Szybkoobrotowe silniki montowane w samochodach osobowych i dostawczych często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz silnika i jest smarowany olejem silnikowym. Łączy ze sobą wał korbowy z wałkiem rozrządu, co pozwala sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych.
Wraz z upływem czasu i eksploatacji łańcuch ulega stopniowemu wydłużeniu. To z kolei może prowadzić do problemów ze synchronizacją wału korbowego z wałkiem rozrządu, co uniemożliwia precyzyjne sterowanie fazami otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych. Skutkiem jest spadek osiągów silnika, zwiększona emisja, a w skrajnym przypadku uszkodzenie silnika.
Do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu.
Łańcuch - zużywają się głównie sworznie i tulejki
Koła zębate - powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła
Napinacz - z biegiem czasu spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha Prowadnica napinająca i prowadząca łańcucha - zużywają się podobnie jak i inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki
Wraz z rozwojem konstrukcji silników spalinowych spada ich waga, pojemność, a jednocześnie rośnie moc. Szczególnie w wysilonych silnikach wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa współpracujące i połączone ze sobą ruchome elementy poddawane są wysokim obciążeniom. Ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz stosowanie rozwiązań pozwalających je spełnić, takich jak układy startstop, czy napędy hybrydowe, zachodzi również konieczność ograniczenia do minimum zużycia łańcucha rozrządu. Ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych, połączone z siłami dynamicznymi wewnątrz silnika spalinowego przyczyniają się do zużycia. Również zjawisko starzenia oleju i pogarszania jego właściwości smarnych odgrywa tu znaczącą rolę. Na zużycie napędu łańcuchowego może mieć wpływ wiele czynników, takich jak chociażby stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni, obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju, a także ciągła praca połączonych ze sobą elementów układu.
Warto zaufać oferowanym w jakości OE częściom zamiennym SWAG. Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com. Marka SWAG należy do bilstein group - organizacji skupiającej kilka innych ugruntowanych marek. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com
Komentarze (1)