Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  13.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Spoter nie wystarczy...

Popularność niektórych rozwiązań technicznych stosowanych podczas napraw panelowych karoserii stale rośnie. W polskich warsztatach blacharsko-lakierniczych coraz częściej można spotkać spotery blacharskie lepszej lub gorszej jakości, ale w podstawowy sposób spełniają one swoją funkcję. Czy jest to prawda, czy też może jest to nadużycie?

Kiedy dokona się nawet wstępnej analizy tego problemu, łatwo dojść do wniosku, że spoter tak naprawdę to początek drogi wprowadzania nowoczesnych technologii napraw panelowych do warsztatu blacharskiego. Yamazumi to bardzo popularna metoda analizy i organizacji stanowisk pracy służąca między innymi do pomiaru drogi, jaką musi pokonać pracownik podczas wykonywania czynności. Pomiary wykonane tą metodą dają zadziwiający wręcz obraz marnotrawstwa czasu i energii pracowników, w przypadku kiedy stanowisko naprawcze jest niewłaściwie zorganizowane.


Rys. 1. Pomiar drogi, jaką pokonuje pracownik podczas naprawy (metoda Yamazumi):
A) w przypadku systemu narzędzi do napraw panelowych;
B) w przypadku narzędzi „rozproszonych” w warsztacie.


Posiadanie i stosowanie systemu narzędzi do napraw panelowych, a nie poszczególnych jego elementów, pozwala na rzeczywiste skrócenie czasu naprawy i uzyskanie wymiernych korzyści dla warsztatu blacharsko-lakierniczego. Czas to pieniądz, to stare polskie (choć nie tylko polskie) powiedzenie zyskuje realny wymiar praktyczny, bo przecież to czas wyznacza dzisiaj zysk lub stratę dla serwisu naprawczego. Stawka godzinowa to element, który nie zależy bezpośrednio od właściciela czy też pracowników serwisu. To, co w pełni jest kontrolowane przez warsztat, to czas poświęcony na wykonanie oględzin, czynności naprawczych i innych związanych np. z wydaniem pojazdu oraz ewentualnymi reklamacjami.
System narzędzi do napraw panelowych to nie tylko spoter i końcówki robocze. Aby można było mówić o systemie narzędzi do napraw panelowych, musi on umożliwiać naprawę wszystkich przypadków uszkodzeń możliwych do usunięcia tą metodą. Oznacza to, że na jednym wózku systemowym znajduje się kompletne wyposażenie naprawcze. Nie może być sytuacji, że element, który będzie potrzebny do przeprowadzenia naprawy, znajduje się w innym miejscu warsztatu, a pracownik musi szukać go w trakcie naprawy. Należy również wziąć pod uwagę, że podczas szukania narzędzi pracownik najprawdopodobniej spotka kolegę z sąsiedniego stanowiska, z którym nawiąże krótszą lub może dłuższą rozmowę, zainteresuje się pracą innego kolegi lub zaistnieją kolejne okoliczności niekorzystne dla czasu naprawy, którą wykonuje. Absolutnie niedopuszczalne jest też wstrzymanie pracy na czas zakupu lub wypożyczenia narzędzi.
Z jakich elementów musi składać się system narzędzi do napraw panelowych? Przykładowy system przedstawiony jest na zdjęciach.

Skład podstawowy
1. Spoter blacharski (400 V, min. 3700 A) z funkcją elektrody węglowej i przygrzewania elementów.
2. Easy Puller – wyciągarka punktowa montowana do pistoletu spotera.
3. Strong Puller – wyciągarka liniowa.
4. Lever Puller – wyciągarka dźwigniowa.
5. Komplet bitów skręcanych pod kątem 90°.
6. Szybka masa – pozwala na punktowe zamocowanie masy w małych naprawach.
7. Elektroda do przygrzewania bitów.
8. Komplet bitów prostych.
9. Cięgna bitów (min. 3 długości).
10. Młotki aluminiowe – min. 3 rodzaje.
11. Tarnik blacharski do prowadzenia prac wykończeniowych.
12. Zabezpieczenie przepięciowe.
13. Szlifierka pneumatyczna 70 mm.
14. Szlifierka pneumatyczna 50 mm.
15. Line Puller – belka długa do napraw poszyć o dużej powierzchni.
16. Podwójna stopa średnia do Strong Pullera.
17. Podwójna stopa duża do Strong Pullera.
18. Wózek systemowy.

System narzędzi napraw panelowych podlega ciągłej modernizacji i jest doskonalony przez producentów. Najbardziej wartościowe modernizacje to te wynikające z wieloletnich doświadczeń pracowników warsztatów. Sztaby inżynierów analizują spostrzeżenia blacharzy i pracowników technicznych serwisów, a także wdrażają regularnie coraz to nowsze rozwiązania. Celem wszystkich działań jest ułatwienie pracy użytkownikom, zwiększenie efektywności oraz skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie naprawy. Cel jest niezmienny od lat... i tak już chyba pozostanie.

Bogusław Raatz
www.raatz.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony