Części i regeneracja

ponad rok temu  14.03.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Inwestycje w park maszynowy

Rozmawiamy z Rafałem Lanczykiem z firmy Przedsiębiorstwo WP, zajmującej się produkcją przewodów hamulcowych.

- Jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie Waszej firmy? Czy wprowadziliście jakieś znaczące zmiany?
Początek pandemii chyba dla wszystkich był wielką niewiadomą. Pojawiła się nowa sytuacja, do której należało się dostosować, ale do końca nie było wiadomo, jak tego dokonać. Pierwszy lockdown wprowadzony w naszym kraju odcisnął piętno na wynikach firmy. Zmniejszyły się zamówienia zarówno w eksporcie, jak i w kraju. W związku z tym, że praca w magazynie oraz na produkcji odbywa się zmianowo, wprowadziliśmy system, aby zmiany nie spotykały się, stosowaliśmy też bieżące zalecenia medyczne. Obecnie praca przebiega bez zakłóceń, aczkolwiek zdarzają się pojedyncze przypadki zwolnień lekarskich.

- Wzrost kosztów to problem wielu branż. Ceny surowców rosną praktycznie z dnia na dzień. Dotyczy to również miedzi.
Wzrost cen surowców obserwujemy już od początku 2021 r., natomiast dziś jest to już proces galopujący. Zamawiając surowce z wyprzedzeniem, huta nie jest nam w stanie zagwarantować stałej ceny. Nasz główny surowiec, czyli wspomniana miedź, w ciągu roku zdrożał o ponad 40%.
Dodatkowo ceny innych surowców wykorzystywanych w naszej produkcji, takich jak stal i mosiądz, w podobnym okresie wzrosły o około 40-50%. Niestety skutkowało to podwyżkami cen naszego asortymentu. Obecnie dochodzą również podwyżki rachunków za energię, ogrzewanie, które również mają bezpośredni wpływ na ostateczną cenę produktu.

- Wirus na długo zablokował rynek targów. Przedsiębiorstwo WP to firma, która regularnie brała udział w polskich i światowych imprezach wystawienniczych. Jakiś czas temu zostaliście nawet nagrodzeni za to przez Messe Frankfurt, organizatora targów z cyklu Automechanika. Czy odcięcie od targów spowodowało jakieś zmiany w Waszym funkcjonowaniu?
Rzeczywiście, był czas, że w ciągu roku uczestniczyliśmy w kilkunastu imprezach targowych, ale już od ponad 2 lat jesteśmy wyłączeni z takich spotkań. Również ze szkoleń przeprowadzanych wraz z dystrybutorami. Bezpośrednie rozmowy z obecnymi klientami, jak również z przyszłymi, wymiana doświadczeń, prezentacja nowego asortymentu to w naszym przypadku bardzo cenne doświadczenia. Oczywiście jak większość naszej branży, również my tego typu spotkania przenieśliśmy na platformy internetowe. Dodatkowo uruchomiliśmy na kanale YouTube „Hamulcowy Vlog WP”, gdzie poruszamy tematy związane z życiem naszej firmy oraz oczywiście opowiadamy o produktach.
Mam jednak nadzieję, że stacjonarne targi wrócą i będziemy mogli ponownie spotkać się z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami. W kwietniu tego roku odbędą są targi TTM w Poznaniu, gdzie będziemy obecni. Zapraszamy do odwiedzenia naszego stoiska.

- Wiele słyszy się obecnie o problemach z dostępnością różnych towarów. Jak to wygląda w przypadku przewodów hamulcowych?
Łańcuch dostaw został zaburzony przez pandemię i przez słynną blokadę Kanału Sueskiego. Na szczęście w naszym przypadku nie wpłynęło to negatywnie na dostępność przewodów hamulcowych. W podstawowy surowiec zaopatrujemy się w Europie, niemniej zdarzały się opóźnienia oraz braki innych produktów. Staramy się jednak, aby nasz zapas magazynowy był odpowiednio wysoki i dzięki temu unikamy braku produktów.
 
- Czy w ostatnim czasie poczyniliście jakieś inwestycje w park maszynowy?
Inwestycje w park maszynowy od zawsze były i wciąż są naszym priorytetem, aby podnosić wydajność produkcji. W ostatnim czasie pojawiła się między innymi zaawansowana maszyna numeryczna do produkcji drobnych elementów, takich jak złączki, łączniki czy odpowietrzniki, która w ciągu 8 godzin pracy po odpowiednim zaprogramowaniu i zapasie materiału działa praktycznie bezobsługowo.
Zaprojektowany został również automat do produkcji zwojów, który w znaczący sposób poprawił czas wykonania gotowych szpul o różnych długościach. Odpowiednie planowanie i automatyzacja procesów produkcyjnych pozwalają nam kłaść większy nacisk na kontrolę jakości i elastyczniej reagować na potrzeby rynku.

- Jakie macie plany na ten rok?
W planach, tak jak wcześniej wspomniałem, jest uczestnictwo w targach TTM w Poznaniu oraz jeżeli się odbędą – w targach z cyklu Automechanika w Stambule i we Frankfurcie. W najbliższych miesiącach planujemy uruchomienie kolejnej maszyny do produkcji drobnych elementów układu hamulcowego. 
W przygotowaniu mamy kilka nowości, w tym również urządzenie, które będzie pomocne w codziennej pracy w warsztacie, prace są już na ukończeniu, więcej nie chcę o tym mówić, żeby nie zapeszyć.

- Dziękuję za rozmowę.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Rafał Lanczyk

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony