Paliwa i oleje

ponad rok temu  13.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak wyciszyć głośne popychacze?

Nadmierny hałas wydobywający się z silnika może mieć wiele przyczyn, które wymagają szczegółowej diagnostyki. Może być skutkiem usterki panewek, wtryskiwaczy, sworzni tłokowych, ale statystycznie najczęściej hałasują hydrauliczne popychacze zaworów.

Dlaczego tak się dzieje?
Jednym z elementów konstrukcyjnych tego elementu jest... olej silnikowy. Tworzy on poduszkę rozdzielającą elementy popychacza. Gdy olej jest słabej jakości lub jest wymieniany zbyt rzadko, dochodzi do zatkania kanałów doprowadzających go do kompensatora. Zanika wówczas poduszka olejowa i metal styka się z metalem, co generuje charakterystyczny klekot. Najbardziej czułe są szczelina wyrównująca cylinder i tłok z zaworem sterującym oraz sam zawór popychacza. Rozmiar szczeliny i charakterystyka zaworu dopasowane są do lepkości oleju. Zmiana oleju lub pogorszenie jego właściwości, np. przez wydłużenie interwału jego wymiany, może doprowadzić do usterki popychacza. Objawia się ona głośnym stukaniem i przyspiesza zużycie wszystkich współpracujących elementów układu rozrządu, tj. wałka rozrządu, dźwigienek zaworowych i popychaczy.

Co zrobić, kiedy popychacze głośno pracują?
W pierwszej kolejności należy wypłukać układ olejowy środkiem Engine Flush 2662, a następnie wlać świeży olej przeznaczony do silnika. Płukanie udrażnia kanały olejowe, szczelinę tłoka i zawór sterujący. W wielu przypadkach po takim zabiegu silnik zaczyna pracować normalnie.
Gdy płukanie nie pomoże, znaczy to, że popychacze są uszkodzone mechanicznie. W takiej sytuacji pozostaje wymiana popychaczy i elementów współpracujących na nowe. Niestety w wielu starszych samochodach taka operacja będzie nieopłacalna, dlatego warto rozważyć zastosowanie środka Liqui Moly wyciszacz popychaczy nr 8345.

Jak to działa?
Wyciszacz popychaczy to dodatek na bazie estrów, który trwale powleka metalowe elementy silnika warstwą smarną. Dzięki dodatkowej ochronie hałas uszkodzonych elementów jest mocno tłumiony, więc silnik pracuje ciszej.
Dodatek nie zwiększa lepkości oleju i jest bezpieczny dla silnika.

Piotr Mering 
Liqui Moly Polska Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony