 250 GB. Axone Nemo wyposażono w dwuzakresową kartę sieciową wi- -fi oraz interfejs Bluetooth w wersji 4.0 Low Energy. Wbudowany został także pakiet dodatkowych czujników: barometr, akcelerometr, żyroskop, kompas i czujnik naświetlenia oraz moduł GPS. Dodatkową zaletą są dwa aparaty o rozdzielczości 5 megapikseli.
Według firmy Texa tester diagnostyczny to nie tylko urządzenie umożliwiające odczyt błędów, parametrów pracy czy wykonanie aktywacji oraz zaawansowanych kodowań i kalibracji – to również skarbnica danych technicznych, dzięki którym mechanik uzyskuje wiedzę na temat diagnozowanego układu. W tym celu, oprócz standardowo pakietu danych technicznych, użytkownik może skorzystać z unikatowego sklepu APP, za pośrednictwem którego dostępne są dodatkowe aplikacje, takie jak: karty podzespołów, wartości nominalne czy inne aplikacje ułatwiające zrozumienie otrzymywanych wartości diagnostycznych. Wspomnieć tu należy również o funkcji dashboard, której aktywację umożliwia wirtualny sklep APP. Dashboard to dodatkowa zakładka diagnostyczna obrazująca parametry oraz strategię pracy diagnozowanego układu w przyjazny i intuicyjny, graficzny sposób.
Texa nie tylko nadąża za światowymi trendami w rozwoju motoryzacji, ale również stara się je przewidywać.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony