Autoelektryka

ponad rok temu  23.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Fakty na temat akumulatora, czyli jak zawsze jeździć z energią

Zbliża się okres, w którym wymiana akumulatora będzie jedną z najpopularniejszych czynności eksploatacyjnych wykonywanych w warsztatach samochodowych

Fakt 1
Większość ludzi myśli o akumulatorze zimą, ale to wysokie temperatury są jego najgorszym wrogiem. Gorąca pogoda oznacza wysokie temperatury pod maską, które przyspieszają korozję wewnątrz akumulatora. Może to również spowodować odparowanie wody z płynnego elektrolitu. Rezultat? Zmniejszona pojemność, osłabiona zdolność do uruchomienia silnika, a ostatecznie krótsza żywotność akumulatora.
Żywotność pracującego akumulatora zależy od temperatury. Praca w wyższych temperaturach skraca żywotność. Jego szanse rosną wraz ze spadkiem temperatury i odwrotnie – im temperatura jest wyższa, tym niższa żywotność.

Fakt 2
Wraz ze spadkiem temperatury obniża się moc rozruchowa akumulatora. Jest to spowodowane głównie wzrostem rezystancji elektrolitu. Równocześnie rośnie moc, która jest potrzebna do uruchomienia silnika.

Fakt 3
Wraz z obniżeniem się temperatury spada pojemność akumulatora. Liczba dostępnych prób rozruchu silnika gwałtownie spada.

Fakt 4
Zimą, przy złych warunkach pogodowych zapotrzebowanie pojazdu na energię może wynieść od 350 do 500 W, w zależności od wyposażenia pojazdu. Daje to obciążenie ciągłe prądowe rzędu 30-40 A. Oznacza to, że standardowy akumulator 60 Ah rozładujemy w czasie krótszym niż 90 min.

Fakt 5
W Polsce rynek samochodów osobowych jest oparty głównie o import samochodów używanych. Szacuje się, że wiek sprowadzanych pojazdów to:

  • do 4 lat – 6,3%,
  • 4-10 lat – 38,2%,
  • powyżej 10 lat – 55,5%.

Oznacza to, że główne układy, które współpracują z akumulatorem (rozrusznik, alternator, układ zapłonowy, układ paliwowy, regulator napięcia, inne odbiorniki), mogą być w znacznym stopniu zużyte, a to wpływa na nadmierne obciążenie akumulatora, w konsekwencji na jego szybsze zużycie.

Fakt 6
Ocenia się, że w Polsce średni czas „życia” akumulatora w pojeździe to 4,1 roku. 
Przedstawione fakty pozwolą racjonalniej spojrzeć na z pozoru mało znaczący element, jakim jest akumulator. 

Wnioski

  • Jeśli istnieje jakakolwiek oznaka, że akumulator ma trudności z uruchomieniem teraz, to prawdopodobne jest, że rozładuje się w okresie zimowym.
  • Oceń, czy nie warto wykonać wymiany akumulatora na nowy, jeżeli jego wiek przekracza 4 lata. Jest to taki sam element podlegający zużyciu, jak opony lub świece zapłonowe.
  • Sprawdź napięcie ładowania. Prawidłowe to zakres między 13,8 V a 14,4 V.
  • Przeprowadź inspekcję połączeń. Zabrudzenie biegunów i zacisków lub zbyt słabe ich połączenie może być powodem złego przepływu prądu (wzrostu rezystancji), a w konsekwencji trudności z uruchomieniem auta.
  • O ile to możliwe (znaczna część akumulatorów nie ma korków lub nakładek), sprawdź poziom elektrolitu – elektrolit powinien przykrywać płyty akumulatorowe we wszystkich celach.
  • Sprawdź, korzystając z usług zakładu elektromechaniki pojazdowej, sprawność działania takich układów, jak zapłonowy, paliwowy, rozrusznik.

Henryk Przybyło, dyrektor działu R&D Autopart

Wymiana = konieczność zwrotu
Jeśli okaże się, że akumulator trzeba wymienić, należy pamiętać o konieczności zwrócenia zużytego egzemplarza. Kupujący ma obowiązek oddania zużytego akumulatora w punkcie zbiórki lub u sprzedawcy. Jeśli tego nie zrobi, powinien uiścić opłatę depozytową w wysokości 30 zł za jeden akumulator. Opłata jest mu zwracana w przypadku dostarczenia zużytego akumulatora w ciągu miesiąca.
Przyjęcie zużytego akumulatora należy do obowiązków sprzedawców detalicznych i hurtowych i wynika z ustawy o bateriach i akumulatorach. Każdy sprzedawca powinien także umieścić w sklepie wszystkie informacje o sposobach i konieczności zwrotów, a także o wysokości opłaty depozytowej.
Ponadto, na sprzedawcy spoczywa obowiązek wydzielenia miejsca składowania zużytych akumulatorów, odpornego na działanie warunków atmosferycznych lub w pojemnikach nieprzewodzących prądu i odpornych na działania substancji zawartych w bateriach lub akumulatorach.
Zbliża się okres, w którym wymiana akumulatora będzie jedną z najpopularniejszych czynności eksploatacyjnych wykonywanych w warsztatach samochodowych. Warto wcześniej przygotować odpowiednie miejsce, uzupełnić brakujące informacje w punktach sprzedaży oraz sprawdzić formalności, których każdy sprzedawca akumulatorów powinien zgodnie z ustawą dopełnić.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Praca akumulator w wyższych temperaturach skraca żywotność (patrz – fakt 1)
Wraz z obniżeniem się temperatury spada pojemność akumulatora (patrz – fakt 3)

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony