Warto wiedzieć

ponad rok temu  11.09.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dane z chmury pozwolą przewidzieć pogodę

Im więcej pojazdów zostanie połączonych w sieci, tym dokładniejsze będą przekazywane dane

Jaki jest stan drogi? Jaka jest przyczepność kół? To parametry, których nie należy lekceważyć podczas jazdy samochodem, również tym zautomatyzowanym. Bosch opracował system zapewniający automatyczne wyczuwanie nawierzchni poprzez fotel w samochodzie.

– Dzięki naszym usługom przewidywania warunków drogowych ostrzegamy przed zagrożeniami, zanim pojawi się niebezpieczna sytuacja. Oznacza to, że zautomatyzowany pojazd będzie wiedział dokładnie, gdzie może jeździć autonomicznie i w jaki sposób – mówi członek zarządu Bosch dr Dirk Hoheisel. – Pomagają nam dane pogodowe dostarczone przez naszego partnera, firmę Foreca.
Foreca jest jednym z wiodących na świecie dostawców informacji o pogodzie, z dwudziestoletnim doświadczeniem w prognozowaniu warunków na drogach.
– W przeciwieństwie do prognoz pogody w mediach usługi prognozowania warunków na drodze Bosch uwzględniają wiele możliwych scenariuszy – mówi Petri Marjava, dyrektor sprzedaży Foreca.
Usługi te mają podnieść bezpieczeństwo i płynność jazdy. Również dostępność funkcji automatycznej jazdy ma się zwiększyć.
Pakiet usług ma zostać wdrożony na całym świecie w 2020 roku, początkowo na podstawie danych pogodowych. Wraz z pojawieniem się coraz większej liczby samochodów połączonych z siecią usługa zostanie rozszerzona o dane pojazdu.

Zautomatyzowane samochody dostosowują swoją prędkość
Aż do poziomu SAE 4 wysoce zautomatyzowanych jazd decyzja, czy samochód może przejąć zadanie prowadzenia pojazdu, zależy od takich czynników, jak rodzaj drogi, zakres prędkości i warunki środowiskowe. W przyszłych zautomatyzowanych autach decyzja ta będzie opierać się również na predykcyjnych usługach prognozowania warunków na drodze świadczonych przez Boscha. Dzięki ich pomocy zautomatyzowany pojazd będzie wiedział w odpowiednim czasie, jakich warunków pogodowych należy się spodziewać. Oznacza to, że będzie miał dużo czasu na dostosowanie swojego stylu jazdy, zamiast przekazywania kierowcy zadania kierowania przy pierwszych oznakach pogorszonych warunków drogowych. Jeżeli trasa przejazdu prowadzi przez odcinek deszczowy, to samochód z dużym wyprzedzeniem dostosuje swoją prędkość do poziomu, który wyklucza ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności kół, i pozwala bezpiecznie zatrzymać się w dowolnym momencie. Zapewnia to płynny, a tym samym komfortowy styl jazdy w pojazdach wszystkich poziomów automatyzacji wg SAE.
 
Jazda automatyczna zawsze i wszędzie
W zakresie usług przewidywania warunków drogowych Bosch opiera się na koncepcji wielofazowej. Do czasu planowanego uruchomienia w 2020 roku nie można oczekiwać, że na drogach będzie wystarczająco dużo pojazdów połączonych z siecią. Bosch szacuje, że potrzeba około 20 milionów podłączonych samochodów, aby pokryć tylko 80 000 kilometrów autostrad w samej Europie. Z tego powodu prognozy pogody drogowej będą początkowo jedynym wiarygodnym źródłem informacji na temat warunków, zwłaszcza na obszarach wiejskich, gdzie ruch jest mniejszy. Aktualizowane na bieżąco dane o pogodzie drogowej dostarczy firma Foreca. Dokładne analizy Bosch przeprowadzone wśród kilku wiodących dostawców wykazały, że fińscy eksperci od pogody byli w stanie dostarczyć najdokładniejsze informacje na temat pogody drogowej na całym świecie. Im precyzyjniej można będzie przewidzieć i ograniczyć lokalnie krytyczne warunki, tym łatwiej będzie udostępnić maksymalne funkcje automatycznej jazdy. Dzięki ogólnoświatowej referencyjnej flocie pomiarowej i metodzie uczenia maszynowego firmy Bosch i Foreca były w stanie wspólnie zoptymalizować modele drogowe pod kątem bezpieczeństwa i dostępności. W ten sposób osiągnęły standard bezpieczeństwa, który będzie niezbędny dla systemów o krytycznym znaczeniu dla życia, takich jak zautomatyzowana jazda.
 
System ESP pozwala określić współczynnik tarcia
Gdy na drogi wyjedzie wystarczająca liczba połączonych z siecią pojazdów, Bosch uzupełni swoje prognozy drogowe o dane pojazdu. Będą one obejmowały takie informacje, jak temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz czy są w użyciu wycieraczki przedniej szyby. Dane te będą dostępne w magistrali CAN, czyli centralnej sieci informatycznej pojazdu. Dzięki łączności trafią do chmury Bosch za pośrednictwem serwera danego producenta. Ponadto Bosch oceni regularne interwencje systemu ESP. Dzięki metodom matematycznym inżynierowie mogą mierzyć współczynnik tarcia nawierzchni drogi pod każdym z kół, a także status każdego koła. Kiedy wszystkie te dane zostaną połączone i przeanalizowane, to wynikiem będzie pakiet inteligentnych usług Boscha – i poczucie bezpieczeństwa na drodze.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony