Części i regeneracja

ponad rok temu  23.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL – na przykładzie Forda Transita (06-)

Rys. 1. Budowa ITL (Impact Torque Limiter)

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne (rys. 1), które zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2, 3) z okładzinami ciernymi. Zaprojektowane zostało ono do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki zadziałania
W sytuacji gdy na kole zamachowym pojawi się minimum 1,5 razy większy moment obrotowy niż maksymalny generowany przez silnik, sprzęgło ITL zaczyna działać, a tarcza zabierakowa porusza się względem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej (rys. 2). Jak widać, otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej, koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.

Na co zwrócić uwagę podczas montażu?
W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (06-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału (wydane zostało Service info, które opisuje różnice grubości zębów przy niezmienionej średnicy – patrz ramka). Funkcjonalnie są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosuniecie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu. Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozorem proszę nie regulować pozycji czujnika! Każda zmiana ustawienia wymaga jego wymiany na nowy. Rys. 3 przedstawia rodzaje i stany zastosowanego czujnika: 1 – nowy, 2, 3 – różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.

Konsekwencje
Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Skutkiem będzie przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej, co spowoduje zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie mas DKZ.

LuK DMF 415 0388 10 – zmodyfikowany pierścień czujnika

  • Model: Ford Transit
  • Rok produkcji: 2004
  • Silnik: 2,4 TDCi
  • LuK DMF: 415 0388 10

W ramach rozwoju produktów zmodyfikowane zostały pierścień czujnika prędkości obrotowej silnika i łożyskowanie w dwumasowym kołe zamachowym (DMF) 415 0388 10. Nowa generacja pierścienia czujnika różni się od swojej poprzedniej wersji tym, że ma zredukowaną grubość materiału i inny kształt zębów. Ponadto żywotność DKZ została zwiększona dzięki zastosowaniu łożyska kulkowego w miejsce ślizgowego.
Pomimo różnych konstrukcji obie wersje DMF mogą być uniwersalnie stosowane w pojazdach określonych w katalogach.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Rys. 2. Koło uszkodzone na skutek zadziałania sprzęgła ITL
Rys. 3. Różne wersje czujnika prędkości obrotowej wału

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony