Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  02.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Fale ultrafioletowe zamiast energochłonnej kabiny

Masowy rozwój motoryzacji zmienił dotychczasowe trendy na rynku renowacyjnych napraw lakierniczych. Maleje zapotrzebowanie na całkowite lakierowanie pojazdów, dominować zaczynają naprawy miejscowe i kilkuelementowe.

Przy konwencjonalnych materiałach lakierniczych i standardowym wyposażeniu lakierni zakres realizowanych zleceń nie ma wpływu na rodzaj stosowanej technologii i pewne stałe związane z nią koszty. O ile samo lakierowanie i związane z nim prace przygotowawcze trwają przy mniejszych naprawach krócej, o tyle czas suszenia lakierów nawierzchniowych w kabinie lakierniczej pozostaje bez zmian. W efekcie rentowność zakładu spada, gdyż trudno zmniejszoną wydajność skompensować całkowicie podwyżkami cen usług. Techniczne rozwiązanie tego problemu proponuje firma Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o., wprowadzając na rynek technologie lakierów utwardzanych promieniami ultrafioletowymi. Pierwszym tego rodzaju produktem jest lakier bezbarwny Sikkens Autoclear UV, charakteryzujący się bardzo krótkim czasem schnięcia. W systemie Autoclear UV znajdują się trzy komponenty: produkt podstawowy, czyli lakier, utwardzacz i specjalny aktywator inicjujący proces schnięcia. Aplikacja wygląda identycznie jak w przypadku lakierów konwencjonalnych, stosowanych powszechnie w warsztatach lakierniczych. Różnica polega na tym, że suszenie lakieru nawierzchniowego odbywa się na skutek naświetlania promieniami UV.

Przewaga tej technologii jest ewidentna zwłaszcza przy miejscowych i kilkupanelowych naprawach lakierniczych. W przypadku naprawy kilkupanelowej po 6 minutach naświetlania lakieru bezbarwnego z odległości 20 cm specjalną lampą emitującą promienie UV lakierowana powierzchnia jest już utwardzona i nadaje się do dalszych prac. Uzbrajanie naprawianej części pojazdu oraz prace wykończeniowe można zaczynać natychmiast po suszeniu. Konwencjonalne lakiery nawierzchniowe, w tym również bezbarwne, wymagają średnio 30-minutowego suszenia w temperaturze 60°C. W tej fazie pracy oszczędzamy zatem aż 80% czasu.

Przy technologii UV nie ma potrzeby przełączania kabiny na program suszenia. Tym samym oszczędzamy nie tylko energię konieczną do nagrzania całego jej wnętrza, ale także czas, który był potrzebny do uzyskania rekomendowanej temperatury i późniejszego schładzania. Dzięki temu zyskujemy średnio jeszcze około 10 minut, a zatem wyliczona uprzednio oszczędność wzrasta aż do 85%! W podobnym stosunku zwiększa się przepustowość kabin i wydajność serwisu lakierniczego.

Lakier bezbarwny Sikkens Autoclear UV ma też inne technologiczne zalety. Po zmieszaniu go z utwardzaczem i aktywatorem nadaje się do aplikacji aż przez 8 godzin – pod warunkiem, że nie będzie w tym czasie narażony na działanie światła dziennego. Można więc jednorazowo przygotowany materiał użyć do kolejnych napraw kilku samochodów.

Praktyczne i finansowe aspekty nowej technologii powodują większe zainteresowanie zastosowaniem tego typu rozwiązania wśród klientów. Nie jest to jednak koniec rozwijania i wdrażania nowych produktów w tej linii technologicznej. AkzoNobel do swojej oferty wprowadza kolejne innowacyjne produkty z serii UV, tj. podkład wypełniający.

Podążając za najnowszymi trendami w stronę ochrony środowiska, można sugerować, że w niedalekiej przyszłości nowoczesne lakiernie renowacyjne wyróżniać się będą brakiem energochłonnych kabin. Za takimi rozwiązaniami przemawiają korzyści ekonomiczne i ekologiczne.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony