Części i regeneracja

ponad rok temu  17.08.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zwrotnice - kiedy i dlaczego ulegają zużyciu?

Powszechnie uważa się, że zwrotnica koła jest elementem, który kończy swój żywot wraz z autem, a jego wymiana konieczna jest jedynie w przypadku nadmiernego skorodowania, zniszczenia w wyniku wypadku, uderzenia zawieszeniem o nierówność drogi lub braku możliwości wymontowania łożyska koła ze zwrotnicy.

Nie są to jednak jedyne powody, dla których zachodzi potrzeba wymiany tego elementu. Jest nim chociażby brak należytej ostrożności podczas wymiany klocków hamulcowych. Krzywo wkręcona prowadnica zacisku powoduje uszkodzenie gwintu w zwrotnicy i konieczność jej wymiany.

W przypadku zwrotnic aluminiowych, popularnych zwłaszcza w samochodach marki Audi, bardzo często dochodzi do uszkodzenia zwrotnicy podczas wymiany części eksploatacyjnych mechanizmu zwrotniczego. Powodów jest kilka. Brak możliwości odkręcenia górnej śruby mocującej wahacze lub zbyt mocne jej dokręcenie po ich wymianie skutkuje pęknięciem tego jakże ważnego dla bezpieczeństwa elementu zawieszenia.

Czym jest zwrotnica z technicznego punktu widzenia? Zwrotnica koła to element zawieszenia odpowiedzialny za prowadzenie koła samochodu w pozycji przewidzianej przez zawieszenie i układ kierowniczy. W zależności od konstrukcji samochodu jej dolna część połączona jest z wahaczem poprzecznym, natomiast do górnej przymocowana jest dolna część kolumny McPhersona lub górny wahacz.

W przypadku kół przednich do zwrotnicy przymocowany jest zarówno układ kierowniczy (za pomocą końcówek kierowniczych), jak i osadzone jest w niej łożysko koła lub przykręcona jest do niej jego piasta. Ceny zwrotnic oryginalnych w ASO nie należą do najniższych, dlatego duża część kierowców decyduje się na zakup elementów używanych, co znacznie obniża koszty naprawy. Nie zawsze jednak jest to dobry wybór, np. ze względu na brak możliwości sprawdzenia części przed zakupem pod kątem jej właściwości jezdnych.

Inter Cars SA wprowadził do oferty zwrotnice Fortune Line. W pierwszej kolejności oferta rozrosła się o zwrotnice z grupy VAG, natomiast do końca roku 2017 dodanych zostanie ok. 100 rodzajów zwrotnic przeznaczonych do pojazdów takich marek, jak Ford, Opel, Peugeot, Renault oraz Fiat. W planach na rok 2018 jest również rozszerzenie asortymentu o zwrotnice do pojazdów japońskich i koreańskich.

Słów kilka o prawidłowym doborze zwrotnic

Do każdej pozycji przypisany jest numer oryginału (OE), znajdujący się w zakładce „Zamienniki”>„Inne kody” katalogu online. Znacznie ułatwia on prawidłowy dobór części, ponieważ w wielu przypadkach do jednego modelu samochodu występuje kilka rodzajów zwrotnic. W odniesieniu do pojazdów z grupy VAG niektóre pozycje zostały uzupełnione także o numery PR. Są one stosowane w grupie VAG od 1999 roku, a składają się z trzech znaków, np. 1L” lub 1KD. W wielu przypadkach, nawet mając model, rocznik i numer VIN samochodu, podanie tylko numeru PR wskaże odpowiednią część w sposób jednoznaczny. Numery PR zapisane są na naklejce w bagażniku i/lub w książce serwisowej danego auta.
Aby umożliwić prawidłowy dobór części, informacje dodatkowe w katalogu zostały dopracowane możliwie najdokładniej. Po wybraniu/wyszukaniu zwrotnicy w zakładce „Szczegóły” można podejrzeć różnego rodzaju ograniczenia, np. rozmiar tarczy hamulcowej, średnica otworu mocowania sworznia wahacza, liczbę otworów mocowania piasty, ograniczenia daty produkcji od/do itp.

GALERIA ZDJĘĆ

Aby umożliwić prawidłowy dobór części, informacje w katalogu zostały dopracowane możliwie najdokładniej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony