Wydarzenia

ponad rok temu  14.11.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

25-lecie obecności BASF w Polsce – dostawca w branży lakierniczej, ale też producent katalizatorów

Jubileuszowe spotkanie odbyło się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Na zdjęciu Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska

Spotkanie jubileuszowe odbyło się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Trudno o lepsze miejsce do zaprezentowania osiągnięć firmy, która dostarczając innowacyjne rozwiązania dla przemysłu, kładzie duży nacisk na ochronę środowiska. A to był główny temat urodzinowych dyskusji. Mimo że było czym się chwalić, bo 25 lat prężnej działalności niewątpliwie jest sukcesem, BASF Polska woli mówić o przyszłości – wskazywać rolę chemii i jej możliwości dla zrównoważonego rozwoju.

BASF działalność w Polsce rozpoczął w 1992 roku. W 2010 roku firma osiągnęła pół miliarda euro obrotu. Cztery lata później w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem zbudowano największy zakład produkcji katalizatorów samochodowych BASF w Europie. Kolejne lata to nabywanie udziałów w innych spółkach. Dziś firma zatrudnia blisko 800 pracowników, a wartość jej sprzedaży za 2016 rok wyniosła 778 mln euro. Portfolio BASF w Polsce to m.in. chemia przemysłowa, tworzywa sztuczne, środki ochrony roślin, chemia budowlana.
Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska, otwierając jubileuszowe spotkanie, jako jedną z najważniejszych dla firmy branż wskazał motoryzację. 
– Dostarczamy lakiery, powłoki, katalizatory spełniające normy Euro 6, materiały wytrzymałościowe czy tworzywa sztuczne, które wytłumiają hałas lub obniżają masę pojazdu – mówił.

„Tworzymy chemię dla Zrównoważonego Rozwoju”
To nie tylko oficjalne hasło strategii BASF, ale też realny plan na przyszłe lata działalności. 
– Populacja na świecie rośnie, a zasoby mamy ograniczone. Firmy muszą działać odpowiedzialnie. My skupiamy się na tym od lat – podkreślał dyr. zarządzający BASF Polska. 
Dlatego BASF Polska rozwija rozwiązania i technologie, które mają równoważyć trzy aspekty: wzrost gospodarczy, rozwój społeczny i ochronę środowiska. Jest to zgodne z koncepcją „Przekształcania Świata” przyjętą przez ONZ. 
– Na całym świecie w miastach mieszka 3,5 miliarda ludzi. Liczba ta systematycznie wzrasta. W 2030 roku miasta będzie zamieszkiwać już 60% ludzkości. Jeśli więc gdzieś powinniśmy skupić naszą uwagę, wysiłki i działania, to na miastach – mówił Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny UNGC Poland. United Nations Global Compact to inicjatywa powołana przez ONZ, skoncentrowana m.in. na współpracy z biznesem działającym na rzecz zrównoważonego rozwoju. To właśnie dlatego firma BASF Polska zaprosiła UNGC Poland do strategicznego partnerstwa w ramach jubileuszu 25-lecia.

Jak powinny wyglądać miasta przyszłości? 
Procesy urbanizacyjne postępują szybko, wywierając ogromny wpływ na wykorzystanie zasobów i degradację środowiska naturalnego. Trzeba więc o nie zadbać. Na specjalnej wystawie pt. „Zrównoważone Miasta” BASF Polska zaprezentowało rozwiązania bezpieczne z punktu widzenia ekologii dla wszystkich niemal branż przemysłu w Polsce. My przyjrzymy się oczywiście tym związanym z motoryzacją.

Wystawa „Zrównoważone Miasta”
Wytwarzane w zakładzie produkcyjnym BASF Polska w Środzie Śląskiej katalizatory samochodowe (do aut osobowych i ciężarówek) redukują emisję szkodliwych gazów o około 90%. W przyszłym roku w tej fabryce ruszy seryjna produkcja katalizatora o nazwie Four-Way Conversion Catalyst dla samochodów zasilanych benzyną – to odpowiednik dieslowskiego DPF-a, który oczyszcza spaliny z cząstek stałych. To unikalne rozwiązanie, które łączy funkcjonalność trzyfunkcyjnego katalizatora konwersji oraz filtra na pojedynczym elemencie o strukturze plastra miodu. Nie jest zaskoczeniem, że informacja o wprowadzeniu technologii wypalania sadzy do samochodów napędzanych silnikami benzynowymi spotkała się z krytyką części kierowców. Teoretycznie bezobsługowe filtry DPF w dieslach w praktyce nieraz przysparzają właścicielom aut problemów, a ich serwis jest dość kosztowny. Nie jest też tajemnicą, że dla części kierowców rozwiązaniem jest, niezgodne z prawem, ale dostępne bez większych problemów w wielu warsztatach, wycięcie filtra DPF, który ogranicza emisję spalin.
– Dlatego musimy edukować dzieci i młodzież. Już od najmłodszych lat tłumaczymy, w jaki sposób działania jednostki przyczyniają się do dbania o środowisko, w którym wszyscy żyjemy. W szkołach, a także w naszych laboratoriach chemicznych organizujemy warsztaty dla dzieci i młodzieży z Wrocławia i Warszawy – opowiada Agata Piszczek z BASF Polska.
Bartosz Ura z BASF Polska dodaje: – Wdrożenie katalizatora do samochodu, na etapie jego projektowania wiąże się z obliczeniami producentów, dotyczącymi chociażby prędkości przepływu spalin. Na ich podstawie powstają samochody. Wyeliminowanie jednego z seryjnych elementów zaburza cały cykl wydalania spalin, co może prowadzić do awarii auta.
Kolejny „eksponat” na wystawie dotyczy innowacyjnych technologii powlekania aut. Zaprezentowana przez BASF technologia OXSILAN zastępuje fosforanowanie cynkowe – technologię przygotowania powierzchni przed malowaniem. Zużycie energii spada o 40%, a wody procesowej o 50%. Co najważniejsze – nie są wykorzystywane metale ciężkie, takie jak nikiel, cynk czy chrom.
BASF jest cenionym dostawcą lakierów do napraw powypadkowych aut, co również zostało podkreślone na wystawie. – Od ponad 20 lat Glasurit – marka premium lakierów do napraw powypadkowych aut osobowych oraz użytkowych – wyznacza standardy zrównoważonych produktów i usług. Już w 1992 roku oferowała ona produkty o obniżonej zawartości lotnych związków organicznych, wprowadzając system wodnych lakierów bazowych – Linii 90. W kolejnych latach skupialiśmy się na wydajności procesów, a od ponad 15 lat nasza oferta obejmuje także usługi doradcze – mówi Mirosław Jodczyk z BASF Coatings Services Sp. z o.o. 
Firma dostarcza też materiały do produkcji elementów samochodów, które są bardzo dobrą alternatywą dla części metalowych. – Pianka poliuretanowa jest wykorzystywana m.in. do produkcji obudowy silnika. Izoluje nie tylko temperaturę, ale też hałas. I jest przy tym bardzo lekka – wyjaśnia Radosław Owerko z BASF Polska. Zamiana elementów metalowych na tworzywa sztuczne (jak ultramid czy ultradur) i poliuretany (elastoflex czy elastollan) przekłada się na, wynikające z mniejszej wagi auta, niższe spalanie.
W temacie budowy samochodów elektrycznych, które prędzej czy później zdominują nasze drogi, BASF także zabiera głos. Firma dostarcza np. tworzywa sztuczne wspierające rozwój komponentów do innowacyjnych elementów w elektrycznym samochodzie BMW i3. Mowa m.in. o oparciach foteli kierowcy i pasażera – lekkim komponencie hybrydowym o masie zaledwie 2 kg (pierwszym elemencie konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu nieosłoniętego tapicerką). 

Tekst i fot. Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Marcin Muszyński ze spółki Chemetall, należącej do BASF Polska, prezentował felgę, która wygląda jak chromowana. W rzeczywistości jest dużo bardziej przyjazna środowisku
Ta osłona silnika od wewnątrz pokryta jest pianką poliuretanową, która izoluje temperaturę, hałas i jest przy tym bardzo lekka
Na wystawie pt. „Zrównoważone Miasta” BASF Polska zaprezentował rozwiązania bezpieczne z punktu widzenia ekologii dla wszystkich niemal branż przemysłu w Polsce
Bartosz Ura oraz Agata Piszczek z zakładu produkującego katalizatory w Środzie Śląskiej
25-lecie obecności BASF w Polsce – dostawca w branży lakierniczej, ale też producent katalizatorów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony