Części i regeneracja

ponad rok temu  27.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

40-lecie Przedsiębiorstwa WP – od zakładu rzemieślniczego do lidera rynku

Dziś firma zatrudnia ok. 30 osób i ma dystrybutorów w wielu krajach

Okrągły jubileusz to okazja, by porozmawiać o firmie, która wyrosła na fundamentach zakładu rzemieślniczego w czasach ustawicznych niedoborów, a dziś będącej niekwestionowanym liderem na rynku polskim i jednym z największych producentów przewodów na rynki europejskie. Firma niezmiennie skupiona jest na jednym produkcie – przewodach hamulcowych.

Cofnijmy się do roku 1980. W jednej z pruszkowskich dzielnic powstaje zakład rzemieślniczy Ślusarstwo Produkcyjne Witold Pniewski.
Początek działalności to produkcja śrub i nakrętek dla motoryzacji. Warsztat w jednym tygodniu produkował asortyment, a w następnym jego właściciel jechał w Polskę, aby go sprzedawać. Cykl był niezmienny, a każda ilość towaru schodziła na pniu, ponieważ na rynku stale występowały niedobory wszelkich produktów. Od początku działalności stawiano na jakość. W odróżnieniu od konkurencyjnych warsztatów rzemieślniczych zakład proponował lepsze produkty. Posiadały one podwyższoną wytrzymałość, ponieważ były poddawane obróbce cieplnej, co w tamtych czasach nie było regułą. Rozwój firmy stworzył również okazję, by zadebiutować z miedzianymi przewodami hamulcowymi, towarem niemniej reglamentowanym.
W roku 1986 włączono do produkcji przewody hamulcowe, które od razu cieszyły się uznaniem klientów. Był to asortyment przeznaczony do warszaw, syren, nys, żuków, fiata 125p itp., ale przede wszystkim do fiata 126p. Cała produkcja przez wiele lat skierowana była na rynek wtórny i sprzedawana przez własną dystrybucję na terenie całego kraju. Transport prowadzono z pomocą przyczepki towarowej zaprzęgniętej do fiata 126p. Asortyment dostarczany był do sklepów motoryzacyjnych, niektóre z nich funkcjonują na rynku do dziś i mają się nieźle lub są częścią dużych sieci dystrybutorskich. Interes rozwijał się pomimo tak prozaicznych przeszkód jak ograniczone zasoby materiałowe. Rurek miedzianych wtedy nie kupowano, a je zdobywano. O ograniczonych zasobach może świadczyć fakt, że dzisiaj Przedsiębiorstwo WP przerabia dziennie tyle materiału, ile w tamtych czasach wynikało z przydziału rocznego dla zakładu.
W latach 90. XX wieku, po zmianach ustrojowych i nastaniu gospodarki wolnorynkowej zakład rzemieślniczy Witolda Pniewskiego miał już ugruntowaną pozycję na aftermarkecie. Markę ceniono za jakość. Asortyment został poszerzony o rury stalowe w powłoce PVF, rury miedzioniklowe, narzędzia do spęczania rur oraz drobne elementy układu hamulcowego. Z nastaniem ery importu używanych aut rozpoczęto pracę nad dostosowaniem oferty do potrzeb rynku. Przez kolejne lata powstawał profesjonalny katalog przewodów hamulcowych WP. W 1992 r. zakład rzemieślniczy został przekształcony w istniejące do dzisiaj Przedsiębiorstwo WP. Wraz z otwarciem granic rozpoczął się też proces ekspansji na rynki zagraniczne. Rok 1992 i kolejne lata to udział w targach Automechanika we Frankfurcie, a co za tym idzie – weryfikacja jakości przewodów hamulcowych WP i pierwsze kontrakty z renomowanymi graczami na rynku posprzedażowym. Podczas targów Automechanika 2012 Przedsiębiorstwo WP zostało wyróżnione tytułem „The Automechanika Wind Rose Award”. To pierwszy polski wystawca, który uczestniczył w większości imprez targowych na świecie organizowanych przez Automechanikę. Firma jest również stałym gościem Equip Auto we Francji. Równolegle do ekspansji na rynki zachodnie Przedsiębiorstwo WP uczestniczyło w targach w Rosji, zdobywając kontakty i klientów. Dzisiaj Przedsiębiorstwo WP wystawia się również w Istambule, za oceanem oraz w wielu innych miejscach na świecie.
Z biegiem lat zmienił się również system sprzedaży. Fiata 126p z przyczepką zastąpiły busy, które dostarczały towar do hurtowni motoryzacyjnych. Dziś firma współpracuje z czołowymi dostawcami elementów układu hamulcowego i dystrybutorami w kraju oraz za granicą.
Kolejnym ważnym krokiem w działalności była zmiana siedziby. W roku 2013 podjęta została decyzja o budowie nowego zakładu i siedziby firmy. W ciągu 2 lat wybudowany został od podstaw nowy zakład, a w 2015 roku nastąpiła przeprowadzka z Pruszkowa do Kajetan koło Nadarzyna (na ulicę Miedzianą). Nowy budynek to prawie 2000 m2 powierzchni. Dzięki temu zwiększone zostały możliwości produkcyjne i przede wszystkim magazynowe. W nowej siedzibie znajdują się maszyny, które zostały zaprojektowane specjalnie dla Przedsiębiorstwa WP, dzięki czemu proces produkcyjny zautomatyzowano. Laboratorium zakładu zaopatrzone jest w maszyny, które badają szereg parametrów, takich jak struktura materiału czy wytrzymałość na ciśnienie, odpowiedzialne za jakość i bezpieczeństwo produktów oferowanych przez Przedsiębiorstwo WP.
Bieżące lata to również ciągły rozwój i stawianie na jakość. Pomimo tego że na rynku zagościły propozycje wątpliwej jakości z Dalekiego Wschodu, asortyment WP spełnia najwyższe standardy. Marka przyjęła dla swoich produktów normy DIN wydawane przez Niemiecki Instytut Normalizacyjny, wytyczne te podnoszą poprzeczkę wytrzymałości miedzianych rurek na rozrywanie przy pracy pod ciśnieniem do wartości 1100 atmosfer – przewody WP z zapasem spełniają te wymogi. Zdarza się, że konkurencja, próbując obniżyć cenę produktu, zmniejsza grubość ścianki rury miedzianej. Nie informuje jednak, że zmniejszenie grubości ścianki nawet o 0,1 mm przyczynia się do spadku wytrzymałości na rozrywanie podczas pracy o 30%. Tego typu oszczędności przekładają się na fakt, że z kilograma surowca można wyprodukować nie 10, a 12 metrów przewodów. W osobowych pojazdach seryjnych ciśnienie robocze płynu hamulcowego nie przekracza 200 atmosfer, ale większe wartości graniczne uwzględniają również zmienne warunki pracy i obciążeń, co jest jeszcze bardziej uwypuklone w układach z systemami ABS czy ESP.
W przypadku miedzianych przewodów hamulcowych grubość ścianki ma jeszcze jedno bardzo ważne zadanie. Ze względu na inną granicę plastyczności miedzi względem stali niskowęglowej materiału musi być więcej, aby zachować szczelne połączenie przewodów w układzie. Podczas zwyczajowej eksploatacji auta, głównie pod wpływem drgań, pojawiają się wycieki płynu hamulcowego w miejscach spęczeń, kiedy nie są prawidłowo wykonane lub została użyta rurka miedziana w złej specyfikacji technicznej. W związku z tym trzeba pamiętać, by nie lekceważyć opisanych kwestii i zwracać uwagę na to, co kupujemy. Cena miedzi jest regulowana przez giełdę LME – jest zatem jednakowa dla wszystkich nabywców. Niższa cena finalnego produktu może wiązać się z obniżeniem parametrów technicznych, co powoduje również spadek wartości odpowiedzialnych za prawidłowe działanie produktu oraz wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowników.
Od 2002 roku cała produkcja w firmie została objęta systemem zarządzania jakością ISO 9001: 2000, przedsiębiorstwo uzyskało certyfikat jakości niemieckiego TÜV Nord. W roku 2014 dołączył do tego grona certyfikat ISO 9001:2008 oraz ISO/TS 16949:2009 wydany przez DEKRA Certyfication. Dziś Przedsiębiorstwo WP posiada certyfikat ISO 9001:2015 i jest audytowane przez jednostkę certyfikującą TÜV Nord. Na witrynie Przedsiębiorstwa WP ruszyła akcja informacyjna „grubość ścianki ma znaczenie”. Firma dokształca fachowców, edukuje kierowców i działa prewencyjnie, by poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Za każdą firmą stoją również ludzie – nie jest tajemnicą, że Przedsiębiorstwo WP to firma rodzinna, z członków rodziny składa się również zarząd. Oprócz tego jest w niej kilku pracowników nawet z ponad 30-letnim stażem. Wszyscy wnoszą swoje doświadczenie i pomysły oraz zaangażowanie. Przedsiębiorstwo WP stara się nie bazować tylko i wyłącznie na kontakcie biznesowym z klientami, ale wprowadzać również element rodzinnej atmosfery.
Firma istnieje przede wszystkim dzięki klientom i użytkownikom produktów. To dzięki nim może się rozwijać i dostarczać produkty, które spełniają najwyższe standardy jakości.

Fot. Przedsiębiorstwo WP

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Fiat 126p – dziś maskotka przed siedzibą firmy (ul. Miedziana 8, Kajetany).
Rok 1997 – samochody firmowe
Marka WP dla swoich produktów przyjęła normy DIN – wytyczne te podnoszą poprzeczkę wytrzymałości miedzianych rurek

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony