Instalacje gazowe

ponad rok temu  04.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Gdy iskra musi być silniejsza... czyli układ zapłonowy w silnikach z LPG

SENTECH – przekrój przewodu „wire wound”

W silnikach z instalacjami LPG napięcie w układzie zapłonowym jest zwykle wyższe, więc trzeba stosować przewody o lepszej jakości lub specjalnie przeznaczone przez producenta do współpracy z zasilaniem gazowym.

Wokół przewodów zapłonowych o rdzeniu ferromagnetycznym krążą różne opinie, które niestety niewiele mają wspólnego z prawdą. Nie ma wątpliwości, że samochody zasilane gazem są bardziej narażone na wszelkie nieprawidłowości działania układu zapłonowego. Niezawodny zapłon zależy zaś w dużej mierze od stanu i jakości przewodów zapłonowych. Dlatego tak ważną rolę odgrywa właściwy dobór tych elementów.
Dobre kable powinny charakteryzować się małym oporem elektrycznym, by przekazywać jak najwięcej energii na świece, dzięki czemu iskra staje się silniejsza. Ma to szczególne znaczenie w autach zasilanych LPG, w których ze względu na właściwości mieszanki do przeskoku iskry na świecy zapłonowej potrzebne jest wyższe napięcie.

Montaż instalacji LPG w samochodzie pociąga za sobą takie konsekwencje, jak:
- konieczność zapewnienia odpowiedniego napięcia na świecy zapłonowej,
- wzrost temperatury spalania mieszanki,
- gwałtowniejsze spalanie mieszanki,
- nieznaczny wzrost średniej temperatury silnika,
- zmiana składu gazów wylotowych.

Zasilanie LPG przyczynia się też do szybszego zużywania się niektórych elementów układu zapłonowego. Użytkownik samochodu „na gaz” powinien więc szczególnie dbać (bardziej niż zwykli to robić właściciele samochodów benzynowych) o to, aby stan poszczególnych jego części był regularnie sprawdzany, a zużyte elementy wymienione na nowe. Przede wszystkim należy sprawdzić świece, a jeżeli wykazują już one symptomy zużycia, bezwzględnie je wymienić.
Jeśli mimo to silnik wciąż nie chce pracować poprawnie, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na przewody wysokiego napięcia. To właśnie one mogą być przyczyną nierównomiernej pracy silnika na wolnych obrotach oraz „szarpania” auta podczas przyspieszania. Używanie starych, zużytych kabli bądź zastosowanie przewodów zapłonowych niespełniających wymogów wynikających z zasilania gazem powoduje, że napięcie na świecach nie osiąga odpowiednio wysokiej wartości. Przyczyną tego stanu są m.in. przebicia izolacji lub jej nadwyrężenie skutkujące „ucieczką” prądu. W przewodach z rdzeniem węglowym zachodzi dodatkowo naturalny proces jego „wypalania”. Powoduje to wzrost oporności przewodów, a tym samym – spadek napięcia.
Coraz więcej mechaników dostrzega zalety przewodów z rdzeniem ferromagnetycznym, ponieważ w przeciwieństwie do kabli węglowych i miedzianych sprawdzają się one idealnie w pojazdach z instalacją gazową, gwarantują bowiem niezawodny zapłon i znacznie dłuższą trwałość eksploatacyjną.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony