Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

ponad rok temu  15.01.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak prawidłowo przeprowadzić uruchamianie awaryjne?
Strona 1 z 2

Przy awaryjnym uruchamianiu rozładowanego akumulatora za pomocą kabli można popełnić mnóstwo błędów. Eksperci VARTA podpowiadają, jak robić to prawidłowo.

Jeśli w samochodzie rozładował się akumulator, można uruchomić go awaryjnie za pomocą kabli rozruchowych. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Warto, aby wiedzę na ten temat posiadała zarówno osoba udzielająca pomocy jak i kierowca.

Gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu krytycznego, wówczas nie dostarcza on wystarczającej energii do urządzeń elektrycznych w pojeździe. Często awaryjne uruchomienie pojazdu za pomocą kabli to jedyny sposób na uruchomienie silnika.

Przede wszystkim: odpowiednie narzędzia i wsparcie 

Dobra wiadomość jest taka, że aby awaryjnie uruchomić pojazd z rozładowanym akumulatorem, wystarczy drugi pojazd ze sprawnym akumulatorem i kable rozruchowe. Ważne: przekrój kabla rozruchowego powinna wynosić przynajmniej 16 mm. W przypadku samochodów z silnikami o dużej pojemności zalecany jest kabel o przekroju 25 mm. Niesprawny pojazd należy zasilić energią z akumulatora o takim samym napięciu. W większości samochodów napięcie to wynosi 12 V. Zdarzają się jednak starsze modele, w których napięcie wynosi 6 V. Każdorazowo należy zapoznać się z instrukcją obsługi obu pojazdów.

Uruchamianie awaryjne krok po kroku

1. Przygotowania 

Oba pojazdy należy bezpiecznie zaparkować na równym podłożu. Pojazd sprawny i pojazd niesprawny nie mogą stykać się ze sobą ze względu na ryzyko zwarcia. W wielu nowych samochodach akumulator nie znajduje się już w komorze silnika, jednak wyprowadzenia biegunów można szybko odnaleźć. W razie potrzeby pomocna może okazać się instrukcja obsługi. Silniki obu pojazdów muszą być wyłączone.

Ważne: w wielu współczesnych samochodach, w których akumulator nie znajduje się pod maską, w komorze silnika przewidziano specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych, z których należy korzystać. W takim przypadku nie należy podłączać kabli rozruchowych bezpośrednio do akumulatora.

2. Podłączanie kabli rozruchowych

Kable rozruchowe należy trzymać za izolowane, plastikowe uchwyty. 

Ważne: kabel czerwony należy zawsze podłączać do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Najpierw podłączamy jeden koniec kabla czerwonego do dodatniego bieguna sprawnego pojazdu. Następnie drugi koniec czerwonego kabla rozruchowego podłączamy do dodatniego bieguna pojazdu niesprawnego. Koniec czarnego kabla należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora sprawnego pojazdu. 

Ważne: Nigdy nie należy podłączać drugiego końca czarnego kabla do bieguna ujemnego – ten koniec podłącza się do wyznaczonego miejsca nadwozia pojazdu, który uległ awarii. Zwykle jest to mocny, niemalowany metalowy element w komorze silnika, może być to na przykład blok silnika lub specjalny punkt do podłączania zewnętrznego źródła zasilania. Bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu nie jest zalecane, ponieważ może spowodować iskrzenie, które z kolei może uszkodzić akumulator. W przypadku akumulatorów kwasowo- ołowiowych może wystąpić wyciek kwasu, stwarzając zagrożenie dla osób znajdujących się w pobliżu. Istnieje również ryzyko zapłonu wodoru, dlatego też zalecane jest zakładanie okularów ochronnych.

3. Uruchomienie pojazdu i odłączenie kabli rozruchowych

Ważne: najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, a następnie spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym wystąpił problem z akumulatorem. Jeśli uda się uruchomić pojazd, w pierwszej kolejności należy włączyć w nim odbiornik elektryczny, taki jak np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby. Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów. Kable odłącza się w odwrotnej kolejności. Jeśli chcemy szybko doładować akumulator zalecane jest aby silnik pracował przez dłuższą chwilę lub należy wybrać się na dłuższą przejażdżkę. W innym przypadku jedynym rozwiązaniem będzie doładowanie akumulatora odpowiednim prostownikiem lub ładowarką elektroniczną. 

Przy okazji…

Po każdym całkowitym rozładowaniu akumulatora należy udać się do serwisu w celu ustalenia przyczyny awarii. Jeśli akumulator jest słaby ze względu na stopień zużycia, uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem, a problem może powrócić przy kolejnej próbie uruchomienia. W przypadku gdy akumulator został rozładowany przez zbyt dużą ilość odbiorników to nawet jeżeli wydaje się sprawny i tak warto pojechać do serwisu, ponieważ mógł wystąpić trwały spadek jego zdolności rozruchowej spowodowany opadem masy czynnej. 

4. Uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych nie powiodło się – co teraz?

Jeśli samochód nie uruchomi się lub silnik natychmiast zgaśnie, należy odczekać około minutę przed podjęciem kolejnej próby. W razie kolejnego niepowodzenia przyczyną często jest uszkodzony lub niewłaściwy kabel rozruchowy. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być użycie odpowiedniego lub nieuszkodzonego kabla. 

5. Urządzenie rozruchowe jako rozwiązanie alternatywne

Dobrą alternatywą dla tradycyjnych kabli rozruchowych jest urządzenie rozruchowe. Urządzenia rozruchowe to przenośne akumulatory litowo-jonowe ze zintegrowanymi kablami rozruchowymi. Kable podłącza się tak samo, jak w przypadku kabli rozruchowych. Ważne: urządzenie rozruchowe również szybko traci pojemność w temperaturach zimowych, dlatego też nie należy przechowywać go w samochodzie, gdy temperatura spada poniżej zera. 

Komentarze (7)

dodaj komentarz
  • ~ @28cali 7 ponad rok temu A co jeżeli ktoś diesla chce uruchomić pożyczając prąd od benzyniaka? Przecież tam jest mniejszy akumulator
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kazik 6 ponad rok temuocena: 100%  Podłącza się normalnie plus do plusa, minus do minusa, podłączanie do budy nie ma sensu bo buda z minusem jest ta czy siak połączona kablem i na jedno wychodzi, też zaiskrzy. Do Druch Boruch, super tylko bez odpalenia auta dawcy w większości przypadków samochodu nie odpalisz, może jakąś małą benzynę a np. diesla z lichym rozrusznikiem, popalonymi świecami żarowymi itd. nie ma szans.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Agent23908 5 ponad rok temuocena: 100%  Ostatni raz instalację 6V w samochodzie widziałem dwadzieścia lat temu w Trabancie i to Trabant nie był pierwszej świeżości. O oczywistym 16 mm a nie mm2 nie wspomnę.
    oceń komentarz 5 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ fazi 4 ponad rok temuocena: 100%  Iskrzenie może tak samo wystąpić na biegunie ujemnym jak i dodatnie, To tylko kwestia dobrego połączenia.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ tom 3 ponad rok temuocena: 25%  "średnica kabla rozruchowego powinna wynosić przynajmniej 16 mm." !!!! Bzdura, chodzi o POLE PRZEKROJU PRZEWODÓW nie mniejszą niz 16 mm2, a nie o średnicę 16 mm.
    oceń komentarz 1 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ HOLA 2 ponad rok temuocena: 100%  NA ZDJĘCIU POKAZUJECIE CHYBA JAK NIE NALEŻY PODŁĄCZAĆ KABLI? PRAWDA?
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Druch Boruch 1 ponad rok temuocena: 95%  123 artykuł o poprawnym odpalaniu a jak mantra podawana jest wskazówka o uruchomionym silniku dawcy - otóż w ten sposób w wielu nowoczesnych autach możemy zabić alternator. NIGDY nie włączamy auta-dawcy, jego akumulator sam da radę. Z harcerskim pozdrowieniem !
    oceń komentarz 19 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony