Warto wiedzieć

ponad rok temu  17.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Porady ekspertów w zakresie wymiany pasków rozrządu
Strona 1 z 2

ContiTech przygotował szczegółową instrukcję do zestawów pasków rozrządu CT1015 WP1 i CT1018K1 w Audi A4 (B6) 2.5 l V6 TDI o kodzie silnika AKE rok modelowy 2001. Jak uniknąć błędów przy wymianie paska?

W trakcie wymiany paska rozrządu mogą zostać popełnione istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja wymiany przebiegała bezproblemowo, ContiTech Power Transmission Group oferuje mechanikom szczegółową instrukcję montażu. Eksperci ContiTech wyjaśniają krok po kroku procedurę prawidłowej wymiany paska.
Producent zaleca wymianę paska rozrządu w przypadku paska rozrządu i pompy wtryskowej co 120 000 km. Dodatkowo pasek rozrządu i pompa wtryskowa powinny być sprawdzane co 30 000 km.

Porada: Pasek wielorowkowy powinien zostać wymieniony w tym samym czasie co pasek rozrządu.
W celu uniknięcia późniejszych awarii i niepotrzebnych kosztów, należy wymienić pasek wielorowkowy
jako część zlecenia. Jeżeli pasek wielorowkowy będzie ponownie montowany, należy oznaczyć kierunek jego pracy przed demontażem.
Czas wymiany trwa 4,1 godz.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych, które zawarte są w zestawie narzędzi Tool Box V01 od ContiTech:
1. Blokada wału korbowego OE (3242), Tool Box V01/8
2. Pin blokujący OE (T40011) Tool Box V01/24
3. Uchwyt koła pasowego OE (3036), Tool Box /3
4. Nasadka sześciokątna OE (3078)
5. Pin blokujący / trzpień centrujący pompę wtryskową OE (3359) Tool Box V01/6
6. Blokada wałka rozrządu OE (3458) Tool Box V01/19
7. Ściągacz OE (T40001)

Czynności przygotowawcze:
Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika. Odłączyć akumulator pojazdu. Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty.
Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo), jeżeli nie ustalono inaczej. Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi. Sprawdzenie i regulacje przeprowadzać tylko na zimnym silniku. Unikać kontaktu paska z substancjami szkodliwymi, takimi jak olej silnikowy lub ciecz chłodząca. Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania wg wskazań producenta.

UWAGA: Przed odłączeniem akumulatora zapisać lub zapamiętać kod radia.
Zdemontować: nakładkę zderzaka przedniego, osłonę dolną komory silnika, osłonę silnika, wentylator
wiskotyczny, górną lewą i prawą osłonę paska rozrządu, osłonę paska wielorowkowego, drążek reakcyjny, rurę powierza od turbodoładowania i lewą chłodnicę powietrza doładowanego, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego i pasek wielorowkowy. Przesunąć pas przedni w położenie serwisowe.

Demontaż – pasek rozrządu pompy wtryskowej paliwa:
1. Ustawić wałek rozrządu na oznaczenie GMP.
Obrócić wałem korbowym silnika, aż mały otwór w tłumiku drgań koła pompy wtryskowej znajdzie się u góry. Włożyć pin blokujący / trzpień centrujący pompę wtryskową w mały otwór w tłumiku drgań koła pompy wtryskowej.

2. Zdjąć korek z wlewu oleju. Jeżeli GMP jest prawidłowo ustawiony, znak „OT” (po polsku GMP) będzie widoczny na wałku rozrządu

3. Wkręcić blokadę wału korbowego OE (3242) w blok cylindrów z prawej strony, tuż przed połączeniem kołnierza skrzyni biegów z silnikiem, powyżej miski olejowej. Przedtem należy zdemontować zaślepkę.

4. Zdemontować pompę podciśnienia z lewej głowicy cylindrów. Aby to zrobić należy odkręcić śruby pompy podciśnienia i obrócić pompę zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Nie odłączać przewodów!

5. Ostrożnie usunąć pokrywę wałka rozrządu po prawej stronie za pomocą wkrętaka. Należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić powierzchni uszczelniającej. Pokrywa w trakcie demontażu ulega uszkodzeniu i musi być wymieniona (zestaw paska rozrządu zawiera nową pokrywę).

6. Włożyć blokadę wałka rozrządu po obu stronach głowic cylindrów. W tym celu należy zahaczyć łańcuchy w odpowiednim położeniu (Rys. 12, 13, 14). Nie używać blokady wałka rozrządu jako uchwytu do blokowania!

7. Zdemontować tłumik drgań z koła pompy wtryskowej. W żadnym przypadku nie luzować nakrętki centralnej pompy wtryskowej, ponieważ może to spowodować zmianę ustawienia podstawowego pompy wtryskowej! Pompy wtryskowej nie należy regulować za pomocą narzędzi warsztatowych.
8. Używając nasadki sześciokątnej OE (3078) poluzować nakrętkę rolki napinającej pompy wtryskowej, przytrzymując sześciokątnym kluczem imbusowym. Zdjąć pasek rozrządu pompy wtryskowej.

Demontaż – pasek rozrządu:

1. Odkręcić osiem śrub z koła pasowego z tłumikami drgań wału k orbowego i zdjąć tłumik drgań.

2. Zdemontować dolną osłonę paska rozrządu.

3. Zdemontować koło pasowe wentylatora wiskotycznego.

4. Odkręcić sześć śrub osłony rozrządu i zdemontować osłonę rozrządu.

5. Odkręcić trzy śruby na kole napędu pompy wtryskowej z wałka rozrządu i zdjąć. Użyć uchwyt koła pasowego OE (3036).

6. Odkręcić i zdemontować koło zębate napędu.

7. Odkręcić obie śruby centralne lewego i prawego wałka rozrządu, używając uchwytu koła pasowego
OE (3036)

8. Powoli obrócić rolką napinającą paska rozrządu w kierunku ruchu wskazówek zegara za pomocą klucza imbusowego 8 mm, aż trzpień amortyzatora hydraulicznego zostanie wciśnięty tak daleko, aby można było włożyć pin blokujący OE (T40011) w amortyzator hydrauliczny.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony