Diagnostyka

ponad rok temu  11.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nieprawidłowa geometria kół - zużycie opon i paliwa, złe prowadzenia auta

W każdym pojeździe elementem eksploatacyjnym, który najszybciej podlega wymianie jest opona. Wpływ na taki stan rzeczy ma najczęściej geometria kół jezdnych. Nieprawidłowa geometria, powoduje nie tylko przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa, lecz także złe prowadzenie pojazdu, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Typowym objawem złej geometrii jest „ściąganie” pojazdu. Podobne kłopoty występują w ciągnikach siodłowych z naczepą. Jeśli jedna z osi naczepy będzie krzywa i kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, to naczepa będzie pchała ciągnik. Kierowca może odnieść wrażenie, że „ściąganie” wynika z błędnie ustawionej geometrii ciągnika.

W czasie naszych wizyt w warsztatach spotykamy się często z problemami jak powyżej. Razem z postępem technologicznym, rozwinęła się forma regulacji zbieżności w samochodach. W większości serwisów oferujących taką usługę możemy spotkać się z regulacją, która wymaga od mechanika wiedzy dotyczącej obliczenia kąta pochylenia koła, kąta wyprzedzenia i pochylenia osi sworznia zwrotnicy i ustalenia równoległości osi. Stary sprawdzony sposób, jednak w wyniku błędnych obliczeń może wydłużyć czas regulacji. W konsekwencji ma to wpływ na stratę czasu oraz może budzić podejrzenie ze strony klienta czy usługa zostanie prawidłowo wykonana, a jej skutki odczuwalne podczas prowadzenia pojazdu.

Aby opony „wyjeździły” swoje normy, a klient był zadowolony z usługi każdy serwis powinien zaopatrzyć się w urządzenie do ustawienia geometrii, na przykład model TD5040TWS, który oferuje włoska firma Ravaglioli. Urządzenie pozwala na oszczędność czasu oraz daje pewność, że regulacja będzie wykonana prawidłowo. Podstawowa różnica to fakt, że wszystkie obliczenia za człowieka wykonuje komputer. Pozwala to zniwelować do zera możliwość popełnienia błędu w obliczeniach oraz maksymalnie skrócić czas regulacji. Czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na decyzję o wyborze urządzenia jest fakt, że posiada ono bazę danych dotyczącą rodzajów zawieszeń itp. Oprogramowanie urządzenia jest również „przyjazne” dla obsługującego, ponieważ w intuicyjny i czytelny sposób prowadzi przez kolejne etapy pomiarów i regulacji.

Firma Autos daje możliwość zobaczenia geometrii Ravalgioli podczas pracy w warsztacie klienta. W skład podstawowego wyposażenia wchodzi:

  • stojak z adapterami do ładowania kamer;

  • 2 kamery pomiarowe;

  • 2 kamery pasywne;

  • uchwyty do kamer pasywnych i pomiarowych;

  • monitor;

  • drukarka;

  • obrotnice

  • opcjonalnie można doposażyć zestaw w belkę do regulacji przyczep i naczep

Karol Filarski
tel.: 723 686 885
e-mail:  k.​filarski@​autos.​com.​pl

Bartosz Kantorek
tel.: 723 664 538
e-mail:  b.​kantorek@​autos.​com.​pl

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ atmo 1 ponad rok temu to jest geometria do aut o dmc 3,5t. Geometrię w zestawach, ciężarówkach i autobusach ustawia się na zasadzie: koło względem ramy (tu ustawia się koło do koła). Ta geometria to technologia sprzed 20 lat. Na tej geometrii można ustawiać tylko auta osobowe, ponieważ przy ustawianiu zestawu i tak będziemy mieli "żagiel" z naczepy. Lepiej dołożyć i kupić coś porządnego.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony